Opinion | Krönika

S- och M-regering bäst för Sverige?

Marie-Louise von Bergmann-Winberg
Marie-Louise von Bergmann-Winberg
loadingI frågor som försvarspolitik och Nato står S och M varandra nära, och det gäller även synen på invandring och brottslighet, skriver Marie-Louise von Bergmann Winberg. Foto: Jonathan Näckstrand/AFP via Getty Images
I frågor som försvarspolitik och Nato står S och M varandra nära, och det gäller även synen på invandring och brottslighet, skriver Marie-Louise von Bergmann Winberg. Foto: Jonathan Näckstrand/AFP via Getty Images
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Inför valet 2026 har både oppositionen och Tidöpartierna utmaningar och får svårt att bilda regering om de vinner valet. I frågor som försvarspolitik och Nato står S och M varandra nära, vilket gäller även synen på invandring, brottslighet och i viss mån ekonomisk politik. En S- och M-regering skulle underlätta, både med tanke på säkerhetsläget och utvecklingen av välfärdspolitiken.

I en av sina intressanta ledare påpekar Olof Ehrenkrona i SvD att Moderaterna, för att vinna valet 2026, bör bygga sin attraktionskraft på nya löften och problemformuleringar, för det räcker inte med de uppfyllda löftena på den avprickade agendan, paradoxalt nog. Löften som infriats tillhör gårdagen, säger han och en regering som vill bli omvald måste bygga sin attraktionskraft på aktuella problemformuleringar och nästa mandatperiods utmaningar.

Vad står på spel? Enligt klassisk nationalekonomisk teori är det mängden av den sammanlagda välfärd som det offentliga kan fördela och hur denna fördelning ska ske. Och det är i synnerhet den senare frågan som blir aktuell inför ett val, låt vara att mängden välfärd temporärt kan ökas genom ökad offentlig skuldsättning, särskilt inom ett land som Sverige med en av de lägsta skulderna inom EU. Men det är här som partierna skiljer sig åt, och denna polarisering i dagens Sverige när det gäller åsikter, återkommer även när det gäller politiska program, särskilt oförmågan att tänka utanför blockgränserna. I en liten enhetsstat är de nationella frågorna gemensamma för hela landet, även om regionerna skiljer sig avsevärt från varandra. Vården och skolan ligger utanför det nationella, men statliga anslag bestäms av regering och riksdag och fördelas regionalt och kommunalt.

Marie-Louise von Bergmann-Winberg
Marie-Louise von Bergmann-Winberg
Professor emerita i statsvetenskap
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Opinion | Krönika

S- och M-regering bäst för Sverige?

Marie-Louise von Bergmann-Winberg
Marie-Louise von Bergmann-Winberg
loadingI frågor som försvarspolitik och Nato står S och M varandra nära, och det gäller även synen på invandring och brottslighet, skriver Marie-Louise von Bergmann Winberg. Foto: Jonathan Näckstrand/AFP via Getty Images
I frågor som försvarspolitik och Nato står S och M varandra nära, och det gäller även synen på invandring och brottslighet, skriver Marie-Louise von Bergmann Winberg. Foto: Jonathan Näckstrand/AFP via Getty Images
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Inför valet 2026 har både oppositionen och Tidöpartierna utmaningar och får svårt att bilda regering om de vinner valet. I frågor som försvarspolitik och Nato står S och M varandra nära, vilket gäller även synen på invandring, brottslighet och i viss mån ekonomisk politik. En S- och M-regering skulle underlätta, både med tanke på säkerhetsläget och utvecklingen av välfärdspolitiken.

I en av sina intressanta ledare påpekar Olof Ehrenkrona i SvD att Moderaterna, för att vinna valet 2026, bör bygga sin attraktionskraft på nya löften och problemformuleringar, för det räcker inte med de uppfyllda löftena på den avprickade agendan, paradoxalt nog. Löften som infriats tillhör gårdagen, säger han och en regering som vill bli omvald måste bygga sin attraktionskraft på aktuella problemformuleringar och nästa mandatperiods utmaningar.

Vad står på spel? Enligt klassisk nationalekonomisk teori är det mängden av den sammanlagda välfärd som det offentliga kan fördela och hur denna fördelning ska ske. Och det är i synnerhet den senare frågan som blir aktuell inför ett val, låt vara att mängden välfärd temporärt kan ökas genom ökad offentlig skuldsättning, särskilt inom ett land som Sverige med en av de lägsta skulderna inom EU. Men det är här som partierna skiljer sig åt, och denna polarisering i dagens Sverige när det gäller åsikter, återkommer även när det gäller politiska program, särskilt oförmågan att tänka utanför blockgränserna. I en liten enhetsstat är de nationella frågorna gemensamma för hela landet, även om regionerna skiljer sig avsevärt från varandra. Vården och skolan ligger utanför det nationella, men statliga anslag bestäms av regering och riksdag och fördelas regionalt och kommunalt.

Marie-Louise von Bergmann-Winberg
Marie-Louise von Bergmann-Winberg
Professor emerita i statsvetenskap
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025