Ekonomi & Näringsliv

”Bilverkstäder i glesbygd är samhällsviktiga − borde få stöd”

Hans Bengtsson
loadingEn bilverkstad i glesbygd kan också vara cykelverkstad, järnhandel, mötesplats och ett enkelt fik. ”Vi fyller en samhällsviktig funktion”, säger Hans Rönnlund i Morjärv. Foto: Biltek
En bilverkstad i glesbygd kan också vara cykelverkstad, järnhandel, mötesplats och ett enkelt fik. ”Vi fyller en samhällsviktig funktion”, säger Hans Rönnlund i Morjärv. Foto: Biltek

Det blir allt svårare för bilverkstäder i glesbygd att gå runt. Men de kan ha en avgörande betydelse för att människor ska kunna bo kvar. Verkstadsägaren Hans Rönnlund i Morjärv i Norrbotten vill se statligt stöd för verkstäder i glesbygd.

Hans Rönnlund driver sedan 1998 verkstaden Morjärvs Biltek i Kalix kommun, i en by som har genomgått flera förändringar genom åren. Han berättar att byn fick ett lyft efter andra världskriget då det gjordes stora militära satsningar i området, och järnvägen har sysselsatt många genom åren. Dessutom har det funnits en husfabrik.

− Störst var byn på 1960- och 1970-talen, säger han till Epoch Times.

Antal bilverkstäder per län 2005 och 2025

Stockholm: 891 − 808 
Uppsala: 159 − 153 
Östergötland: 237 − 182 
Jönköping: 221 − 193 
Kronoberg: 130 − 103 
Kalmar: 157 − 117 
Gotland: 41 − 20 
Blekinge: 88 − 61
Skåne: 632 − 526
Halland: 192 − 173
Dalarna: 207 − 164
Gävleborg: 177 − 140
Jämtland: 109 − 93 
Norrbotten: 157 − 119 
Södermanland: 169 − 140
Värmland: 173 − 157
Västerbotten: 139  115
Västernorrland: 164 − 118
Västmanland: 160 − 139
Västra Götaland: 855 − 761
Örebro: 151 − 135
Totalt: 5209 − 4417 

Källa: Fordonsjuristen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Ekonomi & Näringsliv

”Bilverkstäder i glesbygd är samhällsviktiga − borde få stöd”

Hans Bengtsson
loadingEn bilverkstad i glesbygd kan också vara cykelverkstad, järnhandel, mötesplats och ett enkelt fik. ”Vi fyller en samhällsviktig funktion”, säger Hans Rönnlund i Morjärv. Foto: Biltek
En bilverkstad i glesbygd kan också vara cykelverkstad, järnhandel, mötesplats och ett enkelt fik. ”Vi fyller en samhällsviktig funktion”, säger Hans Rönnlund i Morjärv. Foto: Biltek

Det blir allt svårare för bilverkstäder i glesbygd att gå runt. Men de kan ha en avgörande betydelse för att människor ska kunna bo kvar. Verkstadsägaren Hans Rönnlund i Morjärv i Norrbotten vill se statligt stöd för verkstäder i glesbygd.

Hans Rönnlund driver sedan 1998 verkstaden Morjärvs Biltek i Kalix kommun, i en by som har genomgått flera förändringar genom åren. Han berättar att byn fick ett lyft efter andra världskriget då det gjordes stora militära satsningar i området, och järnvägen har sysselsatt många genom åren. Dessutom har det funnits en husfabrik.

− Störst var byn på 1960- och 1970-talen, säger han till Epoch Times.

Antal bilverkstäder per län 2005 och 2025

Stockholm: 891 − 808 
Uppsala: 159 − 153 
Östergötland: 237 − 182 
Jönköping: 221 − 193 
Kronoberg: 130 − 103 
Kalmar: 157 − 117 
Gotland: 41 − 20 
Blekinge: 88 − 61
Skåne: 632 − 526
Halland: 192 − 173
Dalarna: 207 − 164
Gävleborg: 177 − 140
Jämtland: 109 − 93 
Norrbotten: 157 − 119 
Södermanland: 169 − 140
Värmland: 173 − 157
Västerbotten: 139  115
Västernorrland: 164 − 118
Västmanland: 160 − 139
Västra Götaland: 855 − 761
Örebro: 151 − 135
Totalt: 5209 − 4417 

Källa: Fordonsjuristen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025