Inrikes

Taxikritiken mot offentliga aktörer: kör persontrafik utan tillstånd

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
loadingSvenska taxiförbundets vd Natalee Ågren menar att det inte råder lika villkor på marknaden för persontransport. Foto: Svenska taxiförbundet
Svenska taxiförbundets vd Natalee Ågren menar att det inte råder lika villkor på marknaden för persontransport. Foto: Svenska taxiförbundet

Allt fler offentliga aktörer kör färdtjänst och andra samhällsbetalda resor i egen regi. Vissa hävdar att de inte behöver taxitrafiktillstånd och taxiförarlegitimation för detta. Det reagerar Svenska taxiförbundets vd Natalee Ågren mot. 

− Det är olagligt och skapar en orättvis konkurrens, säger hon.

Efter att taxiföretaget Drakstaden som körde färdtjänst och skolresor i Sundsvalls kommun gick i konkurs den 20 november gör sig nu kommunen redo att själv ta över transporter och beställningscentral − om det skulle behövas.

− Vi har för avsikt att direktupphandla färdtjänst, skolskjuts och beställningscentral för att i nästa skede göra en långsiktig upphandling av dessa tjänster, säger Maria Cederberg till Epoch Times. 

Hon är verksamhetsansvarig för Servicecenter och den beställningscentral som kommunen snabbt har byggt upp efter entreprenörens konkurs. 

Sundsvalls kommun har annonserat efter tio personer som kan bemanna beställningscentralen. Man har även lagt ut en platsannons där 20 chaufförer söks till färdtjänst/specialtransport samt skolskjuts. Bland anställningskraven nämns inte taxiförarlegitimation eller den färdtjänstutbildning som många regionala trafikbolag kräver att dess underleverantörer ger sin anställda. 

Vi har inte för avsikt att köra någon färdtjänst.

Maria CederbergVerksamhetsansvarig, Servicecenter Sundsvalls kommun

Kommunen innehar heller inte något taxitrafiktillstånd. Den har däremot ett större antal bilar till förfogande för att kunna köra skolskjuts.

− Men jag hoppas att vi slipper använda bilarna, säger Maria Cederberg. 

I krislägen kan kommunen dock själv ta hand om skolskjutsen, eftersom man inte tar betalt av kunden vid dessa transporter. Hennes uppfattning är att det då inte krävs taxitrafiktillstånd. 

Bilarna kan också vara bra att ha ifall direktupphandlingen inte är klar när skolorna börjar efter nyår, tillägger hon. 

Alla förberedelser till trots har Sundsvalls kommun inte tänkt utföra några transporter i egen regi, enligt Maria Cederberg. 

− Vi har inte för avsikt att köra någon färdtjänst.

Om kommunen ändå skulle behöva köra färdtjänstresor, kommer man inte att ta betalt av kunderna.

Inte heller för detta anser hon att kommunen behöver taxitrafiktillstånd.

− Det är min nuvarande uppfattning i frågan, säger Cederberg. 

Under tiden driver konkursförvaltaren vidare den konkursade verksamheten i 30 dagar, för att alla som dagligen behöver färdtjänst och skolskjuts inte ska stå utan service. 

Även om tiden för direktupphandlingen är knapp är Maria Cederberg ”till nästan hundra procent” säker på att det kommer att finnas ett påskrivet avtal när konkursförvaltaren strax före jul upphör med den temporära verksamheten. Därmed räknar hon också med att slippa nödlösningar där kommunen själv måste lösa transporterna. 

Beställningscentralen, som man just har byggt upp och sökt personal till, har man inte heller för avsikt att använda. Maria Cederberg hoppas att den som åtar sig körningarna även tar sig an den verksamheten. 

− Men vi måste vara beredda ifall de inte gör det, säger hon. 

Natalee Ågren på Svenska taxiförbundet anser att Sundsvalls kommun absolut behöver ha taxitrafiktillstånd för den verksamhet man planerar. 

Hon menar att det blir allt vanligare att offentliga aktörer kör samhällsbetalda resor, såsom färdtjänst, i egen regi utan tillstånd. 

− De bedriver yrkesmässig persontrafik men hävdar att de inte behöver tillstånd. Utöver att skapa en osund konkurrens är det ett lagbrott. Alla som kör taxi är enligt lag skyldiga att ha tillstånd och utbildad personal. När offentliga aktörer bortser från det sänder det en farlig signal om att lagar och regler inte gäller för alla, säger Natalee Ågren.

Två andra offentliga aktörer som enligt Ågren bedriver yrkesmässig persontrafik utan tillstånd är Vallentuna kommun och Region Dalarna. Epoch Times frågar bägge i mejl om de anser att de behöver taxitrafiktillstånd för betald persontrafik.

Allt fler offentliga aktörer kör färdtjänst och liknande i egen regi. Foto: Tony Lingefors. 

Petri Peltonen, teknik- och fastighetschef på Vallentuna kommun svarar att man har diskuterat saken med Transportstyrelsen. ”Beskedet som kommunen har fått är att om kunden får betala för att bli transporterad är det taxiverksamhet. Resorna som kommunen hanterar i egen regi är omsorgsresor med ej betalande kund. Därav klassas det inte som taxiverksamhet”, skriver han.

Ågren konstaterar att det är en vanlig missuppfattning att kunden måste betala direkt i bilen för att det ska räknas som taxiverksamhet. 

− Frågan har prövats i domstol vid ett flertal tillfällen, säger hon och hänvisar till ett rättsfall där Hudiksvalls kommun hade bedrivit taxitrafik utan tillstånd. I domen kan man läsa: 

”Tingsrätten finner därför att den nu ifrågavarande verksamheten varit tillståndspliktig.”

Det bekräftades senare av hovrätten i nedre Norrland. 

Det handlar inte om hur betalningen sker, menar taxiförbundets vd. 

− I Vallentuna finansieras resan indirekt av kunden via skattsedeln och är därför tillståndspliktig. Vi har fört dialog med Transportstyrelsen och Vallentuna i frågan och det svar från Transportstyrelsen som Vallentuna kommun hänvisar till reviderades efter en intern dialog på Transportstyrelsen, säger hon.

Epoch Times kontaktade Therese Pålman på Transportstyrelsen för att få klarhet. Hon förklarar att det oftast krävs ett taxitrafiktillstånd för samhällsbetalda resor, såsom färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, eftersom de innebär kommersiell transport mot betalning – även om betalningen kommer från kommunen, regionen eller annan offentlig aktör.

Hon skriver: ”Ett taxitrafiktillstånd säkerställer att transportföretaget uppfyller de krav som lagstiftningen ställer på säkerhet, ekonomi och yrkeskunnande, vilket är särskilt viktigt för samhällsbetalda resor som involverar utsatta grupper, exempelvis äldre, skolbarn och personer med funktionsnedsättningar.”

Pålman betonar dock att det är rättsväsendet som tolkar lagen och fastställer domar. 

Det finns en tydlig rättspraxis: det krävs tillstånd för yrkesmässiga persontransporter.

Natalee ÅgrenVd, Svenska taxiförbundet

Natalee Ågren menar att det är självklart att kravet på taxitrafiktillstånd ska gälla lika för alla, oavsett om det handlar om en offentlig förvaltning eller ett privat företag. 

− Taxitrafiktillstånden är viktiga för resenärernas trygghet. Dessutom värnar vi om konkurrens på lika villkor för våra taxiföretag och då måste lagen följas av alla aktörer, säger hon

Enligt Ågren har taxiförbundet fått besked från Region Dalarna om att de inte anser sig behöva något taxitrafiktillstånd för den persontrafik de bedriver. Epoch Times har sökt Region Dalarna för en kommentar, men har inte fått svar. Ytterligare ett fall handlar om att regeringskansliet under 2023 köpte fler än 500 transporter av Freys hyrverk i Stockholm, trots att företaget sedan 2022 saknar taxitrafiktillstånd. 

Beställningarna omfattade högriskpersoner vid officiella besök och internationella toppmöten. En anställd vid myndigheten har åtalats för att ha ingått avtal med bolaget, och två företrädare för transportföretaget misstänks för olaga taxitrafik, skriver DN.

Freys hyrverk har i många år anlitats vid statsbesök men fick tillståndet indraget på grund av allvarliga missförhållanden. Trots detta fortsatte bolaget att köra och hävdade att verksamheten avsåg avtalskunder i stället för taxi. I polisens förundersökning framgår att både Regeringskansliet och andra aktörer, som Danmarks ambassad, anlitat företaget.

Den åtalade tjänstemannen uppgav att regeringskansliet hade svårt att hitta alternativ till uppdrag som krävde särskilt utbildade chaufförer, och att myndigheten agerat efter vägledning från sina jurister. Åklagaren menar däremot att personen borde ha förstått att bolaget saknade tillstånd, då det fanns tidigare domstolsbeslut gällande företaget som visade detta. 

Åklagaren kräver företagsbot och att brottsvinster tas i beslag. Alla åtalade nekar till brott. Regeringskansliet uppger att företaget inte längre anlitas. 

Enligt Svenska taxiförbundet råder inga tveksamheter kring vad som gäller. − Det finns en tydlig rättspraxis: det krävs tillstånd för yrkesmässiga persontransporter, säger Natalee Ågren och hänvisar till en tidigare rättsprocess mot Freys där Svea hovrätt slog fast att även yrkesmässiga persontransporter som riktar sig till avtalskunder omfattas av taxitrafiklagens krav.

Hon menar att offentliga verksamheter har ett särskilt stort ansvar att följa den lagstiftning som finns. 

− Det handlar om att skapa ordning och reda på marknaden och att upprätthålla förtroendet för hela taxibranschen. Vi måste värna de seriösa taxiföretagen som följer lagstiftningen, säger Natalee Ågren.

Lagen om taxitrafik

Taxitrafik innebär yrkesmässig trafik med personbil eller lätt lastbil och där fordon och förare ställs till allmänhetens förfogande mot betalning för persontransporter. Aktörer som bedriver taxitrafik ska ha taxitrafiktillstånd, och chaufförer som kör taxi ska inneha personlig taxiförarlegitimation.

Källa: Svenska taxiförbundet, Taxitrafiklag (2012:211)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Taxikritiken mot offentliga aktörer: kör persontrafik utan tillstånd

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
loadingSvenska taxiförbundets vd Natalee Ågren menar att det inte råder lika villkor på marknaden för persontransport. Foto: Svenska taxiförbundet
Svenska taxiförbundets vd Natalee Ågren menar att det inte råder lika villkor på marknaden för persontransport. Foto: Svenska taxiförbundet

Allt fler offentliga aktörer kör färdtjänst och andra samhällsbetalda resor i egen regi. Vissa hävdar att de inte behöver taxitrafiktillstånd och taxiförarlegitimation för detta. Det reagerar Svenska taxiförbundets vd Natalee Ågren mot. 

− Det är olagligt och skapar en orättvis konkurrens, säger hon.

Efter att taxiföretaget Drakstaden som körde färdtjänst och skolresor i Sundsvalls kommun gick i konkurs den 20 november gör sig nu kommunen redo att själv ta över transporter och beställningscentral − om det skulle behövas.

− Vi har för avsikt att direktupphandla färdtjänst, skolskjuts och beställningscentral för att i nästa skede göra en långsiktig upphandling av dessa tjänster, säger Maria Cederberg till Epoch Times. 

Hon är verksamhetsansvarig för Servicecenter och den beställningscentral som kommunen snabbt har byggt upp efter entreprenörens konkurs. 

Sundsvalls kommun har annonserat efter tio personer som kan bemanna beställningscentralen. Man har även lagt ut en platsannons där 20 chaufförer söks till färdtjänst/specialtransport samt skolskjuts. Bland anställningskraven nämns inte taxiförarlegitimation eller den färdtjänstutbildning som många regionala trafikbolag kräver att dess underleverantörer ger sin anställda. 

Vi har inte för avsikt att köra någon färdtjänst.

Maria CederbergVerksamhetsansvarig, Servicecenter Sundsvalls kommun

Kommunen innehar heller inte något taxitrafiktillstånd. Den har däremot ett större antal bilar till förfogande för att kunna köra skolskjuts.

− Men jag hoppas att vi slipper använda bilarna, säger Maria Cederberg. 

I krislägen kan kommunen dock själv ta hand om skolskjutsen, eftersom man inte tar betalt av kunden vid dessa transporter. Hennes uppfattning är att det då inte krävs taxitrafiktillstånd. 

Bilarna kan också vara bra att ha ifall direktupphandlingen inte är klar när skolorna börjar efter nyår, tillägger hon. 

Alla förberedelser till trots har Sundsvalls kommun inte tänkt utföra några transporter i egen regi, enligt Maria Cederberg. 

− Vi har inte för avsikt att köra någon färdtjänst.

Om kommunen ändå skulle behöva köra färdtjänstresor, kommer man inte att ta betalt av kunderna.

Inte heller för detta anser hon att kommunen behöver taxitrafiktillstånd.

− Det är min nuvarande uppfattning i frågan, säger Cederberg. 

Under tiden driver konkursförvaltaren vidare den konkursade verksamheten i 30 dagar, för att alla som dagligen behöver färdtjänst och skolskjuts inte ska stå utan service. 

Även om tiden för direktupphandlingen är knapp är Maria Cederberg ”till nästan hundra procent” säker på att det kommer att finnas ett påskrivet avtal när konkursförvaltaren strax före jul upphör med den temporära verksamheten. Därmed räknar hon också med att slippa nödlösningar där kommunen själv måste lösa transporterna. 

Beställningscentralen, som man just har byggt upp och sökt personal till, har man inte heller för avsikt att använda. Maria Cederberg hoppas att den som åtar sig körningarna även tar sig an den verksamheten. 

− Men vi måste vara beredda ifall de inte gör det, säger hon. 

Natalee Ågren på Svenska taxiförbundet anser att Sundsvalls kommun absolut behöver ha taxitrafiktillstånd för den verksamhet man planerar. 

Hon menar att det blir allt vanligare att offentliga aktörer kör samhällsbetalda resor, såsom färdtjänst, i egen regi utan tillstånd. 

− De bedriver yrkesmässig persontrafik men hävdar att de inte behöver tillstånd. Utöver att skapa en osund konkurrens är det ett lagbrott. Alla som kör taxi är enligt lag skyldiga att ha tillstånd och utbildad personal. När offentliga aktörer bortser från det sänder det en farlig signal om att lagar och regler inte gäller för alla, säger Natalee Ågren.

Två andra offentliga aktörer som enligt Ågren bedriver yrkesmässig persontrafik utan tillstånd är Vallentuna kommun och Region Dalarna. Epoch Times frågar bägge i mejl om de anser att de behöver taxitrafiktillstånd för betald persontrafik.

Allt fler offentliga aktörer kör färdtjänst och liknande i egen regi. Foto: Tony Lingefors. 

Petri Peltonen, teknik- och fastighetschef på Vallentuna kommun svarar att man har diskuterat saken med Transportstyrelsen. ”Beskedet som kommunen har fått är att om kunden får betala för att bli transporterad är det taxiverksamhet. Resorna som kommunen hanterar i egen regi är omsorgsresor med ej betalande kund. Därav klassas det inte som taxiverksamhet”, skriver han.

Ågren konstaterar att det är en vanlig missuppfattning att kunden måste betala direkt i bilen för att det ska räknas som taxiverksamhet. 

− Frågan har prövats i domstol vid ett flertal tillfällen, säger hon och hänvisar till ett rättsfall där Hudiksvalls kommun hade bedrivit taxitrafik utan tillstånd. I domen kan man läsa: 

”Tingsrätten finner därför att den nu ifrågavarande verksamheten varit tillståndspliktig.”

Det bekräftades senare av hovrätten i nedre Norrland. 

Det handlar inte om hur betalningen sker, menar taxiförbundets vd. 

− I Vallentuna finansieras resan indirekt av kunden via skattsedeln och är därför tillståndspliktig. Vi har fört dialog med Transportstyrelsen och Vallentuna i frågan och det svar från Transportstyrelsen som Vallentuna kommun hänvisar till reviderades efter en intern dialog på Transportstyrelsen, säger hon.

Epoch Times kontaktade Therese Pålman på Transportstyrelsen för att få klarhet. Hon förklarar att det oftast krävs ett taxitrafiktillstånd för samhällsbetalda resor, såsom färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, eftersom de innebär kommersiell transport mot betalning – även om betalningen kommer från kommunen, regionen eller annan offentlig aktör.

Hon skriver: ”Ett taxitrafiktillstånd säkerställer att transportföretaget uppfyller de krav som lagstiftningen ställer på säkerhet, ekonomi och yrkeskunnande, vilket är särskilt viktigt för samhällsbetalda resor som involverar utsatta grupper, exempelvis äldre, skolbarn och personer med funktionsnedsättningar.”

Pålman betonar dock att det är rättsväsendet som tolkar lagen och fastställer domar. 

Det finns en tydlig rättspraxis: det krävs tillstånd för yrkesmässiga persontransporter.

Natalee ÅgrenVd, Svenska taxiförbundet

Natalee Ågren menar att det är självklart att kravet på taxitrafiktillstånd ska gälla lika för alla, oavsett om det handlar om en offentlig förvaltning eller ett privat företag. 

− Taxitrafiktillstånden är viktiga för resenärernas trygghet. Dessutom värnar vi om konkurrens på lika villkor för våra taxiföretag och då måste lagen följas av alla aktörer, säger hon

Enligt Ågren har taxiförbundet fått besked från Region Dalarna om att de inte anser sig behöva något taxitrafiktillstånd för den persontrafik de bedriver. Epoch Times har sökt Region Dalarna för en kommentar, men har inte fått svar. Ytterligare ett fall handlar om att regeringskansliet under 2023 köpte fler än 500 transporter av Freys hyrverk i Stockholm, trots att företaget sedan 2022 saknar taxitrafiktillstånd. 

Beställningarna omfattade högriskpersoner vid officiella besök och internationella toppmöten. En anställd vid myndigheten har åtalats för att ha ingått avtal med bolaget, och två företrädare för transportföretaget misstänks för olaga taxitrafik, skriver DN.

Freys hyrverk har i många år anlitats vid statsbesök men fick tillståndet indraget på grund av allvarliga missförhållanden. Trots detta fortsatte bolaget att köra och hävdade att verksamheten avsåg avtalskunder i stället för taxi. I polisens förundersökning framgår att både Regeringskansliet och andra aktörer, som Danmarks ambassad, anlitat företaget.

Den åtalade tjänstemannen uppgav att regeringskansliet hade svårt att hitta alternativ till uppdrag som krävde särskilt utbildade chaufförer, och att myndigheten agerat efter vägledning från sina jurister. Åklagaren menar däremot att personen borde ha förstått att bolaget saknade tillstånd, då det fanns tidigare domstolsbeslut gällande företaget som visade detta. 

Åklagaren kräver företagsbot och att brottsvinster tas i beslag. Alla åtalade nekar till brott. Regeringskansliet uppger att företaget inte längre anlitas. 

Enligt Svenska taxiförbundet råder inga tveksamheter kring vad som gäller. − Det finns en tydlig rättspraxis: det krävs tillstånd för yrkesmässiga persontransporter, säger Natalee Ågren och hänvisar till en tidigare rättsprocess mot Freys där Svea hovrätt slog fast att även yrkesmässiga persontransporter som riktar sig till avtalskunder omfattas av taxitrafiklagens krav.

Hon menar att offentliga verksamheter har ett särskilt stort ansvar att följa den lagstiftning som finns. 

− Det handlar om att skapa ordning och reda på marknaden och att upprätthålla förtroendet för hela taxibranschen. Vi måste värna de seriösa taxiföretagen som följer lagstiftningen, säger Natalee Ågren.

Lagen om taxitrafik

Taxitrafik innebär yrkesmässig trafik med personbil eller lätt lastbil och där fordon och förare ställs till allmänhetens förfogande mot betalning för persontransporter. Aktörer som bedriver taxitrafik ska ha taxitrafiktillstånd, och chaufförer som kör taxi ska inneha personlig taxiförarlegitimation.

Källa: Svenska taxiförbundet, Taxitrafiklag (2012:211)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025