loading

Forskning visar att elevers prestationer kan förbättras genom att de känner till de utmaningar som stora forskare ställdes inför på sin väg mot framgång. Fotot visar Albert Einstein med sin fru Elsa 1921.
Forskning visar att elevers prestationer kan förbättras genom att de känner till de utmaningar som stora forskare ställdes inför på sin väg mot framgång. Fotot visar Albert Einstein med sin fru Elsa 1921.
Livsstil

Utbildning: Elever blev bättre efter att ha läst om framgångsrika människors kamp

Jasper Fakkert

Att vägen till framgång ofta är lång, hård och kantad av misslyckanden är kanske ingen nyhet för alla. Men ett forskningsprojekt har nu visat att just den tanken kan bära på oanad kraft.

Det är forskare vid Columbia Universitys lärarutbildning som kommit fram till att elevers resultat förbättrades av att de fick läsa om alla de hinder som stora tänkare som Albert Einstein tvingades övervinna innan de nådde framgång.

Studien genomfördes i områden med låg medelinkomst i stadsdelarna Bronx och Harlem i New York. Forskarna valde ut 402 elever från nionde och tionde klass och delade upp dem i tre grupper.

En grupp fick läsa en text om vad forskare som Marie Curie, Michael Faraday och Albert Einstein har åstadkommit.

Den andra gruppen fick läsa en text på 800 ord som handlade om dessa forskares personliga kamp. Ett exempel på det var Einsteins flykt från Tyskland för att undvika nazisternas judeförföljelse.

Den tredje gruppen fick en text som handlade om forskarnas akademiska utmaningar, och om hur de höll ut trots alla utmaningar de ställdes inför. Marie Curie, till exempel, som bedrev banbrytande forskning på radioaktivitet, kämpade vidare trots många bakslag och fick till slut motta Nobelpriset två gånger.

Många elever inser inte att vägen till framgång är lång med många misslyckanden längs vägen.

Xiaodong Lin-Siegler, forskare

Sex veckor senare hade de elever som läst om forskarnas personliga eller akademiska utmaningar avsevärt förbättrat sina resultat i naturvetenskapliga ämnen. De elever som bara hade läst om forskarnas bedrifter, och inte om deras utmaningar, fick i stället sämre resultat.

– Många elever inser inte att vägen till framgång är lång med många misslyckanden längs vägen, sade forskaren Xiaodong Lin-Siegler i ett uttalande.

– När ungdomar tänker sig att Einstein var ett geni och att han var annorlunda än alla andra, så tror de att de själva aldrig kommer att bli bra nog, sade hon.

Forskningen publicerades i tidskriften Journal of Educational Psychology.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.  Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading

Forskning visar att elevers prestationer kan förbättras genom att de känner till de utmaningar som stora forskare ställdes inför på sin väg mot framgång. Fotot visar Albert Einstein med sin fru Elsa 1921.
Forskning visar att elevers prestationer kan förbättras genom att de känner till de utmaningar som stora forskare ställdes inför på sin väg mot framgång. Fotot visar Albert Einstein med sin fru Elsa 1921.
Livsstil

Utbildning: Elever blev bättre efter att ha läst om framgångsrika människors kamp

Jasper Fakkert

Att vägen till framgång ofta är lång, hård och kantad av misslyckanden är kanske ingen nyhet för alla. Men ett forskningsprojekt har nu visat att just den tanken kan bära på oanad kraft.

Det är forskare vid Columbia Universitys lärarutbildning som kommit fram till att elevers resultat förbättrades av att de fick läsa om alla de hinder som stora tänkare som Albert Einstein tvingades övervinna innan de nådde framgång.

Studien genomfördes i områden med låg medelinkomst i stadsdelarna Bronx och Harlem i New York. Forskarna valde ut 402 elever från nionde och tionde klass och delade upp dem i tre grupper.

En grupp fick läsa en text om vad forskare som Marie Curie, Michael Faraday och Albert Einstein har åstadkommit.

Den andra gruppen fick läsa en text på 800 ord som handlade om dessa forskares personliga kamp. Ett exempel på det var Einsteins flykt från Tyskland för att undvika nazisternas judeförföljelse.

Den tredje gruppen fick en text som handlade om forskarnas akademiska utmaningar, och om hur de höll ut trots alla utmaningar de ställdes inför. Marie Curie, till exempel, som bedrev banbrytande forskning på radioaktivitet, kämpade vidare trots många bakslag och fick till slut motta Nobelpriset två gånger.

Många elever inser inte att vägen till framgång är lång med många misslyckanden längs vägen.

Xiaodong Lin-Siegler, forskare

Sex veckor senare hade de elever som läst om forskarnas personliga eller akademiska utmaningar avsevärt förbättrat sina resultat i naturvetenskapliga ämnen. De elever som bara hade läst om forskarnas bedrifter, och inte om deras utmaningar, fick i stället sämre resultat.

– Många elever inser inte att vägen till framgång är lång med många misslyckanden längs vägen, sade forskaren Xiaodong Lin-Siegler i ett uttalande.

– När ungdomar tänker sig att Einstein var ett geni och att han var annorlunda än alla andra, så tror de att de själva aldrig kommer att bli bra nog, sade hon.

Forskningen publicerades i tidskriften Journal of Educational Psychology.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.  Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025