loadingÖver hälften av barnen som råkat ut för olyckor med elsparkcykel saknade hjälm. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Över hälften av barnen som råkat ut för olyckor med elsparkcykel saknade hjälm. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

15 barn skadas dagligen – elsparkcyklar sticker ut

Mikael Widerberg/TT

Varje dag skadas omkring 15 barn i trafiken, enligt en ny analys från Folksam. De allra flesta är cyklister, elsparkcyklister och fotgängare.

– Hjälmanvändningen är hög, men samtidigt fortfarande för låg, säger utredaren Helena Stigson.

Folksam har tittat närmare på de 16 700 barn, cirka 15 per dag, som tvingats uppsöka akutsjukvård efter olyckor i svensk vägtrafikmiljö under åren 2021–2023.

Cykelolyckor är allra vanligast bland barn upp till 15 år, medan de omåttligt populära elsparkcyklarna ligger bakom elva procent av alla olyckor.

Hjälmanvändning hög men låg

Och i fallen med elsparkcyklar saknade barnen som skadades hjälm i 51 procent av fallen.

– Totalt sett dominerar cykelolyckor i alla åldersgrupper utom i gruppen 15–17 år, där är det mopedolyckor som sticker ut, säger utredaren Helena Stigson.

– Tittar man på åldersgruppen 7–14 år så är det den som är mest drabbad av olyckor med elsparkcykel, 16 procent av alla olyckor är elsparkcykelolyckor, fortsätter hon.

I Sverige är det lagkrav på hjälm för barn under 15 år, men trots det saknade 15 procent av alla barn under 15 år som skadades i cykelolyckor hjälm vid skadetillfället.

– Hjälmanvändningen är hög, men samtidigt fortfarande för låg. Bland elsparkcyklar ännu lägre, säger Stigson och berättar att bältesanvändningen bland barn i bil är hög, men:

– Vart tionde barn som skadades i bilolyckor var obältat, det behöver vi verkligen jobba med.

Mest lindriga skador

Skador på armar och ben dominerar, men de yngsta drabbas oftast av ansiktsskador. Den stora majoriteten av skador var lindriga men årligen kommer drygt 250 barn drabbas av skador som leder till bestående men.

– Generellt sett är det fler pojkar som skadas, de är mer risktagande. Merparten av olyckorna är singelolyckor. Skulle man titta på polisrapporter skulle siffrorna se annorlunda ut, man ska komma ihåg att polisen inte åker ut på exempelvis en singelolycka på cykel, säger Stigson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingÖver hälften av barnen som råkat ut för olyckor med elsparkcykel saknade hjälm. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Över hälften av barnen som råkat ut för olyckor med elsparkcykel saknade hjälm. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

15 barn skadas dagligen – elsparkcyklar sticker ut

Mikael Widerberg/TT

Varje dag skadas omkring 15 barn i trafiken, enligt en ny analys från Folksam. De allra flesta är cyklister, elsparkcyklister och fotgängare.

– Hjälmanvändningen är hög, men samtidigt fortfarande för låg, säger utredaren Helena Stigson.

Folksam har tittat närmare på de 16 700 barn, cirka 15 per dag, som tvingats uppsöka akutsjukvård efter olyckor i svensk vägtrafikmiljö under åren 2021–2023.

Cykelolyckor är allra vanligast bland barn upp till 15 år, medan de omåttligt populära elsparkcyklarna ligger bakom elva procent av alla olyckor.

Hjälmanvändning hög men låg

Och i fallen med elsparkcyklar saknade barnen som skadades hjälm i 51 procent av fallen.

– Totalt sett dominerar cykelolyckor i alla åldersgrupper utom i gruppen 15–17 år, där är det mopedolyckor som sticker ut, säger utredaren Helena Stigson.

– Tittar man på åldersgruppen 7–14 år så är det den som är mest drabbad av olyckor med elsparkcykel, 16 procent av alla olyckor är elsparkcykelolyckor, fortsätter hon.

I Sverige är det lagkrav på hjälm för barn under 15 år, men trots det saknade 15 procent av alla barn under 15 år som skadades i cykelolyckor hjälm vid skadetillfället.

– Hjälmanvändningen är hög, men samtidigt fortfarande för låg. Bland elsparkcyklar ännu lägre, säger Stigson och berättar att bältesanvändningen bland barn i bil är hög, men:

– Vart tionde barn som skadades i bilolyckor var obältat, det behöver vi verkligen jobba med.

Mest lindriga skador

Skador på armar och ben dominerar, men de yngsta drabbas oftast av ansiktsskador. Den stora majoriteten av skador var lindriga men årligen kommer drygt 250 barn drabbas av skador som leder till bestående men.

– Generellt sett är det fler pojkar som skadas, de är mer risktagande. Merparten av olyckorna är singelolyckor. Skulle man titta på polisrapporter skulle siffrorna se annorlunda ut, man ska komma ihåg att polisen inte åker ut på exempelvis en singelolycka på cykel, säger Stigson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025