loadingMatpriserna har i stort sett legat still senaste halvåret. Arkivbild. Foto: Chris Anderson/TT
Matpriserna har i stort sett legat still senaste halvåret. Arkivbild. Foto: Chris Anderson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Här är maten som blir billigare

Olle Lindström/TT

Frukt och grönt, liksom matoljan och vinäger har blivit billigare senaste månaden. I andra änden hittar vi kyckling och barnmat. Men totalt sett ligger matpriserna still.

– Och det finns inget underliggande pristryck som borde påverka matpriserna upp just nu, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

I augusti låg matpriserna helt stilla jämfört med juli, i genomsnitt. Och under de senaste sex månaderna handlar det om en marginellt uppgång på 0,6 procent. På ett år är uppgången 3,5 procent, enligt Matpriskollen som löpande mäter livsmedelskedjornas priser.

Men det finns förstås enskilda kategorier och varor som drar upp och ner.

Ökat sug efter kyckling

Kyckling, barnmat och bär har stigit i pris senaste månaden, kyckling ganska mycket hittills i år.

– Det beror på den ökade efterfrågan. Vi äter mycket mer kyckling. Nötköttet blir bara dyrare och dyrare, säger Ulf Mazur.

Frukt och grönt åker jojo som vanligt, i augusti pekade pilarna ner.

Spretiga kaffesignaler

Kaffet, som har varit det livsmedel som som rusat värst senaste året, gick åt olika håll bara för någon vecka sedan beroende på fabrikör. Rosterierna verkar ha tolkat signalerna på världsmarknaden helt olika, enligt Ulf Mazur.

– Zoega höjde priserna, Arvid Nordqvist sänkte och Gevalia ligger stilla, säger han.

Men sammantaget finns i nuläget inga signaler om att matpriserna skulle dra i väg igen. Den starkare kronan pressar importpriserna. Bönderna har inte fått mer betalt för mjölken, snarare tvärtom, vilket bör göra att mejerivarorna som står för runt 20 procent av hushållens matinköp ligger still under hösten, enligt Mazur.

Skillnad mot förr

Priskonkurrensen har blivit bättre, tycker han.

– Det är skillnad mot hur det var tidigare. Förut höjde butikerna priserna, folk gick och handlade i alla fall. Men nu är man flyktigare.

Maten som ökat/minskat mest i pris

Livsmedelspriser som ökat mest i augusti, jämfört med juli, per kategori.

Kaffe, 1,9%

Kyckling & Fågel, 1,0%

Barnmat, 1,0%

Bär, 0,9% Livsmedelspriser som minskat mest i augusti, jämfört med juli.

Torkad Frukt & Bär, -0,6%

Färska Grönsaker, -0,9%

Olja & Vinäger, -1,1%

Frukt, -1,7%

Källa: Matpriskollen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMatpriserna har i stort sett legat still senaste halvåret. Arkivbild. Foto: Chris Anderson/TT
Matpriserna har i stort sett legat still senaste halvåret. Arkivbild. Foto: Chris Anderson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Här är maten som blir billigare

Olle Lindström/TT

Frukt och grönt, liksom matoljan och vinäger har blivit billigare senaste månaden. I andra änden hittar vi kyckling och barnmat. Men totalt sett ligger matpriserna still.

– Och det finns inget underliggande pristryck som borde påverka matpriserna upp just nu, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

I augusti låg matpriserna helt stilla jämfört med juli, i genomsnitt. Och under de senaste sex månaderna handlar det om en marginellt uppgång på 0,6 procent. På ett år är uppgången 3,5 procent, enligt Matpriskollen som löpande mäter livsmedelskedjornas priser.

Men det finns förstås enskilda kategorier och varor som drar upp och ner.

Ökat sug efter kyckling

Kyckling, barnmat och bär har stigit i pris senaste månaden, kyckling ganska mycket hittills i år.

– Det beror på den ökade efterfrågan. Vi äter mycket mer kyckling. Nötköttet blir bara dyrare och dyrare, säger Ulf Mazur.

Frukt och grönt åker jojo som vanligt, i augusti pekade pilarna ner.

Spretiga kaffesignaler

Kaffet, som har varit det livsmedel som som rusat värst senaste året, gick åt olika håll bara för någon vecka sedan beroende på fabrikör. Rosterierna verkar ha tolkat signalerna på världsmarknaden helt olika, enligt Ulf Mazur.

– Zoega höjde priserna, Arvid Nordqvist sänkte och Gevalia ligger stilla, säger han.

Men sammantaget finns i nuläget inga signaler om att matpriserna skulle dra i väg igen. Den starkare kronan pressar importpriserna. Bönderna har inte fått mer betalt för mjölken, snarare tvärtom, vilket bör göra att mejerivarorna som står för runt 20 procent av hushållens matinköp ligger still under hösten, enligt Mazur.

Skillnad mot förr

Priskonkurrensen har blivit bättre, tycker han.

– Det är skillnad mot hur det var tidigare. Förut höjde butikerna priserna, folk gick och handlade i alla fall. Men nu är man flyktigare.

Maten som ökat/minskat mest i pris

Livsmedelspriser som ökat mest i augusti, jämfört med juli, per kategori.

Kaffe, 1,9%

Kyckling & Fågel, 1,0%

Barnmat, 1,0%

Bär, 0,9% Livsmedelspriser som minskat mest i augusti, jämfört med juli.

Torkad Frukt & Bär, -0,6%

Färska Grönsaker, -0,9%

Olja & Vinäger, -1,1%

Frukt, -1,7%

Källa: Matpriskollen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025