Krönika

Politiker stoppar framtiden vid klassrumsdörren

Lotta Gröning
Lotta Gröning
loadingRegeringens beslut att minska digitala verktyg i skolan framställs som en satsning på kunskap men är egentligen en lösning för 1900-talet på 2000-talets problem, skriver Lotta Gröning. Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images
Regeringens beslut att minska digitala verktyg i skolan framställs som en satsning på kunskap men är egentligen en lösning för 1900-talet på 2000-talets problem, skriver Lotta Gröning. Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Svenska politiker är på väg att göra det igen, välja snabba populistiska lösningar på komplexa problem. De digitala verktygen ska minskas i skolan. Från 90-talet har barn och unga vuxit upp med internet, smartphones och sociala medier som radikalt förändrat deras sätt att ta till sig information, kommunicera och lära sig. Nu ska de tillbaka till papper och penna.

Regeringens beslut att minska digitala verktyg i skolan framställs som en satsning på kunskap. Men det är en lösning för 1900-talet på 2000-talets problem. Vi riskerar att göra Sveriges elever mindre förberedda för framtiden. Enligt beslutet ska appar och andra digitala läromedel användas sparsamt i förskolan som ett led i regeringens ambition att minska skärmtiden för barn. Äntligen kommer protester. Sveriges kommuner och regioner, SKR, menar att skrivningen är olycklig och påpekar att det finns en risk att blanda ihop digitalt lärande med passiv skärmtid. Barnen går då miste om möjligheter att lära sig, men inte bara det, vi riskerar också att inte rusta dem för framtiden. 

Vi lever i en värld där i princip alla yrken kräver digitala lösningar, källkritik och inte minst förmågan att navigera i informationsflöden. Har du inte den digitala kompetensen är möjligheterna små i framtiden. När nu skolan slår fast att barnen ska gå tillbaka till böckerna signalerar den att framtiden är ett hot som de ska skyddas ifrån. 

Lotta Gröning
Lotta Gröning
Opinionschef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Krönika

Politiker stoppar framtiden vid klassrumsdörren

Lotta Gröning
Lotta Gröning
loadingRegeringens beslut att minska digitala verktyg i skolan framställs som en satsning på kunskap men är egentligen en lösning för 1900-talet på 2000-talets problem, skriver Lotta Gröning. Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images
Regeringens beslut att minska digitala verktyg i skolan framställs som en satsning på kunskap men är egentligen en lösning för 1900-talet på 2000-talets problem, skriver Lotta Gröning. Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Svenska politiker är på väg att göra det igen, välja snabba populistiska lösningar på komplexa problem. De digitala verktygen ska minskas i skolan. Från 90-talet har barn och unga vuxit upp med internet, smartphones och sociala medier som radikalt förändrat deras sätt att ta till sig information, kommunicera och lära sig. Nu ska de tillbaka till papper och penna.

Regeringens beslut att minska digitala verktyg i skolan framställs som en satsning på kunskap. Men det är en lösning för 1900-talet på 2000-talets problem. Vi riskerar att göra Sveriges elever mindre förberedda för framtiden. Enligt beslutet ska appar och andra digitala läromedel användas sparsamt i förskolan som ett led i regeringens ambition att minska skärmtiden för barn. Äntligen kommer protester. Sveriges kommuner och regioner, SKR, menar att skrivningen är olycklig och påpekar att det finns en risk att blanda ihop digitalt lärande med passiv skärmtid. Barnen går då miste om möjligheter att lära sig, men inte bara det, vi riskerar också att inte rusta dem för framtiden. 

Vi lever i en värld där i princip alla yrken kräver digitala lösningar, källkritik och inte minst förmågan att navigera i informationsflöden. Har du inte den digitala kompetensen är möjligheterna små i framtiden. När nu skolan slår fast att barnen ska gå tillbaka till böckerna signalerar den att framtiden är ett hot som de ska skyddas ifrån. 

Lotta Gröning
Lotta Gröning
Opinionschef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025