Lärare ska få mer tid för planering och uppföljning. Regeringen vill införa ett tak för hur mycket tid lärare tillbringar i klassrummet. 2,5 miljarder kronor om året satsas på vad som beskrivs som en ”historisk framgång”. En kraftig underfinansiering, anser Sveriges kommuner och regioner (SKR) och pekar på att det kommer kosta tre gånger mer att anställa nya lärare och att staten detaljstyr.
Sedan 1995 har lektionstiden för lärare ökat med två veckor per läsår. Nu ska ett tak införas för hur många undervisningstimmar lärare får ha, samtidigt som en miniminivå för planering och uppföljning ska garanteras. Förändringen gäller för både lärare och förskollärare och gäller från höstterminen 2027.
– Det här är ett sätt att få nya personer att öppna ögonen för att vilja bli lärare, säger utbildningsminister Simona Mohamsson (L) till TV4 Nyheterna.
Garanti
Enligt Mohamsson ska reformen fungera som en garanti för att lärare inte ska ägna sig åt saker som inte hör till deras arbetsuppgifter.
– Vi har sett också hur vissa lärare har schemalagts till att städa toaletter på skolan, vara rastvakter i stället för att vara lärare, säger Mohamsson.
Anders Henriksson, ordförande på Sveriges kommuner och regioner (SKR), riktar kritik mot att reformen är kraftigt underfinansierad.
– Minskar man antalet timmar för lärare måste timmarna utföras av andra lärare. Vår bedömning är att det kommer kosta minst tre gånger mer än 2,5 miljarder, säger han till TT.
Henriksson befarar att kommunerna kommer att behöva skjuta till pengar för att finansiera nya lärare, och att det kommer innebära neddragningar på andra ställen.
”Historisk framgång”
Anna Olskog, ordförande för fackförbundet Sveriges Lärare, beskriver i sin tur satsningen som en historisk framgång.
”Sveriges Lärare har drivit frågan hårt – och nu visar regeringen att de lyssnat på oss lärare. Kraften i fackligt arbete gör skillnad. Denna reform måste självfallet vårdas och utvecklas under många år”, säger hon i en skriftlig kommentar till TT.
Anders Henriksson på SKR vill inte kommentera att ordförande på Sveriges Lärare ser det som en historisk framgång.
– Jag kan bara konstatera att den här detaljstyrningen kortsluter den svenska modellen. Jag tror det är en olycklig utveckling för den svenska arbetsmarknaden, säger han.