Konst

Han ville förena den naturliga och gudomliga världen

Tommy Gunnarsson
loading”Étretat” (1875), Wadsworth Atheneum, Connecticut, USA. Foto: Public Domain
”Étretat” (1875), Wadsworth Atheneum, Connecticut, USA. Foto: Public Domain

George Inness, ofta kallad det amerikanska landskapsmåleriets fader, firar i år 200 år. Influerad av andra målare, men även av tänkare som Emanuel Swedenborg, sökte han i sitt måleri förena det synliga med det osynliga – den reella världen med den gudomliga. 

”Det sanna syftet med konst är först och främst att kultivera konstnärens andliga natur”, yttrade den amerikanske målaren George Inness år 1878 i en intervju i tidskriften ”Harper’s New Monthly Magazine”. Trots sitt starka andliga intresse ägnade han mycket möda åt att fördjupa sig i vetenskapliga studier av färg. Han hade också ett matematiskt förhållningssätt till komposition och ansåg att ”poetiska kvaliteter är inget som erhålls genom att undvika sanningar om fakta eller natur”. För Inness, som varken var realist eller impressionist, handlade poesi om att uttrycka en vision av verkligheten.

Ofta räknar man Inness till tonalisterna, men han skiljer sig tydligt från tonalistiska målare som till exempel James McNeill Whistler (1834 –1903). Till skillnad från Whistler, som ville skapa konst enbart för skönhetens egen skull, var Inness övertygad om att det fanns ett samband mellan den konkreta och den andliga världen.

Tommy Gunnarsson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Konst

Han ville förena den naturliga och gudomliga världen

Tommy Gunnarsson
loading”Étretat” (1875), Wadsworth Atheneum, Connecticut, USA. Foto: Public Domain
”Étretat” (1875), Wadsworth Atheneum, Connecticut, USA. Foto: Public Domain

George Inness, ofta kallad det amerikanska landskapsmåleriets fader, firar i år 200 år. Influerad av andra målare, men även av tänkare som Emanuel Swedenborg, sökte han i sitt måleri förena det synliga med det osynliga – den reella världen med den gudomliga. 

”Det sanna syftet med konst är först och främst att kultivera konstnärens andliga natur”, yttrade den amerikanske målaren George Inness år 1878 i en intervju i tidskriften ”Harper’s New Monthly Magazine”. Trots sitt starka andliga intresse ägnade han mycket möda åt att fördjupa sig i vetenskapliga studier av färg. Han hade också ett matematiskt förhållningssätt till komposition och ansåg att ”poetiska kvaliteter är inget som erhålls genom att undvika sanningar om fakta eller natur”. För Inness, som varken var realist eller impressionist, handlade poesi om att uttrycka en vision av verkligheten.

Ofta räknar man Inness till tonalisterna, men han skiljer sig tydligt från tonalistiska målare som till exempel James McNeill Whistler (1834 –1903). Till skillnad från Whistler, som ville skapa konst enbart för skönhetens egen skull, var Inness övertygad om att det fanns ett samband mellan den konkreta och den andliga världen.

Tommy Gunnarsson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025