loadingH&M:s vd Daniel Ervér presenterar klädjättens delårsrapport på torsdagen. Foto: Magnus Lejhall/TT
H&M:s vd Daniel Ervér presenterar klädjättens delårsrapport på torsdagen. Foto: Magnus Lejhall/TT
Ekonomi & Näringsliv

H&M:s vd tror på fysiska butiker

Hanna Rasmusson och Joakim Goksör/TT

Klädkedjan H&M visar en fallande försäljning men marginaler som hamnar högre än väntat. Samtidigt fortsätter klädjätten att öppna nya butiker – och stänger andra.

– Vi tror att butiken som sådan är mer relevant än någonsin, säger vd:n Daniel Ervén till TT.

H&M anpassar sina inköp till en ny värld av tullar och handelshinder – ett klimat som vd Daniel Ervér beskriver som ”väldigt turbulent”. Samtidigt har en stramare kostnadskontroll börjar synas i oväntat bra marginaler. Förändringar till följd av tullarna har främst gjorts på inköpssidan, och det kan bli fler framöver.

– Det handlar om att det som vi tidigare producerat på en viss marknad väljer vi att producera på en annan marknad, säger Ervér.

H&M redovisar en vinst före skatt på 5,3 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, avslutat i maj. Det kan jämföras med 6,7 miljarder kronor under motsvarande kvartal i fjol. Nettoomsättningen under kvartalet sjönk till 56,7 miljarder, mot 59,6 miljarder ett år tidigare.

Dollarn påverkar

Vinsten låg i linje med förväntningarna, men försäljningen var svagare än väntat. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst före skatt på 5,3 miljarder kronor på en omsättning på 57,1 miljarder kronor under kvartalet, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Resultatet påverkades negativt av externa faktorer, bland annat högre inköpspriser till följd av en dyrare dollar och högre fraktkostnader enligt rapporten. Faktorerna vänder till att bli positiva inför andra halvåret, enligt Ervén. Framåt blir det en mer fördelaktig dollarkurs i varorna som köps nu och säljs i sommar och i höst.

– Varorna som vi har sålt i andra kvartalet köpte vi tidigare och då var dollarn starkare, säger han.

Försäljning mätt i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, trots 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år.

Tror på fysiska butiker

I år öppnar H&M 80 nya butiker runt om i världen, bland annat i Brasilien och Latinamerika.

– Vi tror att butiken som sådan är mer relevant än någonsin. Och framför allt så gör den ett väldigt viktigt jobb i interaktionen med den digitala butiken.

Det handlar om att hämta, och returnera onlineköp eller byta till en annan storlek i butik.

– Sedan stänger vi butiker där inte kundunderlaget finns kvar. Bland annat så stänger vi Monkis butiker och integrerar det i Weekday, säger Ervén och tillägger att butiker även stängs på marknader där kunder handlar mer digitalt.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingH&M:s vd Daniel Ervér presenterar klädjättens delårsrapport på torsdagen. Foto: Magnus Lejhall/TT
H&M:s vd Daniel Ervér presenterar klädjättens delårsrapport på torsdagen. Foto: Magnus Lejhall/TT
Ekonomi & Näringsliv

H&M:s vd tror på fysiska butiker

Hanna Rasmusson och Joakim Goksör/TT

Klädkedjan H&M visar en fallande försäljning men marginaler som hamnar högre än väntat. Samtidigt fortsätter klädjätten att öppna nya butiker – och stänger andra.

– Vi tror att butiken som sådan är mer relevant än någonsin, säger vd:n Daniel Ervén till TT.

H&M anpassar sina inköp till en ny värld av tullar och handelshinder – ett klimat som vd Daniel Ervér beskriver som ”väldigt turbulent”. Samtidigt har en stramare kostnadskontroll börjar synas i oväntat bra marginaler. Förändringar till följd av tullarna har främst gjorts på inköpssidan, och det kan bli fler framöver.

– Det handlar om att det som vi tidigare producerat på en viss marknad väljer vi att producera på en annan marknad, säger Ervér.

H&M redovisar en vinst före skatt på 5,3 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, avslutat i maj. Det kan jämföras med 6,7 miljarder kronor under motsvarande kvartal i fjol. Nettoomsättningen under kvartalet sjönk till 56,7 miljarder, mot 59,6 miljarder ett år tidigare.

Dollarn påverkar

Vinsten låg i linje med förväntningarna, men försäljningen var svagare än väntat. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst före skatt på 5,3 miljarder kronor på en omsättning på 57,1 miljarder kronor under kvartalet, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Resultatet påverkades negativt av externa faktorer, bland annat högre inköpspriser till följd av en dyrare dollar och högre fraktkostnader enligt rapporten. Faktorerna vänder till att bli positiva inför andra halvåret, enligt Ervén. Framåt blir det en mer fördelaktig dollarkurs i varorna som köps nu och säljs i sommar och i höst.

– Varorna som vi har sålt i andra kvartalet köpte vi tidigare och då var dollarn starkare, säger han.

Försäljning mätt i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, trots 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år.

Tror på fysiska butiker

I år öppnar H&M 80 nya butiker runt om i världen, bland annat i Brasilien och Latinamerika.

– Vi tror att butiken som sådan är mer relevant än någonsin. Och framför allt så gör den ett väldigt viktigt jobb i interaktionen med den digitala butiken.

Det handlar om att hämta, och returnera onlineköp eller byta till en annan storlek i butik.

– Sedan stänger vi butiker där inte kundunderlaget finns kvar. Bland annat så stänger vi Monkis butiker och integrerar det i Weekday, säger Ervén och tillägger att butiker även stängs på marknader där kunder handlar mer digitalt.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025