Krönika

När upprorsmakaren är naken

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingErnst Billgren är sitt eget alias.
Foto: Anna Danielsson
Ernst Billgren är sitt eget alias. Foto: Anna Danielsson

Jämfört med en Carl Johan De Geer – som skändar svenska flaggan och ersätter stjärnorna i amerikanska flaggan med hakkors – är Ernst Billgren en mer timid konstnär. Inte desto mindre klär han gärna av Karl XIV Johan.

Vad är en konstnär? Vad är konst? Länge har vi fått höra att vad som helst kan vara konst, och följaktligen att vem som helst kan vara konstnär. Detta tänkande har sitt ursprung i en idé om att saker är vad vi väljer att kalla dem, att de är vad de är beroende på hur vi väljer att se på dem. Om vi till exempel ställer en toalettstol i ett galleri så blir toalettstolen ett konstverk. Eller om man tar en gammal tavla – vilken som helst – och kladdar hallonglass på den, så blir den till ett nytt konstverk – ditt konstverk. ”Tavla med hallonglass”, kan verket då heta. Om du skriver en text (eller varför inte en avhandling) som handlar om vad som gav dig inspirationen till hallonglass på tavlan blir konstverket än mer ett konstverk. Och om du ställer ut konstverket på Nationalmuseum, då blir det jättemycket ett konstverk. Glassen har kanske smält, men det gör det till ett levande konstverk, och inte som alla ”mögliga gamla tavlor som ingen tidigare har brytt sig om” som Aftonbladets konstkritiker formulerar saken i sin recension av Billgrens utställning på Nationalmuseum, där verk av Carl Larsson, Zorn och Roslin hänger år efter år utan att bli ”uppdaterade”.

Detta slags konstskapande utmanar konstvärldens oskrivna lagar och outtalade förväntningar, vilket är precis vad kurator Per Hedström säger i pressmeddelandet om Ernst Billgren: ”Han utmanar konstvärldens oskrivna lagar och outtalade förväntningar”, skriver kuratorn. Ernst Billgren, ”en av den svenska postmodernismens portalfigurer”, ställer ut på Nationalmuseum med ett 25-tal verk som ”lekfullt refererar till klassiskt måleri”.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Krönika

När upprorsmakaren är naken

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingErnst Billgren är sitt eget alias.
Foto: Anna Danielsson
Ernst Billgren är sitt eget alias. Foto: Anna Danielsson

Jämfört med en Carl Johan De Geer – som skändar svenska flaggan och ersätter stjärnorna i amerikanska flaggan med hakkors – är Ernst Billgren en mer timid konstnär. Inte desto mindre klär han gärna av Karl XIV Johan.

Vad är en konstnär? Vad är konst? Länge har vi fått höra att vad som helst kan vara konst, och följaktligen att vem som helst kan vara konstnär. Detta tänkande har sitt ursprung i en idé om att saker är vad vi väljer att kalla dem, att de är vad de är beroende på hur vi väljer att se på dem. Om vi till exempel ställer en toalettstol i ett galleri så blir toalettstolen ett konstverk. Eller om man tar en gammal tavla – vilken som helst – och kladdar hallonglass på den, så blir den till ett nytt konstverk – ditt konstverk. ”Tavla med hallonglass”, kan verket då heta. Om du skriver en text (eller varför inte en avhandling) som handlar om vad som gav dig inspirationen till hallonglass på tavlan blir konstverket än mer ett konstverk. Och om du ställer ut konstverket på Nationalmuseum, då blir det jättemycket ett konstverk. Glassen har kanske smält, men det gör det till ett levande konstverk, och inte som alla ”mögliga gamla tavlor som ingen tidigare har brytt sig om” som Aftonbladets konstkritiker formulerar saken i sin recension av Billgrens utställning på Nationalmuseum, där verk av Carl Larsson, Zorn och Roslin hänger år efter år utan att bli ”uppdaterade”.

Detta slags konstskapande utmanar konstvärldens oskrivna lagar och outtalade förväntningar, vilket är precis vad kurator Per Hedström säger i pressmeddelandet om Ernst Billgren: ”Han utmanar konstvärldens oskrivna lagar och outtalade förväntningar”, skriver kuratorn. Ernst Billgren, ”en av den svenska postmodernismens portalfigurer”, ställer ut på Nationalmuseum med ett 25-tal verk som ”lekfullt refererar till klassiskt måleri”.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025