loadingDet pågående bygget av Förbifart Stockholm visades upp för media i oktober 2023. Nu är regering, region och kommuner överens om ännu ett enormt infrastrukturprojekt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det pågående bygget av Förbifart Stockholm visades upp för media i oktober 2023. Nu är regering, region och kommuner överens om ännu ett enormt infrastrukturprojekt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Uppgörelse klar för Stockholmstunnel för 34 miljarder

TT

Regering, region och berörda kommuner har enats om en avsiktsförklaring för det omstridda vägprojektet Östlig förbindelse, med en beräknad nota på 34 miljarder kronor.

– Regeringen har tagit tunnelbanan som gisslan, säger Åsa Lindhagen (MP), borgarråd i Stockholms stad.

En dragkamp har i över ett år pågått mellan regeringen, som driver på för förbindelsen – en väg- och spårtunnel som binder ihop Stockholmsregionens norra och södra delar – och det rödgröna styret i Stockholms stad och Region Stockholm, som motsätter sig.

Nu har man skrivit under en avsiktsförklaring, vilket Mitti först rapporterade. I utbyte skjuter regeringen till miljarder som behövs för att färdigställa bygget av den nya tunnelbanan samt påbörja en utbyggnad av spårvägstrafiken i södra Stockholm.

Pengar man villkorat med att region och kommuner släpper fram Östlig förbindelse, som beräknas kosta 34 miljarder kronor.

Skilda världar

Ett mycket viktigt steg för att förverkliga ringleden runt Stockholm, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Men övrenskommelsen innebär inte ett definitivt beslut om att Östlig förbindelse byggs. Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad, betonar att det enda den rödgröna majoriteten i staden sagt ja till är att klargöra förutsättningarna.

– Jag vill vara glasklar med att S, V och MP i Stockholms stad fortsatt säger nej.

Regeringen, säger hon, har försökt tvinga fram ett ja genom att hålla inne sin del av finansieringen av tunnelbanan.

Gammal fråga

– Det här kommer att knyta ihop regionen och förbättra resorna i hela Stockholm, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare som drivit frågan om en ringled sedan 1960-talet.

Enligt Trafikverkets analys skulle projektet i föreslagen tappning ge samhällsekonomiska förluster på 25 miljarder kronor. Men enligt Bergkvist finns alternativ med bättre kalkyl.

Regeringen ska nu analysera olika förslag för att se hur projektets lönsamhet kan förbättras.

Rättad: I en tidigare version fanns felaktiga formuleringar kring överenskommelsen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDet pågående bygget av Förbifart Stockholm visades upp för media i oktober 2023. Nu är regering, region och kommuner överens om ännu ett enormt infrastrukturprojekt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det pågående bygget av Förbifart Stockholm visades upp för media i oktober 2023. Nu är regering, region och kommuner överens om ännu ett enormt infrastrukturprojekt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Uppgörelse klar för Stockholmstunnel för 34 miljarder

TT

Regering, region och berörda kommuner har enats om en avsiktsförklaring för det omstridda vägprojektet Östlig förbindelse, med en beräknad nota på 34 miljarder kronor.

– Regeringen har tagit tunnelbanan som gisslan, säger Åsa Lindhagen (MP), borgarråd i Stockholms stad.

En dragkamp har i över ett år pågått mellan regeringen, som driver på för förbindelsen – en väg- och spårtunnel som binder ihop Stockholmsregionens norra och södra delar – och det rödgröna styret i Stockholms stad och Region Stockholm, som motsätter sig.

Nu har man skrivit under en avsiktsförklaring, vilket Mitti först rapporterade. I utbyte skjuter regeringen till miljarder som behövs för att färdigställa bygget av den nya tunnelbanan samt påbörja en utbyggnad av spårvägstrafiken i södra Stockholm.

Pengar man villkorat med att region och kommuner släpper fram Östlig förbindelse, som beräknas kosta 34 miljarder kronor.

Skilda världar

Ett mycket viktigt steg för att förverkliga ringleden runt Stockholm, enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Men övrenskommelsen innebär inte ett definitivt beslut om att Östlig förbindelse byggs. Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad, betonar att det enda den rödgröna majoriteten i staden sagt ja till är att klargöra förutsättningarna.

– Jag vill vara glasklar med att S, V och MP i Stockholms stad fortsatt säger nej.

Regeringen, säger hon, har försökt tvinga fram ett ja genom att hålla inne sin del av finansieringen av tunnelbanan.

Gammal fråga

– Det här kommer att knyta ihop regionen och förbättra resorna i hela Stockholm, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare som drivit frågan om en ringled sedan 1960-talet.

Enligt Trafikverkets analys skulle projektet i föreslagen tappning ge samhällsekonomiska förluster på 25 miljarder kronor. Men enligt Bergkvist finns alternativ med bättre kalkyl.

Regeringen ska nu analysera olika förslag för att se hur projektets lönsamhet kan förbättras.

Rättad: I en tidigare version fanns felaktiga formuleringar kring överenskommelsen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025