loadingDen viktigaste frågan vi bör ställa är varför barn och ungdomar blir kvar framför sina skärmar, menar Inez Abrahamzon. Foto: Charly Triballeau/AFP via Getty Images
Den viktigaste frågan vi bör ställa är varför barn och ungdomar blir kvar framför sina skärmar, menar Inez Abrahamzon. Foto: Charly Triballeau/AFP via Getty Images
Krönika

Digitalisering i skolan inte en svartvit fråga

Inez Abrahamzon

Samtidigt som artificiell intelligens, AI, utvecklas med stormsteg och förväntas ta över många funktioner i vårt samhälle, pågår en debatt om att användandet av telefoner, plattor och digital teknik i skolan ska minskas. Skolverket får av regeringen uppdraget att se över riskerna och budskapet är tydligt. Skolor måste skärpa sig. Som skolledare tar jag mig för pannan, kan tunnelseendet bli värre än så här? 

Den politiska reaktiviteten kan knäcka de mest hängivna lärare och skolledare. Ömsom ska vi bli bäst i världen på att använda digitala tekniker och ömsom tas det som sagts tillbaka. Vad är fakta? Vad vet vi egentligen om användandet av digitala medier och studieresultat?

En färsk rapport från Skolverket visar att omfattningen av användandet av digitala medier i skolan inte har någon tydlig påverkan på studieresultaten. Däremot är det ställt utom allt tvivel att antalet timmar som 15-åringar använder under sin fritid har stor betydelse. Mer än en timme under vardagarna och mer än tre timmar per dag under helgerna ger sämre studieresultat, och sociala medier är värst av allt. Just notiser är ett känt störningsmoment. Vi behöver inte gå längre än till oss själva för att inse att när det plingar till i telefonen öppnar vi den för att se vad som poppat upp.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen viktigaste frågan vi bör ställa är varför barn och ungdomar blir kvar framför sina skärmar, menar Inez Abrahamzon. Foto: Charly Triballeau/AFP via Getty Images
Den viktigaste frågan vi bör ställa är varför barn och ungdomar blir kvar framför sina skärmar, menar Inez Abrahamzon. Foto: Charly Triballeau/AFP via Getty Images
Krönika

Digitalisering i skolan inte en svartvit fråga

Inez Abrahamzon

Samtidigt som artificiell intelligens, AI, utvecklas med stormsteg och förväntas ta över många funktioner i vårt samhälle, pågår en debatt om att användandet av telefoner, plattor och digital teknik i skolan ska minskas. Skolverket får av regeringen uppdraget att se över riskerna och budskapet är tydligt. Skolor måste skärpa sig. Som skolledare tar jag mig för pannan, kan tunnelseendet bli värre än så här? 

Den politiska reaktiviteten kan knäcka de mest hängivna lärare och skolledare. Ömsom ska vi bli bäst i världen på att använda digitala tekniker och ömsom tas det som sagts tillbaka. Vad är fakta? Vad vet vi egentligen om användandet av digitala medier och studieresultat?

En färsk rapport från Skolverket visar att omfattningen av användandet av digitala medier i skolan inte har någon tydlig påverkan på studieresultaten. Däremot är det ställt utom allt tvivel att antalet timmar som 15-åringar använder under sin fritid har stor betydelse. Mer än en timme under vardagarna och mer än tre timmar per dag under helgerna ger sämre studieresultat, och sociala medier är värst av allt. Just notiser är ett känt störningsmoment. Vi behöver inte gå längre än till oss själva för att inse att när det plingar till i telefonen öppnar vi den för att se vad som poppat upp.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024