loadingEn buss och en bil började brinna på torsdagen efter en kollision på Farstabron i Värmdö kommun. Två män omkom. Foto: Jonas Ekströmer/TT
En buss och en bil började brinna på torsdagen efter en kollision på Farstabron i Värmdö kommun. Två män omkom. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

”Oacceptabelt att bron fortsätter skörda liv”

TT

Värmdö kommun kräver att Trafikverket agerar efter torsdagens dödsolycka där två personer omkom, rapporterar Svenska Dagbladet.

Två män omkom i frontalkrocken mellan en buss och en personbil i anslutning Farstabron i Värmdö kommun utanför Stockholm i torsdags.

Bron, som förbinder ön Värmdö och Nacka, har tidigare kritiserats för att det är lätt att komma över på fel sida. Carl Kangas (S), kommunstyrelseordförande i Värmdö kommun är starkt kritisk till trafiksäkerheten.

– Jag tycker att det är oacceptabelt att den enda snabba förbindelsen från Värmdö till fastlandet är så farlig att den fortsätter att skörda liv, säger han till SvD.

Enligt tidningen Mitt i omkom en äldre kvinna i en trafikolycka mellan två bilar i anslutning till bron 2023. Från 2021 till september förra året inträffade fyra olyckor med personskador, i samtliga fall kom en bilist över på fel vägbana.

Värmdö kommun har tidigare krävt att Trafikverket ska vidta åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten. Nu har Kangas samlat samtliga partier i Värmdö med syfte att skicka en ny hemställan till myndigheten.

– Det vi vill se är en mittbarriär som separerar trafiken i de olika riktningarna, säger han till SvD.

I mars meddelade Trafikverket att mittenkörfältet ska bli reversibelt och kunna användas i båda riktningar med ett bomsystem. Det planeras till 2027.

”Trafikanter kan ha svårt att läsa av trafikmiljön och hamna på fel sida. Det har hänt att bilister som åker mot Värmdö, kör över mittfilen, där mötande trafik åker mot stan”, skrev Trafikverket då.

Vad som orsakade torsdagens olycka är fortfarande oklart.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn buss och en bil började brinna på torsdagen efter en kollision på Farstabron i Värmdö kommun. Två män omkom. Foto: Jonas Ekströmer/TT
En buss och en bil började brinna på torsdagen efter en kollision på Farstabron i Värmdö kommun. Två män omkom. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes

”Oacceptabelt att bron fortsätter skörda liv”

TT

Värmdö kommun kräver att Trafikverket agerar efter torsdagens dödsolycka där två personer omkom, rapporterar Svenska Dagbladet.

Två män omkom i frontalkrocken mellan en buss och en personbil i anslutning Farstabron i Värmdö kommun utanför Stockholm i torsdags.

Bron, som förbinder ön Värmdö och Nacka, har tidigare kritiserats för att det är lätt att komma över på fel sida. Carl Kangas (S), kommunstyrelseordförande i Värmdö kommun är starkt kritisk till trafiksäkerheten.

– Jag tycker att det är oacceptabelt att den enda snabba förbindelsen från Värmdö till fastlandet är så farlig att den fortsätter att skörda liv, säger han till SvD.

Enligt tidningen Mitt i omkom en äldre kvinna i en trafikolycka mellan två bilar i anslutning till bron 2023. Från 2021 till september förra året inträffade fyra olyckor med personskador, i samtliga fall kom en bilist över på fel vägbana.

Värmdö kommun har tidigare krävt att Trafikverket ska vidta åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten. Nu har Kangas samlat samtliga partier i Värmdö med syfte att skicka en ny hemställan till myndigheten.

– Det vi vill se är en mittbarriär som separerar trafiken i de olika riktningarna, säger han till SvD.

I mars meddelade Trafikverket att mittenkörfältet ska bli reversibelt och kunna användas i båda riktningar med ett bomsystem. Det planeras till 2027.

”Trafikanter kan ha svårt att läsa av trafikmiljön och hamna på fel sida. Det har hänt att bilister som åker mot Värmdö, kör över mittfilen, där mötande trafik åker mot stan”, skrev Trafikverket då.

Vad som orsakade torsdagens olycka är fortfarande oklart.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025