Ekonomi & Näringsliv

Grus i maskineriet för EU:s elbils­omställning

Owen Evans
loadingElbilstillverkning i Volkswagens fabrik i Dresden. 2024 meddelade VW besparingar på elva miljarder dollar. Foto: Jens Schlueter/AFP via Getty Images
Elbilstillverkning i Volkswagens fabrik i Dresden. 2024 meddelade VW besparingar på elva miljarder dollar. Foto: Jens Schlueter/AFP via Getty Images

EU:s plan att förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar senast 2035 möter allt större motstånd från såväl politiker som branschen. Ledande aktörer ifrågasätter nu öppet målsättningarna och uttrycker tvivel gällande åtgärderna.

Bilindustrin är i dag en grundbult i den europeiska ekonomin. Den sysselsätter över 13 miljoner människor och bidrar med cirka sju procent av EU:s BNP, men den möter hård konkurrens från Kina, och har även den planerade övergången till rena elfordon att tampas med.

EU-lagstiftningen kräver att alla nya bilar från och med 2035 ska ha nollutsläpp av koldioxid, vilket i praktiken innebär ett förbud mot nya fordon med förbränningsmotor som drivs med bensin eller diesel. Men de högt ställda ”gröna” ambitionerna tycks nu börja komma av sig hos allt fler.

EU:s fordonsplan

EU har beslutat att från år 2035 förbjuda nyförsäljning av personbilar och lätta transportfordon med förbränningsmotor.

Målet är att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken och nå unionens klimatmål om nettonollutsläpp 2050.

Efter 2035 får endast bilar som inte släpper ut koldioxid vid körning säljas, vilket i praktiken gynnar el- och vätgasdrivna fordon. Beslutet gäller alla medlemsländer, men det finns undantag för småskaliga tillverkare fram till 2036.

Förslaget är en del av EU:s klimatpaket ”Fit for 55”, som ska minska utsläppen med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ekonomi & Näringsliv

Grus i maskineriet för EU:s elbils­omställning

Owen Evans
loadingElbilstillverkning i Volkswagens fabrik i Dresden. 2024 meddelade VW besparingar på elva miljarder dollar. Foto: Jens Schlueter/AFP via Getty Images
Elbilstillverkning i Volkswagens fabrik i Dresden. 2024 meddelade VW besparingar på elva miljarder dollar. Foto: Jens Schlueter/AFP via Getty Images

EU:s plan att förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar senast 2035 möter allt större motstånd från såväl politiker som branschen. Ledande aktörer ifrågasätter nu öppet målsättningarna och uttrycker tvivel gällande åtgärderna.

Bilindustrin är i dag en grundbult i den europeiska ekonomin. Den sysselsätter över 13 miljoner människor och bidrar med cirka sju procent av EU:s BNP, men den möter hård konkurrens från Kina, och har även den planerade övergången till rena elfordon att tampas med.

EU-lagstiftningen kräver att alla nya bilar från och med 2035 ska ha nollutsläpp av koldioxid, vilket i praktiken innebär ett förbud mot nya fordon med förbränningsmotor som drivs med bensin eller diesel. Men de högt ställda ”gröna” ambitionerna tycks nu börja komma av sig hos allt fler.

EU:s fordonsplan

EU har beslutat att från år 2035 förbjuda nyförsäljning av personbilar och lätta transportfordon med förbränningsmotor.

Målet är att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken och nå unionens klimatmål om nettonollutsläpp 2050.

Efter 2035 får endast bilar som inte släpper ut koldioxid vid körning säljas, vilket i praktiken gynnar el- och vätgasdrivna fordon. Beslutet gäller alla medlemsländer, men det finns undantag för småskaliga tillverkare fram till 2036.

Förslaget är en del av EU:s klimatpaket ”Fit for 55”, som ska minska utsläppen med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025