Föräldrars missnöje med skolan har blivit en politisk faktor. Lärarnas fackföreningar är politiska och anslutna till Demokraterna. Sedan tidigare har föräldrar från framför allt minoriteter varit missbelåtna med låga skolresultat. Politiseringen av undervisningen är ett problem. Medelklassföräldrar är på krigsstigen över att genusteori och kritisk rasteori kommit in i utbildningen.
När nu alla talar om det amerikanska valet och påverkansoperationer, kan det vara intressant att se på hur skolan används politiskt i USA och vad föräldrar tycker om det. Vi kan också observera att det finns fler likheter än skillnader mellan USA och Sverige i skolfrågor och bör fråga oss om tendenserna från USA kommer att komma hit.
Likheterna är att den offentliga skolan sedan 1960-talet både i USA och Sverige har använts av politikerna för politiska och sociala mål. Både USA och Sverige införde på 1960-talet så kallad progressiv och elevcentrerad pedagogik, och i båda länderna har politiker och pedagoger accepterat att kunskaperna har sjunkit, därför att de satt politiska mål högre än inlärning. Lärarutbildningen är ett statligt monopol i båda länderna och har under de senaste decennierna gett ett allt större utrymme åt genusteori, mångfaldspolitik och miljö. Båda länderna har investerat kraftigt i skolutbildning, men resultaten har ändå inte förbättrats. I båda länderna är kunskaperna oacceptabelt låga i vissa skoldistrikt.