loadingMexikanska "huaraches" har orsakat kontrovers för Adidas efter att skotillverkaren gjort en egen variant på sandalen. Foto: Luis Alberto Cruz/AP/TT
Mexikanska "huaraches" har orsakat kontrovers för Adidas efter att skotillverkaren gjort en egen variant på sandalen. Foto: Luis Alberto Cruz/AP/TT
Utrikes

Adidasdesigner ångrar sandal – ”appropriering”

TT

Den amerikanske modedesignern Willy Chavarria sade på lördagen att han ångrar att sandaler han skapade tillsammans med Adidas ”approprierade” en design från den södra mexikanska delstaten Oaxaca.

Lokala myndigheter hade klagat på att modellen Oaxaca Slip-On var en ”omtolkning” av huarache-sandaler, särskilt en variant som är unik för området, som har en av landets största ursprungsbefolkningar.

Mexikos regering meddelade på fredagen att man kräver ersättning från Adidas.

– Jag ångrar djupt att denna design har approprierat namnet och inte utvecklats i ett direkt och meningsfullt samarbete med Oaxacasamhället, sade Chavarria, som har mexikanskt ursprung, till AFP.

Chavarria medgav att sandalerna ”inte levde upp till den respekt och det samarbetsvillkor” som samhället i Villa Hidalgo Yalalag, där originaldesignen sägs komma ifrån, förtjänar.

Mexikos regering meddelade att Adidas gått med på att träffa myndigheterna i Oaxaca.

– Det är kollektiv immateriell egendom. Det måste finnas ersättning. Kulturarvslagen måste följas, sade president Claudia Sheinbaum vid en presskonferens på fredagen.

Kontroversen är det senaste exemplet på hur mexikanska myndigheter kritiserat stora varumärken för att använda ursprungsbefolkningens konst eller design. Tidigare klagomål har riktats mot budgetmodejätten Shein, spanska Zara och lyxmärket Carolina Herrera.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMexikanska "huaraches" har orsakat kontrovers för Adidas efter att skotillverkaren gjort en egen variant på sandalen. Foto: Luis Alberto Cruz/AP/TT
Mexikanska "huaraches" har orsakat kontrovers för Adidas efter att skotillverkaren gjort en egen variant på sandalen. Foto: Luis Alberto Cruz/AP/TT
Utrikes

Adidasdesigner ångrar sandal – ”appropriering”

TT

Den amerikanske modedesignern Willy Chavarria sade på lördagen att han ångrar att sandaler han skapade tillsammans med Adidas ”approprierade” en design från den södra mexikanska delstaten Oaxaca.

Lokala myndigheter hade klagat på att modellen Oaxaca Slip-On var en ”omtolkning” av huarache-sandaler, särskilt en variant som är unik för området, som har en av landets största ursprungsbefolkningar.

Mexikos regering meddelade på fredagen att man kräver ersättning från Adidas.

– Jag ångrar djupt att denna design har approprierat namnet och inte utvecklats i ett direkt och meningsfullt samarbete med Oaxacasamhället, sade Chavarria, som har mexikanskt ursprung, till AFP.

Chavarria medgav att sandalerna ”inte levde upp till den respekt och det samarbetsvillkor” som samhället i Villa Hidalgo Yalalag, där originaldesignen sägs komma ifrån, förtjänar.

Mexikos regering meddelade att Adidas gått med på att träffa myndigheterna i Oaxaca.

– Det är kollektiv immateriell egendom. Det måste finnas ersättning. Kulturarvslagen måste följas, sade president Claudia Sheinbaum vid en presskonferens på fredagen.

Kontroversen är det senaste exemplet på hur mexikanska myndigheter kritiserat stora varumärken för att använda ursprungsbefolkningens konst eller design. Tidigare klagomål har riktats mot budgetmodejätten Shein, spanska Zara och lyxmärket Carolina Herrera.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025