loadingIca-gruppens vd Nina Jönsson. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen / TT
Ica-gruppens vd Nina Jönsson. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen / TT
Ekonomi & Näringsliv

Icachefen tror på stabila matpriser i höst

Olle Lindström/TT

Ica-chefen Nina Jönsson tror på stabila matpriser under hösten. Återhållna priser på världsmarknaden talar för det. Ica har haft ett ökat antal kunder under sommaren, men lönsamheten har varit lägre, visar delårsrapporten.

Ica-Gruppen, där även apotek och fastighetsrörelsen ingår, gjorde en rörelsevinst på 2 109 miljoner kronor under perioden maj-augusti, jämfört med vinsten på 2 833 miljoner kronor samma period i fjol. Intäkterna ökade med 4,4 procent till 48,6 miljarder kronor.

För Ica Sverige, där livsmedelshandeln ingår, föll rörelsevinsten från 1,5 miljarder till 1,3 miljarder kronor. Marknadsandelen gentemot konkurrenterna låg ungefär still, säger Ica-chefen.

Enligt Nina Jönsson beror det på ”prisinvesteringar” och dubbla bonuscheckar för kunder.

Vad menar du med prisinvesteringar?

– Det är vår satsning i lägre priser på vardagsvarorna.

Ica Sverige bedriver partihandel, agerar som ett paraply för butikerna. När Ica Sverige säger att ni gör prisinvesteringar, tar ni smällen för de enskilda butikerna då?

– Det fungerar så att det blir sänkta priser här på partihandeln, sen är det upp till de enskilda Ica-butikerna att följa efter, säger Nina Jönsson som säger att även butikerna har pressat priserna som en följd av detta.

Förutom den aviserade matmomssänkningen i april nästa år, är handeln också vinnare på regeringens förslag att sänka arbetsgivaravgifterna för unga anställda.

– Det sänker våra kostnader, vilket innebär att vi kan fortsätta satsa i pris, säger hon.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingIca-gruppens vd Nina Jönsson. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen / TT
Ica-gruppens vd Nina Jönsson. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen / TT
Ekonomi & Näringsliv

Icachefen tror på stabila matpriser i höst

Olle Lindström/TT

Ica-chefen Nina Jönsson tror på stabila matpriser under hösten. Återhållna priser på världsmarknaden talar för det. Ica har haft ett ökat antal kunder under sommaren, men lönsamheten har varit lägre, visar delårsrapporten.

Ica-Gruppen, där även apotek och fastighetsrörelsen ingår, gjorde en rörelsevinst på 2 109 miljoner kronor under perioden maj-augusti, jämfört med vinsten på 2 833 miljoner kronor samma period i fjol. Intäkterna ökade med 4,4 procent till 48,6 miljarder kronor.

För Ica Sverige, där livsmedelshandeln ingår, föll rörelsevinsten från 1,5 miljarder till 1,3 miljarder kronor. Marknadsandelen gentemot konkurrenterna låg ungefär still, säger Ica-chefen.

Enligt Nina Jönsson beror det på ”prisinvesteringar” och dubbla bonuscheckar för kunder.

Vad menar du med prisinvesteringar?

– Det är vår satsning i lägre priser på vardagsvarorna.

Ica Sverige bedriver partihandel, agerar som ett paraply för butikerna. När Ica Sverige säger att ni gör prisinvesteringar, tar ni smällen för de enskilda butikerna då?

– Det fungerar så att det blir sänkta priser här på partihandeln, sen är det upp till de enskilda Ica-butikerna att följa efter, säger Nina Jönsson som säger att även butikerna har pressat priserna som en följd av detta.

Förutom den aviserade matmomssänkningen i april nästa år, är handeln också vinnare på regeringens förslag att sänka arbetsgivaravgifterna för unga anställda.

– Det sänker våra kostnader, vilket innebär att vi kan fortsätta satsa i pris, säger hon.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025