loadingKraven för att få sälja alkohol i gårdsbutiken är nu klara. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Kraven för att få sälja alkohol i gårdsbutiken är nu klara. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Klart: Kraven sänks för gårdsförsäljning

Peter Wallberg/TT

Gårdsförsäljning av alkohol ska föregås av ett besöksarrangemang på minst 30 minuter. Det framgår av de föreskrifter Folkhälsomyndigheten nu beslutat om.

Från den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För det krävs bland annat tillstånd från kommunen, att man följer den nya lagen om gårdsförsäljning och Folkhälsomyndighetens föreskrifter.

Nu har Folkhälsomyndigheten beslutat om föreskrifterna.

Backar till 30 minuter

När förslag till föreskrifter skickades ut på remiss tidigare i vår, innehöll det ett krav på att besöksarrangemanget, till exempel på en vingård, ska vara minst 45 minuter. Det fick kritik.

– Det visade sig att det var lite för mycket så vi har backat till 30 minuter, säger myndighetens chefsjurist Bitte Bråstad.

Enligt lagen om gårdsförsäljning som riksdagen klubbade nyligen, ska besöksarrangemanget, till exempel på en vingård, vara i fokus, och innehålla kunskapsinslag.

– Det ska vara en besöksupplevelse där man går runt, får en föreläsning eller har vinprovning, så 30 minuter är där vi landade, säger Bråstad.

Dessutom ska muntlig information ges om att alkohol kan innebära skadeverkningar.

TT: Ska det vara en föreläsning om skadeverkningar?

– Nej, det har blivit ett missförstånd, säger Bråstad.

Folkhälsomyndigheten har tagit fram ett informationsmaterial för att underlätta för dryckestillverkare som tycker det är besvärligt att ha det momentet.

Ska inte vara krångligt

Den som erbjuder gårdsförsäljning behöver enligt lagen ha ett egenkontrollprogram. Enligt föreskrifterna ska programmet bland annat ange hur åldersgränsen upprätthålls, och se till att försäljning enbart får ske till personer som deltagit i besöksarrangemanget.

Bråstad tror inte att föreskrifterna blir krångliga för gårdsförsäljarna att leva upp till. Hon betonar att reglerna behövs för att gårdsförsäljning inte ska konkurrera med Systembolaget, vilket skulle strida mot EU:s krav.

– Det handlar om besöksnäring och en levande landsbygd, att man ska kunna få med sig en souvenir när man åker från gården, inte om att konkurrera med Systembolaget, säger Bråstad.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKraven för att få sälja alkohol i gårdsbutiken är nu klara. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Kraven för att få sälja alkohol i gårdsbutiken är nu klara. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Klart: Kraven sänks för gårdsförsäljning

Peter Wallberg/TT

Gårdsförsäljning av alkohol ska föregås av ett besöksarrangemang på minst 30 minuter. Det framgår av de föreskrifter Folkhälsomyndigheten nu beslutat om.

Från den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För det krävs bland annat tillstånd från kommunen, att man följer den nya lagen om gårdsförsäljning och Folkhälsomyndighetens föreskrifter.

Nu har Folkhälsomyndigheten beslutat om föreskrifterna.

Backar till 30 minuter

När förslag till föreskrifter skickades ut på remiss tidigare i vår, innehöll det ett krav på att besöksarrangemanget, till exempel på en vingård, ska vara minst 45 minuter. Det fick kritik.

– Det visade sig att det var lite för mycket så vi har backat till 30 minuter, säger myndighetens chefsjurist Bitte Bråstad.

Enligt lagen om gårdsförsäljning som riksdagen klubbade nyligen, ska besöksarrangemanget, till exempel på en vingård, vara i fokus, och innehålla kunskapsinslag.

– Det ska vara en besöksupplevelse där man går runt, får en föreläsning eller har vinprovning, så 30 minuter är där vi landade, säger Bråstad.

Dessutom ska muntlig information ges om att alkohol kan innebära skadeverkningar.

TT: Ska det vara en föreläsning om skadeverkningar?

– Nej, det har blivit ett missförstånd, säger Bråstad.

Folkhälsomyndigheten har tagit fram ett informationsmaterial för att underlätta för dryckestillverkare som tycker det är besvärligt att ha det momentet.

Ska inte vara krångligt

Den som erbjuder gårdsförsäljning behöver enligt lagen ha ett egenkontrollprogram. Enligt föreskrifterna ska programmet bland annat ange hur åldersgränsen upprätthålls, och se till att försäljning enbart får ske till personer som deltagit i besöksarrangemanget.

Bråstad tror inte att föreskrifterna blir krångliga för gårdsförsäljarna att leva upp till. Hon betonar att reglerna behövs för att gårdsförsäljning inte ska konkurrera med Systembolaget, vilket skulle strida mot EU:s krav.

– Det handlar om besöksnäring och en levande landsbygd, att man ska kunna få med sig en souvenir när man åker från gården, inte om att konkurrera med Systembolaget, säger Bråstad.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025