loadingUnga lägger mer pengar på parfym. Foto: Anna Hållams /TT
Unga lägger mer pengar på parfym. Foto: Anna Hållams /TT
Ekonomi & Näringsliv

Fler köper parfym på andrahandsmarknaden

Sophie Gräsberg/TT

Försäljningen av parfym ökar globalt och det ger även avtryck på andrahandsmarknaden.

På Tradera ökade försäljningen av begagnade parfymer kraftigt redan förra året. Under våren såldes 61 procent fler parfymer jämfört med våren 2023.

– Det har blivit trendigt bland yngre, framför allt killar, med parfym på senaste tiden, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Förra året spenderades totalt 33 miljoner kronor på parfym via Tradera. Populärast för männen var märken som Dior, Giorgio Armani och Hugo Boss. Snittpriset på parfym på andrahandsmarknaden låg på 420 kronor.

– Parfym har vuxit mycket bland yngre och de har ofta lite mindre pengar så det är klart att det också spelar in att det är billigare att köpa second hand.

Jacob Östberg, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet, säger att branschen gynnas av att det är en lyxvara som är relativt billig att unna sig.

– Även om det är kärva tider så kan man sträcka sig så långt. Så det blir på något sätt att den får kompensera för att man inte riktigt kan unna sig det materiella överflöd i övrigt som man kanske hade drömt om.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingUnga lägger mer pengar på parfym. Foto: Anna Hållams /TT
Unga lägger mer pengar på parfym. Foto: Anna Hållams /TT
Ekonomi & Näringsliv

Fler köper parfym på andrahandsmarknaden

Sophie Gräsberg/TT

Försäljningen av parfym ökar globalt och det ger även avtryck på andrahandsmarknaden.

På Tradera ökade försäljningen av begagnade parfymer kraftigt redan förra året. Under våren såldes 61 procent fler parfymer jämfört med våren 2023.

– Det har blivit trendigt bland yngre, framför allt killar, med parfym på senaste tiden, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Förra året spenderades totalt 33 miljoner kronor på parfym via Tradera. Populärast för männen var märken som Dior, Giorgio Armani och Hugo Boss. Snittpriset på parfym på andrahandsmarknaden låg på 420 kronor.

– Parfym har vuxit mycket bland yngre och de har ofta lite mindre pengar så det är klart att det också spelar in att det är billigare att köpa second hand.

Jacob Östberg, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet, säger att branschen gynnas av att det är en lyxvara som är relativt billig att unna sig.

– Även om det är kärva tider så kan man sträcka sig så långt. Så det blir på något sätt att den får kompensera för att man inte riktigt kan unna sig det materiella överflöd i övrigt som man kanske hade drömt om.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025