Historia

Minnet av jordskred och brinnande tåg

Camilla Johansson
loadingLoket F 1200 efter urspårningen, liggande utbränt på vägen med vagnarna bakom sig. Efter reparationer körde loket vidare i många år i både Sverige och Danmark. Foto: Public Domain
Loket F 1200 efter urspårningen, liggande utbränt på vägen med vagnarna bakom sig. Efter reparationer körde loket vidare i många år i både Sverige och Danmark. Foto: Public Domain

Att resa med tåg kan vara en skön avkoppling – eller en källa till frustration. Allt som oftast får vi höra om tåg som är försenade eller helt står stilla till följd av problem som solkurvor på rälsen eller signalfel. Oavsett vilken förklaringen är så väcker tågtrafiken känslor. Men sedan 1918 har vi varit förskonade från det som hände i Getå.

Den 1 oktober 1918 inträffade den hittills allvarligaste tågolyckan i Sveriges historia: tågurspårningen i Getå i Östergötland.

Snälltåget, som drogs av ett endast fyra år gammalt ånglok, hade lämnat Malmö klockan 15.15 på eftermiddagen, och gjort flera stopp på vägen mot slutdestinationen i Stockholm. Uppgifterna om hur många personer som faktiskt fanns ombord på tåget vid tiden för olyckan varierar mellan 170 och 300, beroende på vilka källor man använder sig av. Klart står i alla fall att 42 av dem dog.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Historia

Minnet av jordskred och brinnande tåg

Camilla Johansson
loadingLoket F 1200 efter urspårningen, liggande utbränt på vägen med vagnarna bakom sig. Efter reparationer körde loket vidare i många år i både Sverige och Danmark. Foto: Public Domain
Loket F 1200 efter urspårningen, liggande utbränt på vägen med vagnarna bakom sig. Efter reparationer körde loket vidare i många år i både Sverige och Danmark. Foto: Public Domain

Att resa med tåg kan vara en skön avkoppling – eller en källa till frustration. Allt som oftast får vi höra om tåg som är försenade eller helt står stilla till följd av problem som solkurvor på rälsen eller signalfel. Oavsett vilken förklaringen är så väcker tågtrafiken känslor. Men sedan 1918 har vi varit förskonade från det som hände i Getå.

Den 1 oktober 1918 inträffade den hittills allvarligaste tågolyckan i Sveriges historia: tågurspårningen i Getå i Östergötland.

Snälltåget, som drogs av ett endast fyra år gammalt ånglok, hade lämnat Malmö klockan 15.15 på eftermiddagen, och gjort flera stopp på vägen mot slutdestinationen i Stockholm. Uppgifterna om hur många personer som faktiskt fanns ombord på tåget vid tiden för olyckan varierar mellan 170 och 300, beroende på vilka källor man använder sig av. Klart står i alla fall att 42 av dem dog.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025