Samtidigt som artificiell intelligens, AI, utvecklas med stormsteg och förväntas ta över många funktioner i vårt samhälle, pågår en debatt om att användandet av telefoner, plattor och digital teknik i skolan ska minskas. Skolverket får av regeringen uppdraget att se över riskerna och budskapet är tydligt. Skolor måste skärpa sig. Som skolledare tar jag mig för pannan, kan tunnelseendet bli värre än så här?
Den politiska reaktiviteten kan knäcka de mest hängivna lärare och skolledare. Ömsom ska vi bli bäst i världen på att använda digitala tekniker och ömsom tas det som sagts tillbaka. Vad är fakta? Vad vet vi egentligen om användandet av digitala medier och studieresultat?
En färsk rapport från Skolverket visar att omfattningen av användandet av digitala medier i skolan inte har någon tydlig påverkan på studieresultaten. Däremot är det ställt utom allt tvivel att antalet timmar som 15-åringar använder under sin fritid har stor betydelse. Mer än en timme under vardagarna och mer än tre timmar per dag under helgerna ger sämre studieresultat, och sociala medier är värst av allt. Just notiser är ett känt störningsmoment. Vi behöver inte gå längre än till oss själva för att inse att när det plingar till i telefonen öppnar vi den för att se vad som poppat upp.