loadingHittills i år (januari–juli) har det sålts cirka 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Hittills i år (januari–juli) har det sålts cirka 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Var tionde öl är alkoholfri

Epoch Times

Alkoholfri öl växer kraftigt i popularitet – teknikens framsteg har gjort att både kvaliteten och mångfalden har ökat.

Och snart kan den svenska klassikern lättöl vara utrotningshotad.

Om du har druckit alkoholfri öl i sommar så är du i gott sällskap. Nästan var tionde öl som säljs i handeln är fri från alkohol – och det är unga människor i storstäderna som är de största konsumenterna.

Alkoholfri öl är dessutom den kategori av drycker som ökade mest i försäljning i Sverige under 2018 – och det med hela 41 procent, enligt siffror från Svensk dryckesstatistik som tas fram av Sveriges Bryggerier.

– Vi ser ökningen i alla kanaler, Systembolaget ökar försäljningen, restauranger har numera fler än en sort att välja på och ölhyllan i dagligvaruhandeln har blivit betydligt intressantare, säger Sveriges Bryggeriers vd Anna-Karin Fondberg.

Komplex process

Hos bryggerijätten Spendrups har försäljningen av alkoholfri öl ökat med 30 procent sedan juni 2018, och då var även fjolåret ett rekordår.

– Det är en trend i samhället att vi rör oss alltmer mot alkoholfria produkter, men jag tror att det framför allt beror på smaken. Nu finns ett fullgott alternativ för den som av någon anledning vill avstå från alkohol och så var det inte tidigare, säger Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups.

Det är en komplex och därmed dyr process att brygga alkoholfri öl eftersom man antingen måste avbryta jäsningsprocessen eller ta bort alkoholen i efterhand. Alkohol är en smakbärare, men med modern bryggeriteknik är den inte längre lika nödvändig för att få till en smakrik slutprodukt.

– När vi tillverkar alkoholfri öl gör vi först ett starköl där vi tar bort alkoholen, och då behåller man alla de smaker som är bärande, berättar Rose-Marie Hertzman.

Nya bryggeriprocesser har gjort att både kvaliteten och mångfalden har ökat. Foto: Fredrik Hagen/TT Scanpix/TT-arkivbild

Kräsna konsumenter

Att det är produktutveckling som ligger bakom det ökade intresset för alkoholfri öl bekräftas av Anna-Karin Fondberg.

– Svenska bryggerier var tidigt ute och har lagt mycket resurser på utveckling och det betalar sig nu. Konsumenterna är kräsna och alkoholfri öl är numera en högkvalitativ produkt där man inte gjort avkall på smaken.

Om det är de större bryggerierna som drivit utvecklingen, så kan de otaliga mikrobryggarna som dykt upp de senaste åren ta åt sig en del av äran för att folk fått upp ögonen för mångfalden och bredden inom öl. Alkoholfri öl är inte längre bara ljus lager, utan i takt med att intresset ökat produceras även IPA, ale och porter.

Hälsotrend

Det är i första hand yngre i storstadsregionerna som föredrar alkoholfri öl, och i samma takt som den ökat i popularitet har försäljningen av lättöl minskat. Sedan 2018 säljs det mer alkoholfria varianter än den klassiska svenska lunchdrycken som till största del konsumeras av medelålders män.

En av anledningarna till att försäljningen av alkoholfri öl skjutit i höjden tros vara svenskarnas ökade intresse för hälsa. Mat och träning har länge varit i fokus, men nu har intresset även kommit till drycker och medvetandet om hur alkohol påverkar kroppen har ökat.

– Jag tror att folk vill dricka olika saker vid olika tillfällen. Vi ser i våra undersökningar att man inte bara dricker alkoholfritt, men tidigare när man av någon anledning inte velat dricka öl med alkohol så har man varit hänvisad till vatten eller läsk, säger Anna-Karin Fondberg.

(Kristina Erkenborn/TT)

Alkoholstyrka på öl

(TT)

Termen alkoholfritt är en sanning med modifikation eftersom ölen kan innehålla 0,5 volymprocent alkohol, men ändå räknas som alkoholfri av både detaljhandeln och Systembolaget. Inte heller Livsmedelsverket avråder gravida från att dricka öl med högsta procentsats 0,5, så länge konsumtionen är måttlig.

Sverige har tre skatteklasser för öl:

1. Lättöl med maximal alkoholstyrka på 2,25 procent. Säljs i dagligvaruhandeln

2. Folköl med maximal alkoholstyrka på 3,5 procent. Säljs i dagligvaruhandeln.

3. Starköl med högre alkoholhalt än 3,5 procent. Säljs på Systembolaget.

Mellanöl med en styrka på 4,5 procent räknas som starköl.

Alkoholfri öl har en högsta alkoholhalt på 0,5 procent och räknas som läsk.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingHittills i år (januari–juli) har det sålts cirka 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Hittills i år (januari–juli) har det sålts cirka 11 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en uppgång med 25 procent jämfört med samma period föregående år. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Var tionde öl är alkoholfri

Epoch Times

Alkoholfri öl växer kraftigt i popularitet – teknikens framsteg har gjort att både kvaliteten och mångfalden har ökat.

Och snart kan den svenska klassikern lättöl vara utrotningshotad.

Om du har druckit alkoholfri öl i sommar så är du i gott sällskap. Nästan var tionde öl som säljs i handeln är fri från alkohol – och det är unga människor i storstäderna som är de största konsumenterna.

Alkoholfri öl är dessutom den kategori av drycker som ökade mest i försäljning i Sverige under 2018 – och det med hela 41 procent, enligt siffror från Svensk dryckesstatistik som tas fram av Sveriges Bryggerier.

– Vi ser ökningen i alla kanaler, Systembolaget ökar försäljningen, restauranger har numera fler än en sort att välja på och ölhyllan i dagligvaruhandeln har blivit betydligt intressantare, säger Sveriges Bryggeriers vd Anna-Karin Fondberg.

Komplex process

Hos bryggerijätten Spendrups har försäljningen av alkoholfri öl ökat med 30 procent sedan juni 2018, och då var även fjolåret ett rekordår.

– Det är en trend i samhället att vi rör oss alltmer mot alkoholfria produkter, men jag tror att det framför allt beror på smaken. Nu finns ett fullgott alternativ för den som av någon anledning vill avstå från alkohol och så var det inte tidigare, säger Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups.

Det är en komplex och därmed dyr process att brygga alkoholfri öl eftersom man antingen måste avbryta jäsningsprocessen eller ta bort alkoholen i efterhand. Alkohol är en smakbärare, men med modern bryggeriteknik är den inte längre lika nödvändig för att få till en smakrik slutprodukt.

– När vi tillverkar alkoholfri öl gör vi först ett starköl där vi tar bort alkoholen, och då behåller man alla de smaker som är bärande, berättar Rose-Marie Hertzman.

Nya bryggeriprocesser har gjort att både kvaliteten och mångfalden har ökat. Foto: Fredrik Hagen/TT Scanpix/TT-arkivbild

Kräsna konsumenter

Att det är produktutveckling som ligger bakom det ökade intresset för alkoholfri öl bekräftas av Anna-Karin Fondberg.

– Svenska bryggerier var tidigt ute och har lagt mycket resurser på utveckling och det betalar sig nu. Konsumenterna är kräsna och alkoholfri öl är numera en högkvalitativ produkt där man inte gjort avkall på smaken.

Om det är de större bryggerierna som drivit utvecklingen, så kan de otaliga mikrobryggarna som dykt upp de senaste åren ta åt sig en del av äran för att folk fått upp ögonen för mångfalden och bredden inom öl. Alkoholfri öl är inte längre bara ljus lager, utan i takt med att intresset ökat produceras även IPA, ale och porter.

Hälsotrend

Det är i första hand yngre i storstadsregionerna som föredrar alkoholfri öl, och i samma takt som den ökat i popularitet har försäljningen av lättöl minskat. Sedan 2018 säljs det mer alkoholfria varianter än den klassiska svenska lunchdrycken som till största del konsumeras av medelålders män.

En av anledningarna till att försäljningen av alkoholfri öl skjutit i höjden tros vara svenskarnas ökade intresse för hälsa. Mat och träning har länge varit i fokus, men nu har intresset även kommit till drycker och medvetandet om hur alkohol påverkar kroppen har ökat.

– Jag tror att folk vill dricka olika saker vid olika tillfällen. Vi ser i våra undersökningar att man inte bara dricker alkoholfritt, men tidigare när man av någon anledning inte velat dricka öl med alkohol så har man varit hänvisad till vatten eller läsk, säger Anna-Karin Fondberg.

(Kristina Erkenborn/TT)

Alkoholstyrka på öl

(TT)

Termen alkoholfritt är en sanning med modifikation eftersom ölen kan innehålla 0,5 volymprocent alkohol, men ändå räknas som alkoholfri av både detaljhandeln och Systembolaget. Inte heller Livsmedelsverket avråder gravida från att dricka öl med högsta procentsats 0,5, så länge konsumtionen är måttlig.

Sverige har tre skatteklasser för öl:

1. Lättöl med maximal alkoholstyrka på 2,25 procent. Säljs i dagligvaruhandeln

2. Folköl med maximal alkoholstyrka på 3,5 procent. Säljs i dagligvaruhandeln.

3. Starköl med högre alkoholhalt än 3,5 procent. Säljs på Systembolaget.

Mellanöl med en styrka på 4,5 procent räknas som starköl.

Alkoholfri öl har en högsta alkoholhalt på 0,5 procent och räknas som läsk.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025