loadingFörslaget från Tidöpartierna att tillfälligt halvera matmomsen skickar mycket positiva signaler till hushållen, menar William Lindquist. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Förslaget från Tidöpartierna att tillfälligt halvera matmomsen skickar mycket positiva signaler till hushållen, menar William Lindquist. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Ljusning i detaljhandeln: ”Bättre tider”

Jon Jeppsson/TT

Efter år av kräftgång inom detaljhandeln spås nu en viss ljusning. Förklaringen är att hushållens återhållsamhet verkar vara över.

– Det är konsumenterna som vi väntar på för att få i gång ekonomin, säger William Lindquist, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI).

Sedan pandemin har konsumenten i Sverige varit både försiktig och prismedveten.

– Jag tror att många konsumenter är brända efter de senaste åren, med inflationschocker, höga räntor och den levnadskostnadskris vi upplevt. I stället för att öppna plånboken har pengarna lagts på hög.

Och utan draghjälp från hushållen kommer ekonomin att fortsätta trampa vatten.

– Hushållens konsumtion utgör cirka 45 procent av hela Sveriges bnp, så det är en väldigt betydande del.

Efter ett par mycket tuffa år börjar nu flera delar av detaljhandeln gå mot ljusare tider, däribland vitvarubranschen. Arkivbild. Foto: Vegard Grøtt/NTB Scanpix/TT

”Halverad matmoms en stor sak”

Nu spår HUI, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, att detaljhandeln är på väg att ta fart igen.

– Till att börja med innehåller höstbudgeten många stimulanser som kommer väcka liv i konsumtionen. Då menar jag breda skattesänkningar, höjt bostadsbidrag. Och den halverade matmomsen är en stor sak som jag tror kommer ge en skjuts.

– Och på det har vi sannolikt en räntesänkning till under hösten. Allt detta sammantaget skickar signaler till konsumenterna att de tuffa åren ligger bakom oss och att bättre tider väntar.

Han menar också att det redan syns förändringar i svenskarnas köpmönster. Nu finns det utrymme att lägga pengar på sådant man tidigare tvingats avstå ifrån.

– De kapitaltunga branscherna som exempelvis möbel-, hemelektronik- och vitvarubranschen börjar nu visa positiva tillväxttal. Det tycker jag är en väldigt bra konjunkturindikator som visar att läget faktiskt har börjat vända.

Rekord för julhandeln

Han tror att vi kommer att se ett nytt rekord för julhandeln i år.

– Den naturliga orsaken till att julhandeln alltid slår rekord är att befolkningen ökar. Men ser vi till den ekonomiska situationen lämnar vi ett par år bakom oss då vi varit extremt sparsamma.

– Handeln kanske inte ska vänta sig konsumenter med spenderbyxorna på, men i alla fall att vi är lite mer benägna att shoppa än vad vi varit de senaste åren, säger William Lindquist.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFörslaget från Tidöpartierna att tillfälligt halvera matmomsen skickar mycket positiva signaler till hushållen, menar William Lindquist. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Förslaget från Tidöpartierna att tillfälligt halvera matmomsen skickar mycket positiva signaler till hushållen, menar William Lindquist. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Ljusning i detaljhandeln: ”Bättre tider”

Jon Jeppsson/TT

Efter år av kräftgång inom detaljhandeln spås nu en viss ljusning. Förklaringen är att hushållens återhållsamhet verkar vara över.

– Det är konsumenterna som vi väntar på för att få i gång ekonomin, säger William Lindquist, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI).

Sedan pandemin har konsumenten i Sverige varit både försiktig och prismedveten.

– Jag tror att många konsumenter är brända efter de senaste åren, med inflationschocker, höga räntor och den levnadskostnadskris vi upplevt. I stället för att öppna plånboken har pengarna lagts på hög.

Och utan draghjälp från hushållen kommer ekonomin att fortsätta trampa vatten.

– Hushållens konsumtion utgör cirka 45 procent av hela Sveriges bnp, så det är en väldigt betydande del.

Efter ett par mycket tuffa år börjar nu flera delar av detaljhandeln gå mot ljusare tider, däribland vitvarubranschen. Arkivbild. Foto: Vegard Grøtt/NTB Scanpix/TT

”Halverad matmoms en stor sak”

Nu spår HUI, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, att detaljhandeln är på väg att ta fart igen.

– Till att börja med innehåller höstbudgeten många stimulanser som kommer väcka liv i konsumtionen. Då menar jag breda skattesänkningar, höjt bostadsbidrag. Och den halverade matmomsen är en stor sak som jag tror kommer ge en skjuts.

– Och på det har vi sannolikt en räntesänkning till under hösten. Allt detta sammantaget skickar signaler till konsumenterna att de tuffa åren ligger bakom oss och att bättre tider väntar.

Han menar också att det redan syns förändringar i svenskarnas köpmönster. Nu finns det utrymme att lägga pengar på sådant man tidigare tvingats avstå ifrån.

– De kapitaltunga branscherna som exempelvis möbel-, hemelektronik- och vitvarubranschen börjar nu visa positiva tillväxttal. Det tycker jag är en väldigt bra konjunkturindikator som visar att läget faktiskt har börjat vända.

Rekord för julhandeln

Han tror att vi kommer att se ett nytt rekord för julhandeln i år.

– Den naturliga orsaken till att julhandeln alltid slår rekord är att befolkningen ökar. Men ser vi till den ekonomiska situationen lämnar vi ett par år bakom oss då vi varit extremt sparsamma.

– Handeln kanske inte ska vänta sig konsumenter med spenderbyxorna på, men i alla fall att vi är lite mer benägna att shoppa än vad vi varit de senaste åren, säger William Lindquist.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025