loadingKravet på lärarlegitimation har inte lett till fler behöriga lärare konstaterar Riksrevisionen. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT
Kravet på lärarlegitimation har inte lett till fler behöriga lärare konstaterar Riksrevisionen. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT
Inrikes

Lärarlegitimation stoppar inte olämpliga lärare

TT

Systemet med lärarlegitimation infördes 2011 med hopp om fler behöriga lärare. Men det nya systemet har misslyckats med att stoppa olämpliga personer från att undervisa, visar en granskning från Riksrevisionen.

Syftet med införandet av lärarlegitimation var att bland annat att höja kvaliteten på lärarkåren, öka rättssäkerheten för eleverna samt öka läraryrkets attraktivitet.

14 år senare konstateras det dock att "Riksrevisionen finner inga indikationer på att dessa ambitioner är nådda".

Antalet lärare med pedagogisk högskoleexamen har legat kvar på samma nivå som tidigare samtidigt som många undervisar i ämnen de inte är behöriga i.

Det beror till viss del på att lärarbristen blivit större än förväntat. Regeringen har försökt lösa bristen genom undantag på legitimationskrav, men det har i sin tur lett till låg andel behöriga lärare inom vissa verksamheter.

Granskningen visar även att legitimerade lärare kunnat jobba kvar trots att de nyligen dömts för grova brott.

"Systemet är inte tillräckligt väl utformat för att förhindra att olämpliga lärare arbetar i skolan. Bristerna finns både i lagstiftningen och i myndigheternas ansvar och befogenheter", säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.

Riksrevisionen föreslår nu bland annat att regelbundet utvärdera undantag från legitimationskravet och utöka registerkontrollen av personal inom skolväsendet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKravet på lärarlegitimation har inte lett till fler behöriga lärare konstaterar Riksrevisionen. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT
Kravet på lärarlegitimation har inte lett till fler behöriga lärare konstaterar Riksrevisionen. Arkivbild. Foto: Viktoria Bank/TT
Inrikes

Lärarlegitimation stoppar inte olämpliga lärare

TT

Systemet med lärarlegitimation infördes 2011 med hopp om fler behöriga lärare. Men det nya systemet har misslyckats med att stoppa olämpliga personer från att undervisa, visar en granskning från Riksrevisionen.

Syftet med införandet av lärarlegitimation var att bland annat att höja kvaliteten på lärarkåren, öka rättssäkerheten för eleverna samt öka läraryrkets attraktivitet.

14 år senare konstateras det dock att "Riksrevisionen finner inga indikationer på att dessa ambitioner är nådda".

Antalet lärare med pedagogisk högskoleexamen har legat kvar på samma nivå som tidigare samtidigt som många undervisar i ämnen de inte är behöriga i.

Det beror till viss del på att lärarbristen blivit större än förväntat. Regeringen har försökt lösa bristen genom undantag på legitimationskrav, men det har i sin tur lett till låg andel behöriga lärare inom vissa verksamheter.

Granskningen visar även att legitimerade lärare kunnat jobba kvar trots att de nyligen dömts för grova brott.

"Systemet är inte tillräckligt väl utformat för att förhindra att olämpliga lärare arbetar i skolan. Bristerna finns både i lagstiftningen och i myndigheternas ansvar och befogenheter", säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.

Riksrevisionen föreslår nu bland annat att regelbundet utvärdera undantag från legitimationskravet och utöka registerkontrollen av personal inom skolväsendet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025