loadingKlimatminister Romina Pourmokhtari (L) vid regeringens sommarfika på Rosenbads innergård på torsdagen. Foto: Pär Bäckström/TT
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) vid regeringens sommarfika på Rosenbads innergård på torsdagen. Foto: Pär Bäckström/TT
Inrikes

Ministern om tågstoppet: ”Jättedåligt”

Markus Botsjö och Ebba Blume/TT

Resenärer fick övernatta på ett tåg som stod still i elva timmar i Linköping mellan onsdagen och torsdagen.

– Det är självklart jättedåligt. Jag tror de flesta vet hur det känns att sitta på de här kraftigt försenade tågen. Själv har jag aldrig kommit upp i 11 timmar, det är ju extremt, säger klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) var inte på plats på regeringens sommarfika på torsdagen för att kunna kommentera kritiken efter den senaste tidens tågkaos. Han hänvisade i stället i en skriftligt kommentar till att Trafikverket arbetar "intensivt med att åtgärda problemen".

Däremot beklagar miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) att tågresenärer som väljer ett miljövänligt färdsätt straffas med att strandas i elva timmar på det sätt som de gjort det senaste dygnet.

– Det är såklart jättedåligt att man ska behöva sitta där så länge med en ljummen tetraförpackning som tröst. Men vi tar tag i grundproblemet, som är signalfelen, säger Pourmokhtari.

Nytt signalsystem

– Medan tidigare regering har fokuserat på höghastighetståg riktar vi in oss på att förbättra nuvarande system. Signalfel är en klassiker som orsak till tågstopp, så vi måste ta tag i signalfelen, säger hon.

Regeringen planerar en omfattande satsning på ett nytt signalsystem för järnvägen, och presenterade i fjol en satsning på 15 miljarder kronor extra för underhåll och utveckling av vägar och järnvägar under åren 2025 och 2027.

– Vi borde ha tagit tag i detta med signalfel mycket tidigare i Sverige. Vi hoppas att vi får ett pålitligt system när vår politik genomförts så att vi inte behöver hamna i de situationer vi gör i tågtrafiken igen, säger Romina Pourmokhtari.

”Tar tid”

Regeringen har haft tre år på sig att ta itu med problemen med tågstoppen. Varför har ni inte gjort något åt detta tidigare?

– Satsningar på infrastruktur och järnvägar tar tid. Vi har nu 1 700 åtgärder som genomförs i år på vårt tågnät, något som i sig skapar svårigheter när man vill styra om tågtrafik. Vi genomför nu det som borde gjorts för länge sedan, säger Romina Pourmokhtari.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKlimatminister Romina Pourmokhtari (L) vid regeringens sommarfika på Rosenbads innergård på torsdagen. Foto: Pär Bäckström/TT
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) vid regeringens sommarfika på Rosenbads innergård på torsdagen. Foto: Pär Bäckström/TT
Inrikes

Ministern om tågstoppet: ”Jättedåligt”

Markus Botsjö och Ebba Blume/TT

Resenärer fick övernatta på ett tåg som stod still i elva timmar i Linköping mellan onsdagen och torsdagen.

– Det är självklart jättedåligt. Jag tror de flesta vet hur det känns att sitta på de här kraftigt försenade tågen. Själv har jag aldrig kommit upp i 11 timmar, det är ju extremt, säger klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) var inte på plats på regeringens sommarfika på torsdagen för att kunna kommentera kritiken efter den senaste tidens tågkaos. Han hänvisade i stället i en skriftligt kommentar till att Trafikverket arbetar "intensivt med att åtgärda problemen".

Däremot beklagar miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) att tågresenärer som väljer ett miljövänligt färdsätt straffas med att strandas i elva timmar på det sätt som de gjort det senaste dygnet.

– Det är såklart jättedåligt att man ska behöva sitta där så länge med en ljummen tetraförpackning som tröst. Men vi tar tag i grundproblemet, som är signalfelen, säger Pourmokhtari.

Nytt signalsystem

– Medan tidigare regering har fokuserat på höghastighetståg riktar vi in oss på att förbättra nuvarande system. Signalfel är en klassiker som orsak till tågstopp, så vi måste ta tag i signalfelen, säger hon.

Regeringen planerar en omfattande satsning på ett nytt signalsystem för järnvägen, och presenterade i fjol en satsning på 15 miljarder kronor extra för underhåll och utveckling av vägar och järnvägar under åren 2025 och 2027.

– Vi borde ha tagit tag i detta med signalfel mycket tidigare i Sverige. Vi hoppas att vi får ett pålitligt system när vår politik genomförts så att vi inte behöver hamna i de situationer vi gör i tågtrafiken igen, säger Romina Pourmokhtari.

”Tar tid”

Regeringen har haft tre år på sig att ta itu med problemen med tågstoppen. Varför har ni inte gjort något åt detta tidigare?

– Satsningar på infrastruktur och järnvägar tar tid. Vi har nu 1 700 åtgärder som genomförs i år på vårt tågnät, något som i sig skapar svårigheter när man vill styra om tågtrafik. Vi genomför nu det som borde gjorts för länge sedan, säger Romina Pourmokhtari.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025