Gunnar Idenstam spelar i storslagna katedraler och välkända konsertsalar världen över. Orglarna kan vara enorma och musiken han skapar kan få taket att lyfta. Hans nästa projekt är att fullt ut ta orgeln till rockscenen.
För en oinvigd är det lätt att förknippa orgeln med högmässa och Bachs orgelverk, men den är mycket mer än så. Gunnar Idenstam, internationell konsertorganist, kompositör och folkmusiker, har tagit orgelspelet till en ny nivå. Han har skapat sig ett namn genom att bygga broar mellan den franska katedralmusiktraditionen under 1900-talet och symfonisk rock och folkmusik, och är känd världen över för sitt virtuosa spelsätt och sina halsbrytande improvisationer. När han komponerar kommer musiken först, berättelsen efteråt. Så var det med verket ”Metal Angel”, som spelades in i Monacos katedral.
– Jag var inställd på att skapa musik i fransk tradition med influenser från metal och låtarna kom på löpande band. Efteråt kom berättelsen om att musiken handlar om änglar, de som vi inte kan se, men som finns runt oss. Det finns goda änglar och fallna änglar, liksom det finns gyllene och svarta. Varje stycke associeras med en ängel i ett gotiskt fantasilandskap. Titeln syftar på orgeln som är gjord i metall och som med lite fantasi ser ut som en ängel. När jag komponerar så kommer musiken till mig från det jag kallar vår skapare eller vår högre kraft. Musiken bara kommer, den blir till skisser på flygeln, som jag genast spelar in.