loadingFörsäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln ökade med 18 miljarder kronor under 2024. Foto: Sofia Drevemo
Försäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln ökade med 18 miljarder kronor under 2024. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Matbutikerna sålde mer av egna märken förra året

Epoch Times

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln uppgick till 402 miljarder kronor förra året. Det handlar om en ökning med 4,6 procent, enligt siffror från Statistiska centralbyrån, SCB.

Egna märkesvaror stod för hälften av ökningen. En bidragande orsak till uppgången tros vara de senaste årens stigande livsmedelspriser eftersom egna märkesvaror är billigare än andra produkter.

Den största andelen av svenskens livsmedelsbudget består av frukt, nötter och grönsaker. Det handlar om 17 procent eller 5 476 kronor per år. Därefter kommer mjölk, andra mejeriprodukter och ägg (15 procent), följt av kött (14 procent) samt socker, konfektyr och efterrätter (13 procent). 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFörsäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln ökade med 18 miljarder kronor under 2024. Foto: Sofia Drevemo
Försäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln ökade med 18 miljarder kronor under 2024. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Matbutikerna sålde mer av egna märken förra året

Epoch Times

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln uppgick till 402 miljarder kronor förra året. Det handlar om en ökning med 4,6 procent, enligt siffror från Statistiska centralbyrån, SCB.

Egna märkesvaror stod för hälften av ökningen. En bidragande orsak till uppgången tros vara de senaste årens stigande livsmedelspriser eftersom egna märkesvaror är billigare än andra produkter.

Den största andelen av svenskens livsmedelsbudget består av frukt, nötter och grönsaker. Det handlar om 17 procent eller 5 476 kronor per år. Därefter kommer mjölk, andra mejeriprodukter och ägg (15 procent), följt av kött (14 procent) samt socker, konfektyr och efterrätter (13 procent). 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025