Arbetsförmedlingen är en gökunge i det offentliga boet som ständigt kritiseras för att inte uppfylla sitt kärnuppdrag. ”Lägg ner AF!” skallar till och med Socialdemokraterna som har motionerat om att lägga ner och göra en ny myndighet. Skallen ljöd redan på 90-talet och vi som var unga då var med om den första ekonomiska krisen i modern tid, skriver gymnasieläraren Linda Nieuwenhuizen.
Sedan 1990-talet har tiden stått still. Den arbetssökande får fortfarande inget jobb och utstår förödmjukande regler som ska följas minutiöst, annars försvinner stöd och ersättning.
En paradox präglar i dag arbetsmarknaden då små och medelstora företag har akut kompetensbrist; ändå fastnar många i långtidsarbetslöshet. AF klarar inte att lösa ekvationen, resultaten lyser med sin frånvaro och förtroendet är kört i botten. En nyligen presenterad undersökning visar att nio av tio kommuner är missnöjda med AF och i Sverige förmedlas sju av tio jobb via egna kontakter. Arbetsmarknadspolitiken kostar skattebetalarna cirka 100 miljarder kronor per år. Statskontoret och Ekonomistyrningsverket har därför haft i uppdrag att analysera hur AF använder sina medel och det visade sig att AF inte har använt medlen effektivt mellan 2018 och 2023. En slutsats blev att samarbetet mellan regeringen och AF måste förbättras. Regeringen har länge velat se bättre resultat från AF i form av ökad andel arbetssökande som övergår till reguljära arbeten eller studier. Statskontoret föreslår att regeringen enbart styr AF mot resultat och inte prestationer som att öka antal deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser. I stället ska AF styra mot resultat för målgrupper som långtidsarbetslösa, arbetssökande med kort utbildning eller arbetsgivare inom viss bransch. Statskontorets förslag rimmar med Företagarnas önskemål om att lägga ner AF och inrätta en Kompetensförsörjningsmyndighet. Företagens behov ska styra och den nya myndigheten har ansvar för analys, upphandling och uppföljningar så att utbildningar, insatser och matchningar blir ändamålsenliga. Fristående aktörer behålls för insatser och matchning. Kvalitetssäkring sker av myndigheten och utbetalning av a-kassa flyttas till Utbetalningsmyndigheten, säger Företagarnas vd i arbetet.se den 10 mars.
Ytterligare kritik från regeringens sida är AF:s brist på tillgänglighet och service. En studie visar att vart femte samtal sållas bort och JO anser att tillgängligheten är för dålig. ”Arbetsförmedlingen har fortsatt stora brister i tillgänglighet och service”, jo.se, (den 28 maj). JO granskar att myndigheter arbetar enligt lagar som rör människors rättigheter i förhållande till det allmänna. Nästan hälften av de arbetssökande som ringde AF under ett års tid kom inte fram, nio av tio chattmeddelanden besvarades inte. Att som arbetslös få kontakt med AF är av vikt enligt arbetsmarknadsdepartementet. Om tillgängligheten inte förbättras riskerar arbetssökande att gå miste om ersättningar och stöd för att komma ur arbetslösheten.
Riksrevisionen kritiserar hjälpen till den utsatta gruppen arbetssökande funktionshindrade där upp till tre års väntetid inte är ovanligt. AF skyller på de fristående leverantörerna, där tanken var att snabbare få ut människor i arbete, göra AF kostnadseffektiv och minska de offentliga utgifterna, vilket ej uppnåtts. Enligt AF är problemet aktörernas matchningsförmåga – en sanning med modifikation. Snarare har det blivit för många aktörer, vilket försvårar överblicken. Myndigheten har kontrollansvar över kvaliteten på insatserna varför kritiken bör riktas mot AF då tillsynen brustit.
En liten avvikelse från AF:s program kan resultera i att en person avstängs och blir utan ersättning.
Ett stort problem för arbetssökande och sjuka är om den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) nollas. SGI baseras på arbete och riskerar att försvinna om man inte arbetat minst sex månader. SGI behandlas i socialförsäkringsbalken och ligger till grund för ersättning där grunden i uträkningen är inkomst. Rätt till ersättning kräver att man är försäkrad för arbetsbaserade förmåner. SGI skyddas genom inskrivning på AF. Ponera att du fått jobb med timanställning men blir sjuk under tiden och inte kan arbeta sex månader som tänkt, kan din SGI nollas då? Nej, enligt juridiken måste man inte ha anställning i sex månader, det som gäller är din avsikt och anknytning till arbetsmarknaden. Inkomsten är det viktiga. Årliga säsongsarbeten kan ligga till grund för beräkning av SGI. Det finns inga krav på arbetets omfattning eller längd, varaktighetskravet kan gälla ändå.
En vanlig orsak till att AF stänger av arbetssökande är om det sökts för få arbeten. Det räcker inte att sökande fått ett eller flera arbeten, den kan ändå bli avstängd och mista ersättning eller sjukpenning. Detta hände mig, jag var sjukskriven 100 procent i en månad, sökte de antal arbeten föregående månad som planen krävde och under sjukmånaden kallades jag till intervju med anställning som följd. Jag fick ett jobb trots att jag var sjukskriven. Då stängdes min a-kassa av och jag blev utan ersättning. Jag kontaktade genast min AF-handläggare som förklarade att datorsystemet är automatiserat och centralt, en signal gick felaktigt iväg till a-kassan om att jag sökt för få arbeten. ”Checkar inte du som handläggare först med mig och kollar min sida?” frågade jag. ”Nej, jag har 150 klienter till och hinner inte hålla koll på allas sidor!” var svaret. Det dröjde några veckor innan jag fick tillbaka min ersättning – under tiden hade jag inget att leva på. Försäkringskassan avslog min begäran om sjukpenning varför jag ringde min läkare och på eget initiativ friskskrev mig; jag kan inte leva på luft. Min läkare beklagade systemet. Var tredje person avstängs felaktigt av AF, visar en rapport från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF). Enligt rapporten får den arbetslöse mindre stöd och ingen ersättning. För den enskilde innebär avstängning ett stort ingripande. Personen kan inte längre vara kvar i programmet eller följa planen, vilket påverkar både rätten till ersättning och möjligheten till ett passande stöd hos AF, säger chefen på IAF, företagarna.se (den 25 mars 2022).
Ett skräckexempel på denna terrorbyråkrati är fallet Stefan: ”Cancersjuk nekas sjukpenning – utan medicin dör jag”, arbetet.se (den 6 okt 2023). Stefan har aggressiv cancer och blev avstängd en enda dag från sitt aktivitetsstöd, dagen då hans far dog. Stefan behöver sin ersättning för att ha råd med cancermedicin, mat och hyra. Han lånar pengar av sin mamma och syster, vilket varken är rätt eller hållbart. Stefan skrevs ut av AF då programmet inte kunde fullföljas under cancerbehandlingen, han nekas även rätt till sjukpenning. AF ansåg därtill att Stefan inte hade sökt tillräckligt många jobb, ingen hänsyn togs till hans neuropsykiatriska diagnoser. Det räckte inte med att Stefan avstängdes, han bestraffas dubbelt genom utebliven ersättning. Han orkade inte överklaga.
Summa summarum: en liten avvikelse från AF:s program kan resultera i att en person avstängs och blir utan ersättning från såväl Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan som från a-kassan. Personens SGI kan nollas om man ”missköter” sig. Våra myndigheter, vilka via skatten, arbetsgivaravgifter och medlemsförsäkringar ska ge medborgaren service och socialt skydd från bland annat ekonomisk ruin, har blivit den arbetssökande medborgarens fiender. Jag hoppas att Arbetsförmedlingen läggs ner och en ny kompetensförsörjningsmyndighet inrättas. Jag hoppas att privata aktörer fortsätter med sina insatser, matchar och utbildar arbetslösa efter arbetsmarknadens behov, så att regeringens hundramiljardersnota för arbetsmarknadspolitiken kan ge verkliga resultat; att en ökad andel arbetssökande övergår till reguljära arbeten eller studier. Jag hoppas att svenska folket kräver att myndigheterna slutar ställa till det för arbetssökande och sjuka och i stället uppfyller sina kärnuppdrag.
Linda Nieuwenhuizen
Gymnasielärare