Svenska politiker är på väg att göra det igen, välja snabba populistiska lösningar på komplexa problem. De digitala verktygen ska minskas i skolan. Från 90-talet har barn och unga vuxit upp med internet, smartphones och sociala medier som radikalt förändrat deras sätt att ta till sig information, kommunicera och lära sig. Nu ska de tillbaka till papper och penna.
Regeringens beslut att minska digitala verktyg i skolan framställs som en satsning på kunskap. Men det är en lösning för 1900-talet på 2000-talets problem. Vi riskerar att göra Sveriges elever mindre förberedda för framtiden. Enligt beslutet ska appar och andra digitala läromedel användas sparsamt i förskolan som ett led i regeringens ambition att minska skärmtiden för barn. Äntligen kommer protester. Sveriges kommuner och regioner, SKR, menar att skrivningen är olycklig och påpekar att det finns en risk att blanda ihop digitalt lärande med passiv skärmtid. Barnen går då miste om möjligheter att lära sig, men inte bara det, vi riskerar också att inte rusta dem för framtiden.
Vi lever i en värld där i princip alla yrken kräver digitala lösningar, källkritik och inte minst förmågan att navigera i informationsflöden. Har du inte den digitala kompetensen är möjligheterna små i framtiden. När nu skolan slår fast att barnen ska gå tillbaka till böckerna signalerar den att framtiden är ett hot som de ska skyddas ifrån.