loadingTV4:s vd Casten Almqvist. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
TV4:s vd Casten Almqvist. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

TV4:s motdrag i tv-bråk – stoppar Tele2-reklam

Epoch Times

Com Hem har släckt TV4:s kanaler och C More efter ett bråk om nya sändningsrättigheter. Nu slår TV4 tillbaka genom att stoppa all reklam från Com Hems ägare Tele2. Ingen lösning på tv-konflikten är i sikte.

Natten mot onsdag släcktes TV4:s och C Mores sändningar för Com Hems 1,6 miljoner kunder. Som ett motdrag i tv-kriget har TV4 beslutat att stoppa all reklam från Tele2.

TV4:s presschef Charlie Forsberg avböjer att ge en intervju, men bekräftar beslutet i ett sms till TT.

"De är en av många annonsörer som drabbas av Com Hems beslut att släcka ner TV4. Då Tele2/Com Hem inte längre sänder TV4:s linjära kanaler försvinner stora delar av vårt annonsutrymme. Därför måste vi göra allt vi kan för att andra annonsörer ska drabbas i så begränsad utsträckning som möjligt", skriver han.

Parterna möttes på tisdagskvällen för att hitta en lösning i sista stund, men förgäves. Vid 22.30 tiden på onsdagskvällen hade de fortfarande inte kommit överens, enligt uppgifter från TV4:s och Tele2:s presstjänster.

Nedsläckningen får konsekvenser för annonsörerna som investerat i reklamutrymme över julhelgerna. Men hur kostsamt det är vill inte TV4 eller C More kommentera.

Com Hem har släckt TV4:s kanaler sedan midnatt. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild

Avfärdade erbjudande

Tele2 uppger att det har velat förhandla om nya rättigheter med Telia och TV4 i ett halvår, och att ett avtal krävs för att bolaget ska kunna digitalisera 1,6 miljoner hushåll under det kommande året.

Com Hem har erbjudits att sända kanalerna fritt, utan avtal, en månad till, men avfärdat erbjudandet.

TV4 uppger i sin tur att Com Hem under lång tid har krävt att få mer utan att betala mer.

– Vi har klara problem med att förstå logiken i att kräva nya rättigheter utan att vilja betala för dem, sade TV4:s vd Casten Almqvist på tisdagen.

Beredda att betala

Men det avvisar Tele2:s vd Anders Nilsson.

– Det har aldrig varit en fråga om pris, vi har inte ens fått ett erbjudande att diskutera. Det vi fastnar på är att Telia inte vill sälja de rättigheter vi behöver för att digitalisera och för att ge våra kunder tillgång till TV4 oavsett tv, mobil eller surfplatta.

Tele2 är berett att betala marknadspris och betalar redan andra kanalbolag för dessa rättigheter, tillägger han.

Com Hem ersätter tills vidare kanalerna med ett annat utbud. TV4 ersätts med National Geographic, Sjuan med Paramount Network och TV12 med History Channel.

Utöver det får kunder hos Com Hem och Boxer, som har mobiltelefoni från Tele2, Comviq eller Com Hem, obegränsad mobildata från och med onsdag. Bredbandskunder som är uppkopplade till FiberKoax via Com Hem får snabbare uppkoppling i hemmet.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)
(Boel Holm/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTV4:s vd Casten Almqvist. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
TV4:s vd Casten Almqvist. Foto: Anders Wiklund/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

TV4:s motdrag i tv-bråk – stoppar Tele2-reklam

Epoch Times

Com Hem har släckt TV4:s kanaler och C More efter ett bråk om nya sändningsrättigheter. Nu slår TV4 tillbaka genom att stoppa all reklam från Com Hems ägare Tele2. Ingen lösning på tv-konflikten är i sikte.

Natten mot onsdag släcktes TV4:s och C Mores sändningar för Com Hems 1,6 miljoner kunder. Som ett motdrag i tv-kriget har TV4 beslutat att stoppa all reklam från Tele2.

TV4:s presschef Charlie Forsberg avböjer att ge en intervju, men bekräftar beslutet i ett sms till TT.

"De är en av många annonsörer som drabbas av Com Hems beslut att släcka ner TV4. Då Tele2/Com Hem inte längre sänder TV4:s linjära kanaler försvinner stora delar av vårt annonsutrymme. Därför måste vi göra allt vi kan för att andra annonsörer ska drabbas i så begränsad utsträckning som möjligt", skriver han.

Parterna möttes på tisdagskvällen för att hitta en lösning i sista stund, men förgäves. Vid 22.30 tiden på onsdagskvällen hade de fortfarande inte kommit överens, enligt uppgifter från TV4:s och Tele2:s presstjänster.

Nedsläckningen får konsekvenser för annonsörerna som investerat i reklamutrymme över julhelgerna. Men hur kostsamt det är vill inte TV4 eller C More kommentera.

Com Hem har släckt TV4:s kanaler sedan midnatt. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild

Avfärdade erbjudande

Tele2 uppger att det har velat förhandla om nya rättigheter med Telia och TV4 i ett halvår, och att ett avtal krävs för att bolaget ska kunna digitalisera 1,6 miljoner hushåll under det kommande året.

Com Hem har erbjudits att sända kanalerna fritt, utan avtal, en månad till, men avfärdat erbjudandet.

TV4 uppger i sin tur att Com Hem under lång tid har krävt att få mer utan att betala mer.

– Vi har klara problem med att förstå logiken i att kräva nya rättigheter utan att vilja betala för dem, sade TV4:s vd Casten Almqvist på tisdagen.

Beredda att betala

Men det avvisar Tele2:s vd Anders Nilsson.

– Det har aldrig varit en fråga om pris, vi har inte ens fått ett erbjudande att diskutera. Det vi fastnar på är att Telia inte vill sälja de rättigheter vi behöver för att digitalisera och för att ge våra kunder tillgång till TV4 oavsett tv, mobil eller surfplatta.

Tele2 är berett att betala marknadspris och betalar redan andra kanalbolag för dessa rättigheter, tillägger han.

Com Hem ersätter tills vidare kanalerna med ett annat utbud. TV4 ersätts med National Geographic, Sjuan med Paramount Network och TV12 med History Channel.

Utöver det får kunder hos Com Hem och Boxer, som har mobiltelefoni från Tele2, Comviq eller Com Hem, obegränsad mobildata från och med onsdag. Bredbandskunder som är uppkopplade till FiberKoax via Com Hem får snabbare uppkoppling i hemmet.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)
(Boel Holm/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024