Ekonomi & Näringsliv

Coop klarar inte konkurrensen: ”Ingenting tycks fungera”

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingCoop marknadsför sig som den grönaste matkedjan. Siffror visar att de har skiftat från lågpriskedja till att fokusera på hållbarhet. Foto: Coop
Coop marknadsför sig som den grönaste matkedjan. Siffror visar att de har skiftat från lågpriskedja till att fokusera på hållbarhet. Foto: Coop

Både svenska experter och norska forskare målar en mörk bild av Coop, som med sina fyra miljoner medlemmar borde vara en stark aktör bland matjättarna. Många frågar sig hur länge kooperativet kan stå emot marknadskrafterna från Ica, Willys och Lidl.

Livsmedelskedjan Coop befinner sig i kris. Siffror visar att kooperativet förlorar både pengar och marknadsandelar. Rörelseförlusterna för Coops butiker uppgick till hela 1,65 miljarder kronor förra året, de största förlusterna hittills.

– Stora delar av Coop befinner sig i ett läge där det är vinna eller försvinna, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör för Dagligvarunytt.

Kooperativa Förbundet och Coop

Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor, med cirka 800 butiker (Coop-butiker, Stora Coop, Coop Nära) i Sverige, och ytterligare butiker i bland annat Norge och Danmark.

Kooperativa Förbundet, KF, är den centrala organisationen, en ekonomisk förening som i Sverige ägs av cirka 28 lokala konsumentföreningar där det ingår fyra miljoner medlemmar och ägare. KF driver den gemensamma grossistverksamheten (Coop Sverige AB) och äger centrala funktioner som inköp, logistik, it, varumärke och marknadsföring.

KF äger också andra verksamheter som KF Fastigheter (som äger butikslokaler) och Med-Mera Bank (som står bakom Coop-kortet).

KF grundades för 125 år sedan och har nära kopplingar till arbetarrörelsen och Socialdemokraterna. Bakgrunden var att arbetare och låginkomsttagare ansåg att de fick betala höga priser i den privata handeln – genom att själva äga sina butiker kunde överskottet gå tillbaka till medlemmarna i stället för till privata intressen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ekonomi & Näringsliv

Coop klarar inte konkurrensen: ”Ingenting tycks fungera”

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
loadingCoop marknadsför sig som den grönaste matkedjan. Siffror visar att de har skiftat från lågpriskedja till att fokusera på hållbarhet. Foto: Coop
Coop marknadsför sig som den grönaste matkedjan. Siffror visar att de har skiftat från lågpriskedja till att fokusera på hållbarhet. Foto: Coop

Både svenska experter och norska forskare målar en mörk bild av Coop, som med sina fyra miljoner medlemmar borde vara en stark aktör bland matjättarna. Många frågar sig hur länge kooperativet kan stå emot marknadskrafterna från Ica, Willys och Lidl.

Livsmedelskedjan Coop befinner sig i kris. Siffror visar att kooperativet förlorar både pengar och marknadsandelar. Rörelseförlusterna för Coops butiker uppgick till hela 1,65 miljarder kronor förra året, de största förlusterna hittills.

– Stora delar av Coop befinner sig i ett läge där det är vinna eller försvinna, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör för Dagligvarunytt.

Kooperativa Förbundet och Coop

Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor, med cirka 800 butiker (Coop-butiker, Stora Coop, Coop Nära) i Sverige, och ytterligare butiker i bland annat Norge och Danmark.

Kooperativa Förbundet, KF, är den centrala organisationen, en ekonomisk förening som i Sverige ägs av cirka 28 lokala konsumentföreningar där det ingår fyra miljoner medlemmar och ägare. KF driver den gemensamma grossistverksamheten (Coop Sverige AB) och äger centrala funktioner som inköp, logistik, it, varumärke och marknadsföring.

KF äger också andra verksamheter som KF Fastigheter (som äger butikslokaler) och Med-Mera Bank (som står bakom Coop-kortet).

KF grundades för 125 år sedan och har nära kopplingar till arbetarrörelsen och Socialdemokraterna. Bakgrunden var att arbetare och låginkomsttagare ansåg att de fick betala höga priser i den privata handeln – genom att själva äga sina butiker kunde överskottet gå tillbaka till medlemmarna i stället för till privata intressen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Glenn Mattsing
Glenn Mattsing
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025