loadingUrspårningen på Stambanan vid Stugusjön i Örnsköldsviks kommun stoppade trafiken helt i flera veckor. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Urspårningen på Stambanan vid Stugusjön i Örnsköldsviks kommun stoppade trafiken helt i flera veckor. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Skogsbranschen: Därför spårade tågen ur efter skyfallen

TT

Dräneringen och konstruktionerna för att leda bort vatten från järnvägen räckte inte till när skyfall drabbade Västernorrland. Det, tillsammans med brant terräng, orsakade tågurspårningarna, enligt en ny analys.

De kraftiga skyfallen i början av september ledde till två tågurspårningar. Den ena inträffade vid Stugusjön nära Skorped i Örnsköldsviks kommun, den andra nära Prästmon i Kramfors kommun.

Sweco har nu på uppdrag av branschorganisationen Skogsindustrierna analyserat möjliga orsaker till urspårningarna. Slutsatsen är att brant terräng i kombination med järnvägarnas bristande kapacitet att leda bort allt vatten ligger bakom.

Tågurspårningarna hade kunnat ske oavsett den omgivande skogens ålder eller om områden nyligen avverkats - skillnaden hade blivit marginell. Regnmängderna var så extrema att ingen mark hade kunnat ta allt vatten, enligt analysen.

Rapporten visar hur viktigt det är att infrastruktur i utsatta områden underhålls för att klara framtida extremväder, enligt Skogsindustrierna.

”Vi ser nu fram emot kommande myndighetsutredningar som kan ge en ännu tydligare bild av hur olika faktorer påverkade infrastrukturen under det extrema vädret den 6-7 september”, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingUrspårningen på Stambanan vid Stugusjön i Örnsköldsviks kommun stoppade trafiken helt i flera veckor. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Urspårningen på Stambanan vid Stugusjön i Örnsköldsviks kommun stoppade trafiken helt i flera veckor. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Skogsbranschen: Därför spårade tågen ur efter skyfallen

TT

Dräneringen och konstruktionerna för att leda bort vatten från järnvägen räckte inte till när skyfall drabbade Västernorrland. Det, tillsammans med brant terräng, orsakade tågurspårningarna, enligt en ny analys.

De kraftiga skyfallen i början av september ledde till två tågurspårningar. Den ena inträffade vid Stugusjön nära Skorped i Örnsköldsviks kommun, den andra nära Prästmon i Kramfors kommun.

Sweco har nu på uppdrag av branschorganisationen Skogsindustrierna analyserat möjliga orsaker till urspårningarna. Slutsatsen är att brant terräng i kombination med järnvägarnas bristande kapacitet att leda bort allt vatten ligger bakom.

Tågurspårningarna hade kunnat ske oavsett den omgivande skogens ålder eller om områden nyligen avverkats - skillnaden hade blivit marginell. Regnmängderna var så extrema att ingen mark hade kunnat ta allt vatten, enligt analysen.

Rapporten visar hur viktigt det är att infrastruktur i utsatta områden underhålls för att klara framtida extremväder, enligt Skogsindustrierna.

”Vi ser nu fram emot kommande myndighetsutredningar som kan ge en ännu tydligare bild av hur olika faktorer påverkade infrastrukturen under det extrema vädret den 6-7 september”, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025