loadingEtt Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Södertälje. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Ett Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Södertälje. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Mångmiljonnota för Mälartågs förseningar

TT

De senaste två och ett halvt åren har tågoperatören Mälartåg betalat ut 53 miljoner kronor i ersättning till sina resenärer på grund av förseningar, rapporterar P4 Sörmland och P4 Örebro.

Brita Lundkvist, kommunikationschef på Mälardalstrafik, påpekar att ungefär tolv miljoner resor per år görs med Mälartåg.

– Men det är klart att det här är en betydande summa, fortsätter hon.

Under de två och ett halvt åren har bolaget fått in ungefär en halv miljon ansökningar om ersättning för förseningar, och mellan 85 och 90 procent av dem godkänns varje månad.

Bolaget sköter tågtrafik i Stockholms, Södermanlands, Västmanlands, Uppsala, Örebro och Östergötlands län.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEtt Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Södertälje. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Ett Mälartåg på stambanan vid Järna söder om Södertälje. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Mångmiljonnota för Mälartågs förseningar

TT

De senaste två och ett halvt åren har tågoperatören Mälartåg betalat ut 53 miljoner kronor i ersättning till sina resenärer på grund av förseningar, rapporterar P4 Sörmland och P4 Örebro.

Brita Lundkvist, kommunikationschef på Mälardalstrafik, påpekar att ungefär tolv miljoner resor per år görs med Mälartåg.

– Men det är klart att det här är en betydande summa, fortsätter hon.

Under de två och ett halvt åren har bolaget fått in ungefär en halv miljon ansökningar om ersättning för förseningar, och mellan 85 och 90 procent av dem godkänns varje månad.

Bolaget sköter tågtrafik i Stockholms, Södermanlands, Västmanlands, Uppsala, Örebro och Östergötlands län.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025