loading







Leonardos teckning "En ung kvinnas huvud", från Biblioteca Reale (Royal Library) Turin.
Leonardos teckning "En ung kvinnas huvud", från Biblioteca Reale (Royal Library) Turin.
Blogg

Sight-Size: Skurar av streck

Darren R Rousar

Den här artikeln publicerades ursprungligen på SightSize.com och är översatt från engelska. "Sight-size" är en traditionell metod för realistiskt måleri.

En av de första skuggteknikerna jag lärde mig kallades skurar av streck. Det betyder att skugga med parallella linjer, vanligen i 45 graders vinkel. Uttrycket uppfanns, liksom de flesta konstuttryck, sannolikt av någon lärare för flera eoner sedan, även om jag inte kan hitta någon skriftlig referens till detta. Kanske var det Gammell eller Paxton som myntade det? Så vitt jag vet har uttrycket nu blivit omodernt. Oavsett så representerar det fortfarande något giltigt.

Tanken är att pennan, stiftpennan, kritan och ibland kolet, måste kunna beskriva valör och form på ett sätt som bevarar mediets linjära kvalitét. Med andra ord, din teckning bör inte se ut som en monokrom målning eller flytande tusch. Om den gör det, varför använder du då inte flytande tusch från början helt enkelt?

Det finns bara ett fåtal, om ens några, linjer i naturen. Linjär teckning som sådan åläggs oss alltså av själva mediet som vi använder. Färdigheten ligger inte i att få det att se ut som ett annat medium. Det är att få fram de egenskaper som finns inneboende i själva mediet.

Historiskt sett, särskilt i franska Académie Royal de Peinture et de Skulptur (kungliga akademin för måleri och skulptur), kopierade eleverna gravyrer som ett sätt att lära sig. Som alla vet är gravyrer rena linjer – fördrivning förekommer inte. Denna praxis förstärkte bland annat idén om att en linje är en linje, och valör eller form måste beskrivas med linjer.

Motsatsen till den här metoden är att använda stompf, och i viss utsträckning till och med kol i sig själv. Att representera valör och form med linjer ersattes successivt med att göra det genom ton.

Vad har allt detta att göra med skurar av streck? Ta en titt på teckningarna här nedanför.

Akademiska teckningar av Nicolas-Bernard Lepicie och Dennis Miller Bunker.

Ritningen till vänster är en akademisk teckning av Nicolas-Bernard Lepicie (1735-1784). Den till höger är en av Dennis Miller Bunker (1861-1890). Medierna är olika: Lepicie använde röd krita och Bunker använde kol. Även finishen är annorlunda. Lepicie använde linjer för att uttrycka form, medan Bunker använde ton. Lepieces antyder också mer, Bunkers är mer optisk.*

Och ändå, om du tittar närmare så skuggade båda med en skurar av streck-metod. Det är mest uppenbart i det nedre vänstra benet i de båda teckningarna (våra vänster, inte modellens). Även om det området är ”färdigt” i Lepicies teckning, är inte Bunkers det och det är därför som vi kan se hur han började skugga. Du kan också se det på bakgrunden i Lepicies bild.

Nedan är en detalj av Michelangelos studie av den libyska sibyllan. Denna teckning utfördes med röd krita, liksom Lepicie. Lägg märke till skurarna av streck i de skuggade områdena.

Detalj av Michelangelos studie av den lybiska sibyllan.

William Marshall Craig skrev 1793 om det rätta sättet att indikera skugga i en teckning:
”Oavsett vilka memorandum som görs för objektets skuggor, låt dem utföras diagonalt, från den högra handen till vänster [för en högerhänt konstnär]… Linjernas parallella tendens i skuggorna skapar en enhet, eller harmoni, i ritningens utseende, så genomfört att det är mycket tilltalande.” (1)

130 år senare ger Harold Speed sin syn på saken:
”För att summera, i den teckningsmetod vi försöker förklara görs skuggstrecken parallellt i en riktning som kommer lätt för handen, om inte någon egenskap i formen påbjuder andra riktningar. Så när du tvekar om vilken riktning de bör följa, rita dem parallellt. Detta bevarar en enhet i ditt arbete, och låter linjerna som dras i andra riktningar av speciella skäl att uttryckligt tala.” (2)

Darren R Rousar är en ateljé-utbildad konstnär och lärare som skriver böcker som lär människor hur man tecknar och målar. Han gör detta genom att först lära dem att se. Hans senaste bok är ”The Sight-Size Cast”. Varannan vecka publicerar han artiklar på SightSize.com.

Fotnoter och referenser:

*Även om båda konstnärerna började modellera med hjälp av skurar av streck stannar likheterna i stort sett där. Lepicie modellerade främst genom form, medan Bunker främst modellerade genom valör. Jag har mer att säga om form versus valör i andra artiklar, som du kan läsa här: del 1, del 2, del 3, del 4.

1. An Essay on the Study of Nature in Drawing Landscape, William Marshall Craig, W. Bulmer and Co., 1793, pages 22-23.
2. The Practice & Science of Drawing, Harold Speed, J.B. Lippincott co., 1922, Page 103.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading







Leonardos teckning "En ung kvinnas huvud", från Biblioteca Reale (Royal Library) Turin.
Leonardos teckning "En ung kvinnas huvud", från Biblioteca Reale (Royal Library) Turin.
Blogg

Sight-Size: Skurar av streck

Darren R Rousar

Den här artikeln publicerades ursprungligen på SightSize.com och är översatt från engelska. "Sight-size" är en traditionell metod för realistiskt måleri.

En av de första skuggteknikerna jag lärde mig kallades skurar av streck. Det betyder att skugga med parallella linjer, vanligen i 45 graders vinkel. Uttrycket uppfanns, liksom de flesta konstuttryck, sannolikt av någon lärare för flera eoner sedan, även om jag inte kan hitta någon skriftlig referens till detta. Kanske var det Gammell eller Paxton som myntade det? Så vitt jag vet har uttrycket nu blivit omodernt. Oavsett så representerar det fortfarande något giltigt.

Tanken är att pennan, stiftpennan, kritan och ibland kolet, måste kunna beskriva valör och form på ett sätt som bevarar mediets linjära kvalitét. Med andra ord, din teckning bör inte se ut som en monokrom målning eller flytande tusch. Om den gör det, varför använder du då inte flytande tusch från början helt enkelt?

Det finns bara ett fåtal, om ens några, linjer i naturen. Linjär teckning som sådan åläggs oss alltså av själva mediet som vi använder. Färdigheten ligger inte i att få det att se ut som ett annat medium. Det är att få fram de egenskaper som finns inneboende i själva mediet.

Historiskt sett, särskilt i franska Académie Royal de Peinture et de Skulptur (kungliga akademin för måleri och skulptur), kopierade eleverna gravyrer som ett sätt att lära sig. Som alla vet är gravyrer rena linjer – fördrivning förekommer inte. Denna praxis förstärkte bland annat idén om att en linje är en linje, och valör eller form måste beskrivas med linjer.

Motsatsen till den här metoden är att använda stompf, och i viss utsträckning till och med kol i sig själv. Att representera valör och form med linjer ersattes successivt med att göra det genom ton.

Vad har allt detta att göra med skurar av streck? Ta en titt på teckningarna här nedanför.

Akademiska teckningar av Nicolas-Bernard Lepicie och Dennis Miller Bunker.

Ritningen till vänster är en akademisk teckning av Nicolas-Bernard Lepicie (1735-1784). Den till höger är en av Dennis Miller Bunker (1861-1890). Medierna är olika: Lepicie använde röd krita och Bunker använde kol. Även finishen är annorlunda. Lepicie använde linjer för att uttrycka form, medan Bunker använde ton. Lepieces antyder också mer, Bunkers är mer optisk.*

Och ändå, om du tittar närmare så skuggade båda med en skurar av streck-metod. Det är mest uppenbart i det nedre vänstra benet i de båda teckningarna (våra vänster, inte modellens). Även om det området är ”färdigt” i Lepicies teckning, är inte Bunkers det och det är därför som vi kan se hur han började skugga. Du kan också se det på bakgrunden i Lepicies bild.

Nedan är en detalj av Michelangelos studie av den libyska sibyllan. Denna teckning utfördes med röd krita, liksom Lepicie. Lägg märke till skurarna av streck i de skuggade områdena.

Detalj av Michelangelos studie av den lybiska sibyllan.

William Marshall Craig skrev 1793 om det rätta sättet att indikera skugga i en teckning:
”Oavsett vilka memorandum som görs för objektets skuggor, låt dem utföras diagonalt, från den högra handen till vänster [för en högerhänt konstnär]… Linjernas parallella tendens i skuggorna skapar en enhet, eller harmoni, i ritningens utseende, så genomfört att det är mycket tilltalande.” (1)

130 år senare ger Harold Speed sin syn på saken:
”För att summera, i den teckningsmetod vi försöker förklara görs skuggstrecken parallellt i en riktning som kommer lätt för handen, om inte någon egenskap i formen påbjuder andra riktningar. Så när du tvekar om vilken riktning de bör följa, rita dem parallellt. Detta bevarar en enhet i ditt arbete, och låter linjerna som dras i andra riktningar av speciella skäl att uttryckligt tala.” (2)

Darren R Rousar är en ateljé-utbildad konstnär och lärare som skriver böcker som lär människor hur man tecknar och målar. Han gör detta genom att först lära dem att se. Hans senaste bok är ”The Sight-Size Cast”. Varannan vecka publicerar han artiklar på SightSize.com.

Fotnoter och referenser:

*Även om båda konstnärerna började modellera med hjälp av skurar av streck stannar likheterna i stort sett där. Lepicie modellerade främst genom form, medan Bunker främst modellerade genom valör. Jag har mer att säga om form versus valör i andra artiklar, som du kan läsa här: del 1, del 2, del 3, del 4.

1. An Essay on the Study of Nature in Drawing Landscape, William Marshall Craig, W. Bulmer and Co., 1793, pages 22-23.
2. The Practice & Science of Drawing, Harold Speed, J.B. Lippincott co., 1922, Page 103.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024