loading








Ole Berg-Rusten, AFP via Getty Images
Ole Berg-Rusten, AFP via Getty Images
Ekonomi & Näringsliv

SAS kan få kinesiskt storägande

Epoch Times

SAS har stora skulder till kinesiska leasingbolag vilket kan innebära att flygbolaget inom kort får kinesiskt ägande. Att ta över bolag i väst ingår i den kinesiska regimens strategi för att utöka sin makt i världen, enligt en Kinaexpert.

Situationen för det svenska flygbolaget bedöms vara akut, rapporterar Sveriges Radio Ekot på fredagen. SAS kvartalsrapport som släpptes den 28 maj visar en förlust på drygt 3,7 miljarder kronor. Totalt har bolaget skulder på 18 miljarder till leasingbolag, varav 6 miljarder till kinesiska bolag.

Om dessa 6 miljarder omvandlas till aktier kan det innebära att SAS kommer att få ett stort kinesiskt ägande, i likhet med det norska flygbolaget Norwegian, där kinesiska bolag med kopplingar till Kinas regim nyligen köpte in sig.

Kinesiska regimens strategi

Att kinesiska bolag köper in sig i västerländska företag är något som ingår i den kinesiska regimens strategier för att utöka sin makt i världen, säger den Tysklandsbaserade Kinaexperten Man Yan Ng till Epoch Times.

– Strategin kallas för 100 års maraton, det vill säga, från 1949 ska det kinesiska kommunistpartiet inom 100 år bli supermakt nummer ett. En taktik som utarbetats internt av kommunistpartiets ledare, förklarar han.

Alla kinesiska bolag, såväl statliga som privata, kontrolleras av det kinesiska kommunistpartiet, KKP, säger Man Yan, och sedan 10 år tillbaka köper det upp företag i väst i stigande takt. Att KKP vill få ägande i bolag som SAS ingår i den övergripande planen.

– SAS ses av kommunistpartiet som ett strategiskt bolag. Den som kontrollerar SAS kontrollerar flygtrafiken till och från Skandinavien.

I takt med att USA i rask takt nu stoppar KKP:s infiltration och företagsköp i landet ökar den kinesiska regimen sådan aktivitet i Europa, säger Man Yan, i synnerhet i tekniskt avancerade länder som Sverige, Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Man Yan noterar också att i samband med pandemin stoppade KKP alla flyg från Wuhan till kinesiska städer från den 23 Januari, men tillät alla flyg till utländska städer.

– Detta var dels för att skada den västerländska ekonomin, men framförallt för att få möjlighet att billigt köpa upp massor av utländska bolag. Taktiken kallas för ”att plundra ett brinnande hus”, säger Man Yan. 

Pågående Förhandlingar

Just nu pågår förhandlingar mellan SAS och de nuvarande storägarna, som bland annat är svenska och danska staten, om hur flygbolagets ekonomiska situation ska lösas.

Finansminister Magdalena Andersson hade inget att säga om förhandlingarna i dagsläget.

– Vi lägger fram något när vi har något, säger hon till Ekot och hänvisar till näringsminister Ibrahim Baylan, som inte heller han ville kommentera saken.

Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Emil Källström anser dock att staten har ett ansvar för SAS.

– Skulle konsekvensen bli att du har kinesiskt ägande i en så stor del av företaget, så är det klart att det inte skulle vara idealiskt, säger han till Ekot.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading








Ole Berg-Rusten, AFP via Getty Images
Ole Berg-Rusten, AFP via Getty Images
Ekonomi & Näringsliv

SAS kan få kinesiskt storägande

Epoch Times

SAS har stora skulder till kinesiska leasingbolag vilket kan innebära att flygbolaget inom kort får kinesiskt ägande. Att ta över bolag i väst ingår i den kinesiska regimens strategi för att utöka sin makt i världen, enligt en Kinaexpert.

Situationen för det svenska flygbolaget bedöms vara akut, rapporterar Sveriges Radio Ekot på fredagen. SAS kvartalsrapport som släpptes den 28 maj visar en förlust på drygt 3,7 miljarder kronor. Totalt har bolaget skulder på 18 miljarder till leasingbolag, varav 6 miljarder till kinesiska bolag.

Om dessa 6 miljarder omvandlas till aktier kan det innebära att SAS kommer att få ett stort kinesiskt ägande, i likhet med det norska flygbolaget Norwegian, där kinesiska bolag med kopplingar till Kinas regim nyligen köpte in sig.

Kinesiska regimens strategi

Att kinesiska bolag köper in sig i västerländska företag är något som ingår i den kinesiska regimens strategier för att utöka sin makt i världen, säger den Tysklandsbaserade Kinaexperten Man Yan Ng till Epoch Times.

– Strategin kallas för 100 års maraton, det vill säga, från 1949 ska det kinesiska kommunistpartiet inom 100 år bli supermakt nummer ett. En taktik som utarbetats internt av kommunistpartiets ledare, förklarar han.

Alla kinesiska bolag, såväl statliga som privata, kontrolleras av det kinesiska kommunistpartiet, KKP, säger Man Yan, och sedan 10 år tillbaka köper det upp företag i väst i stigande takt. Att KKP vill få ägande i bolag som SAS ingår i den övergripande planen.

– SAS ses av kommunistpartiet som ett strategiskt bolag. Den som kontrollerar SAS kontrollerar flygtrafiken till och från Skandinavien.

I takt med att USA i rask takt nu stoppar KKP:s infiltration och företagsköp i landet ökar den kinesiska regimen sådan aktivitet i Europa, säger Man Yan, i synnerhet i tekniskt avancerade länder som Sverige, Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Man Yan noterar också att i samband med pandemin stoppade KKP alla flyg från Wuhan till kinesiska städer från den 23 Januari, men tillät alla flyg till utländska städer.

– Detta var dels för att skada den västerländska ekonomin, men framförallt för att få möjlighet att billigt köpa upp massor av utländska bolag. Taktiken kallas för ”att plundra ett brinnande hus”, säger Man Yan. 

Pågående Förhandlingar

Just nu pågår förhandlingar mellan SAS och de nuvarande storägarna, som bland annat är svenska och danska staten, om hur flygbolagets ekonomiska situation ska lösas.

Finansminister Magdalena Andersson hade inget att säga om förhandlingarna i dagsläget.

– Vi lägger fram något när vi har något, säger hon till Ekot och hänvisar till näringsminister Ibrahim Baylan, som inte heller han ville kommentera saken.

Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Emil Källström anser dock att staten har ett ansvar för SAS.

– Skulle konsekvensen bli att du har kinesiskt ägande i en så stor del av företaget, så är det klart att det inte skulle vara idealiskt, säger han till Ekot.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024