Dräneringen och konstruktionerna för att leda bort vatten från järnvägen räckte inte till när skyfall drabbade Västernorrland. Det, tillsammans med brant terräng, orsakade tågurspårningarna, enligt en ny analys.
De kraftiga skyfallen i början av september ledde till två tågurspårningar. Den ena inträffade vid Stugusjön nära Skorped i Örnsköldsviks kommun, den andra nära Prästmon i Kramfors kommun.
Sweco har nu på uppdrag av branschorganisationen Skogsindustrierna analyserat möjliga orsaker till urspårningarna. Slutsatsen är att brant terräng i kombination med järnvägarnas bristande kapacitet att leda bort allt vatten ligger bakom.
Tågurspårningarna hade kunnat ske oavsett den omgivande skogens ålder eller om områden nyligen avverkats - skillnaden hade blivit marginell. Regnmängderna var så extrema att ingen mark hade kunnat ta allt vatten, enligt analysen.
Rapporten visar hur viktigt det är att infrastruktur i utsatta områden underhålls för att klara framtida extremväder, enligt Skogsindustrierna.
”Vi ser nu fram emot kommande myndighetsutredningar som kan ge en ännu tydligare bild av hur olika faktorer påverkade infrastrukturen under det extrema vädret den 6-7 september”, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.











