Inrikes

Han har granskat Ostlänken – misstänker jäv

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingOstlänken mellan Järna och Linköping är Sveriges just nu största järnvägsprojekt. Foto: Leif Ingvarson/Shutterstock
Ostlänken mellan Järna och Linköping är Sveriges just nu största järnvägsprojekt. Foto: Leif Ingvarson/Shutterstock

Kan staten vara både byggherre och domare? Den frågan ställer sig boende i Östergötland som är kritiska till statens hantering av Ostlänken – Sveriges just nu största infrastrukturprojekt.

Underhållsskulden som har byggts upp i Sveriges järnvägssystem ska lösas, det har regeringen bestämt. Därför avsattes tidigare i år 1 171 miljarder kronor för upprustning. Det största järnvägsprojektet är Ostlänken som ska resultera i dubbelspår mellan Järna och Linköping, ett projekt som berör tre län och fem kommuner. Vikten av att de nya projekten blir verklighet riskerar att åsidosätta rättssäkerheten och den demokratiska ordningen, anser kritiker som exemplifierar med att den tjänsteman som beredde beslutet om Ostlänken på Miljödepartementet nu jobbar med järnvägsplanering på Trafikverket.

– Denna tjänsteman anställdes sex månader senare på Trafikverkets juridik- och planprövningsavdelning – den avdelning som ansvarar för att fastställa järnvägsplanerna för Ostlänkenprojektet, säger Jens Erik Bergvin, före detta redaktionschef på Norrköpings Tidningar, som efter att han gick i pension har granskat Ostlänkenprojektet.

Jäv enligt förvaltningslagen

Jäv regleras i förvaltningslagen och ska säkerställa att myndighetsbeslut fattas objektivt och opartiskt.

En tjänsteman eller annan person får inte delta i ett ärende om det finns risk att hans eller hennes opartiskhet kan ifrågasättas, till exempel vid personliga intressen eller andra relationer som kan påverka beslutet.

Reglerna syftar till att upprätthålla allmänhetens förtroende för myndigheternas saklighet och integritet.

Enligt 16 § i förvaltningslagen anses en person jävig om:

• Personen, eller en närstående, är part i ett ärendet eller berörs av beslutet. • Personen eller närstående är eller har varit ställföreträdare eller ombud i ärendet.

• Personen har deltagit i ärendets handläggning hos annan myndighet och därigenom tagit ställning i frågan.

• Det finns någon annan omständighet som kan väcka misstanke om bristande opartiskhet, så kallad delikatessjäv.

Om en tjänsteman är jävig får denne inte delta i handläggning eller närvara vid beslut (17 §).

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Han har granskat Ostlänken – misstänker jäv

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingOstlänken mellan Järna och Linköping är Sveriges just nu största järnvägsprojekt. Foto: Leif Ingvarson/Shutterstock
Ostlänken mellan Järna och Linköping är Sveriges just nu största järnvägsprojekt. Foto: Leif Ingvarson/Shutterstock

Kan staten vara både byggherre och domare? Den frågan ställer sig boende i Östergötland som är kritiska till statens hantering av Ostlänken – Sveriges just nu största infrastrukturprojekt.

Underhållsskulden som har byggts upp i Sveriges järnvägssystem ska lösas, det har regeringen bestämt. Därför avsattes tidigare i år 1 171 miljarder kronor för upprustning. Det största järnvägsprojektet är Ostlänken som ska resultera i dubbelspår mellan Järna och Linköping, ett projekt som berör tre län och fem kommuner. Vikten av att de nya projekten blir verklighet riskerar att åsidosätta rättssäkerheten och den demokratiska ordningen, anser kritiker som exemplifierar med att den tjänsteman som beredde beslutet om Ostlänken på Miljödepartementet nu jobbar med järnvägsplanering på Trafikverket.

– Denna tjänsteman anställdes sex månader senare på Trafikverkets juridik- och planprövningsavdelning – den avdelning som ansvarar för att fastställa järnvägsplanerna för Ostlänkenprojektet, säger Jens Erik Bergvin, före detta redaktionschef på Norrköpings Tidningar, som efter att han gick i pension har granskat Ostlänkenprojektet.

Jäv enligt förvaltningslagen

Jäv regleras i förvaltningslagen och ska säkerställa att myndighetsbeslut fattas objektivt och opartiskt.

En tjänsteman eller annan person får inte delta i ett ärende om det finns risk att hans eller hennes opartiskhet kan ifrågasättas, till exempel vid personliga intressen eller andra relationer som kan påverka beslutet.

Reglerna syftar till att upprätthålla allmänhetens förtroende för myndigheternas saklighet och integritet.

Enligt 16 § i förvaltningslagen anses en person jävig om:

• Personen, eller en närstående, är part i ett ärendet eller berörs av beslutet. • Personen eller närstående är eller har varit ställföreträdare eller ombud i ärendet.

• Personen har deltagit i ärendets handläggning hos annan myndighet och därigenom tagit ställning i frågan.

• Det finns någon annan omständighet som kan väcka misstanke om bristande opartiskhet, så kallad delikatessjäv.

Om en tjänsteman är jävig får denne inte delta i handläggning eller närvara vid beslut (17 §).

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025