Film

En fars som pekar på ett allvar

Anton Carlson
loadingI ”Spelets regler” är intrigerna mångtaliga. Foto: Skärmbild
I ”Spelets regler” är intrigerna mångtaliga. Foto: Skärmbild

”Spelets regler” är en fransk filmklassiker. En farsartad komedi och ett mörkt drama – där intriger hos överklassen och deras tjänstefolk vävs samman. Det är en kraftfull kommentar om människor som har förlorat sitt moraliska fotfäste.

Det var inte ens två månader kvar till inledningen av andra världskriget när ”Spelets regler” hade premiär. Regissören Jean Renoir har beskrivit hur en föraning om att ett världskrig var i annalkande präglade hans film på ett subtilt sätt – att han gjorde en sorts krigsfilm utan krig. Genom en överklassfest skildras människors falskspel, där varje man och kvinna är en potentiell älskare och de av samma kön är ständiga konkurrenter. En svartsynt känsla infinner sig allt eftersom man ser filmen, och Renoir leker med kontrasten mellan en farsens humor och ett dramas allvar.

Filmen inleds med att en pilot, som i sin ensamhet har korsat Atlanten, återvänder till Frankrike och mottas som en hjälte. Piloten, André, känner dock ingen glädje över denna bragd, eftersom hans stora kärlek Christine inte kommer och möter honom. Tack vare sin vän Octave lyckas han bli inbjuden till en fest som Christine håller i. Christine har emellertid gift sig med Robert, men ingen av makarna tar sitt äktenskap på särskilt allvar; mannen har en älskarinna och kvinnan lockas av tanken på att återta relationen med André.

Film

Originaltitel: La Règle du jeu

Premiärår: 1939

Regisssör: Jean Renoir

Speltid: 101 minuter

Anton Carlson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Film

En fars som pekar på ett allvar

Anton Carlson
loadingI ”Spelets regler” är intrigerna mångtaliga. Foto: Skärmbild
I ”Spelets regler” är intrigerna mångtaliga. Foto: Skärmbild

”Spelets regler” är en fransk filmklassiker. En farsartad komedi och ett mörkt drama – där intriger hos överklassen och deras tjänstefolk vävs samman. Det är en kraftfull kommentar om människor som har förlorat sitt moraliska fotfäste.

Det var inte ens två månader kvar till inledningen av andra världskriget när ”Spelets regler” hade premiär. Regissören Jean Renoir har beskrivit hur en föraning om att ett världskrig var i annalkande präglade hans film på ett subtilt sätt – att han gjorde en sorts krigsfilm utan krig. Genom en överklassfest skildras människors falskspel, där varje man och kvinna är en potentiell älskare och de av samma kön är ständiga konkurrenter. En svartsynt känsla infinner sig allt eftersom man ser filmen, och Renoir leker med kontrasten mellan en farsens humor och ett dramas allvar.

Filmen inleds med att en pilot, som i sin ensamhet har korsat Atlanten, återvänder till Frankrike och mottas som en hjälte. Piloten, André, känner dock ingen glädje över denna bragd, eftersom hans stora kärlek Christine inte kommer och möter honom. Tack vare sin vän Octave lyckas han bli inbjuden till en fest som Christine håller i. Christine har emellertid gift sig med Robert, men ingen av makarna tar sitt äktenskap på särskilt allvar; mannen har en älskarinna och kvinnan lockas av tanken på att återta relationen med André.

Film

Originaltitel: La Règle du jeu

Premiärår: 1939

Regisssör: Jean Renoir

Speltid: 101 minuter

Anton Carlson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025