Så tjänar du på att leva koffeinfritt
Kaffe kan förhöja en morgon, men koffeinberoende kan få dåliga konsekvenser.


Få inte panik nu, vi kommer inte att säga till dig att du måste sluta med koffein. Men faktum är att det är många som inte ens skulle våga tänka ordet ”koffeinfri". När det gäller USA, så dricker amerikanerna nu mer kaffe än någonsin. Där räknas ändå inte de andra sätten att få i sig extra koffein – från matcha latte till energidryckernas miljardindustri.

Den goda nyheten är att det finns flera bevisade fördelar för hälsan med att dricka kaffe, från en snabbare metabolism till en signifikant lägre risk för Alzheimers sjukdom. Men vilka är fördelarna av att vara koffeinfri, och vem borde helt undvika koffein? Här är tio fördelar med att dra ner på espressovanan. Dessutom finns här pengar att spara.

1. Mindre ångest

För mycket koffein kan vara orsaken bakom en ökad ångestkänsla.

Koffein ger en energiskjuts, vilket är vad de flesta av oss är ute efter. Men, den energin stimulerar även ”fly eller fäkta”-hormoner. Det kan ge en ökad ångest, nervositet, hjärtklappning och till och med panikattacker.

De som redan har lätt för att känna stress och ångest kan märka att koffein förvärrar symptomen. Dessutom har ett högt koffeinintag kopplats till en ökad risk för depression hos tonåringar.

2. Bättre sömn

Koffeinvanan kan påverka sömnen. Studier visar att dagligt koffeinintag kan förändra sömncykeln, ge rastlös sömn, och dåsighet under dagen. Det här gäller särskilt om man dricker kaffe mindre än sex timmar innan sänggåendet.

Förutom en lugnare och ostörd nattvila kan de som är koffeinfria märka att det går fortare att somna.

3. Effektivare upptag av näringsämnen

Den som inte dricker koffein kan ha lättare att ta upp en del näringsämnen än de som dricker koffein. Det är möjligt att tanninerna i koffeinet kan hämma en del av upptaget av kalcium, järn och B-vitaminer.

Det här kan märkas mer hos de som dricker mer koffein, äter en obalanserad kost eller de som är äldre. Att undvika koffein kan hjälpa till att tillgodogöra sig så mycket som möjligt av näringen i maten.

4. Friskare (och vitare) tänder

Det är ingen nyhet att kaffe och te kan missfärga tänderna. Det beror på mängden tanniner, som lagras och missfärgar emaljen. Dessutom kan surhetsgraden i koffeinhaltiga drycker som kaffe och läsk ge hål i tänderna.

5. Bättre hormonbalans hos kvinnor

Speciellt kvinnor kan vinna på att sluta med koffein, eftersom koffeinhaltiga drycker som kaffe, te och läsk kan sänka östrogennivån.

En studie från 2002 visade att om man dricker 200 milligram koffein (ungefär två koppar) eller mer per dag höjde östrogennivån hos asiatiska och mörkhyade kvinnor, medan vita kvinnor hade något lägre nivåer.

En sådan förändring kan vara skäl till försiktighet om man löper en större risk för sådant som endometrios, bröstcancer eller cancer i äggstockarna. Koffein är visserligen inte direkt kopplad till dessa tillstånd, men hög koncentration av östrogen kan associeras till dess orsaker.

Koffein har också visat sig kunna förvärra vissa klimakteriebesvär.

6. Lägre blodtryck

Det kan vara bra för blodtrycket att sluta med koffein, eftersom koffeinet har visat sig kunna höja blodtrycket genom dess stimulerans av nervsystemet.

Att dricka större mängder – tre till fem koppar om dagen – har också associerats till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

7. Balans i hjärnkemin

Det är ingen överraskning att koffein påverkar humöret. Det finns en anledning till yttranden som ”Prata inte med mig innan jag har fått mitt kaffe”.

Koffein kan påverka hjärnkemin på liknande sätt som droger som kokain gör, och forskare är överens om att koffein uppfyller vissa kriterier som används för att bedöma drogberoende.

Människor som inte dricker koffein regelbundet behöver inte tänka på hur det kan ge ett beroende, men de som vill dra ner på intaget eller helt sluta med det kan uppleva abstinens eller tillfälliga humörförändringar.

Tid för att sluta med koffein: Om kroppen är koffeinberoende kan man börja uppleva abstinensbesvär inom 12 till 24 timmar. Hur länge symptomen sitter i beror på hur mycket koffein man brukar dricka, men det rör sig om två till nio dagar, men med starkast symptom efter 21 till 50 timmar.

8. Minskad huvudvärk

Att sluta med koffein påverkar kroppen. Ett av de vanligaste obehagliga symptomen är huvudvärk och det kan komma snabbt.

Är man för upptagen för att hinna ta sin kopp kaffe på morgonen så kan det ge huvudvärk. Det är ett av symptomen när man drar ner på koffeinet. Andra symptom är hjärnsläpp, trötthet, koncentrationssvårigheter och irritation.

Även om man inte upplever dessa symptom nu så upptäckte forskare i en studie 2004 att koffein är en stor riskfaktor för att utveckla dagligt återkommande huvudvärk.

9. God matsmältning

Koffein kan påverka matsmältningen. Kaffe har laxerande verkan som stimulerar tarmarna. Dricker man stora mängder kaffe kan man bli lös i magen och till och med få inkontinensbesvär.

Dessutom kan koffein spela en roll i att utveckla gastroesofageal refluxsjukdom (GERD).

10. Kan förbättra åldrandet

Om man tänker på sitt åldrande kan det vara en god idé att inte dricka kaffe eftersom koffein minskar produktionen av kollagen i huden.

Eftersom kollagen har en direkt påverkan på huden, kroppen och naglarna, kan det ge färre rynkor om man skippar morgonkaffet.

Vem borde undvika koffein?

Det är bäst att helt låta bli koffein om något av detta stämmer in på dig:

1. Du är gravid eller försöker bli gravid

Vi vet att de som är gravida eller ammar borde undvika koffein, men det kan också påverka förmågan att få barn. Koffein har kopplats till en ökad risk för missfall och minskning i fertilitet.

2. Du får ångest ibland

De som har nära till ångest eller depression kan märka att koffein förvärrar tillståndet. Koffein har visat sig förvärra vissa psykiska tillstånd och kan orsaka irritation, fientlighet och ångestbeteende.

3. Du har ett tarm- eller matsmältningstillstånd som halsbränna, gikt eller diabetes

Om du redan har besvär med matsmältningen kan koffein förvärra symptomen. Det gäller särskilt för de med halsbränna, gikt, diabetes eller känslig tarm (IBS).

4. Du tar vissa mediciner

Kolla alltid upp om koffeinet påverkar dina receptbelagda mediciner. Sådana kan till exempel vara antibakteriella mediciner, antidepressiva (särskilt MAO-hämmare) eller astmamediciner.

Det låter inte så lockande att gå igenom processen att sluta med koffein, särskilt när det gäller kaffe, men det finns alternativ som till exempel te och matcha som kan göra det lättare.

Kaffe har fortfarande sina fördelar. Om livet inte blir bättre efter att du slutar med mogonkaffet så finns det ingen anledning att sluta helt med det. Liksom med all mat och goda saker i livet så handlar det om måttlighet.

Tiffany La Forge är kock, matskribent och utarbetar recept. Hon driver bloggen Parsnips and Pastries, som fokuserar på mat från grunden för ett balanserat liv, recept för säsongen och praktiska hälsoråd. Artikeln publicerades ursprungligen på Healthline.com

 

Pappa slår hål i badrumsväggen – kolla vem som tittar ut