Det sägs vara världens dyraste bussterminal: den som för närvarande sprängs in i urberget på Södermalm i Stockholm. Nu beräknas kostnaden ha stigit ytterligare, skriver SvD.
I genomförandebeslutet som antogs av Stockholms stadshus 2015 var den beräknade prislappen för ombyggnaden av Slussen 12 miljarder kronor.
Därefter justerades prognosen 2020 upp till 15,8 miljarder kronor, och i dag uppskattas kostnaden till hela 20,77 miljarder kronor.
Dessutom har bygget av terminalen, som enbart är ett byggprojekt kring Slussen, försenats med två år, och beräknas vara färdigt först vid årsskiftet 2027/2028.
– Hela anledningen till att det blir så här för dyrt är att det finns en komplexitet som gör att projektet försenas, säger Anders Österberg (S), ordförande för Stockholms stads exploateringsnämnd, till SvD.
Ytterligare komplikationer uppstår på grund av att bygget drivs gemensamt mellan Stockholms stad, som leder projektet, och region Stockholm.
Efter prisstegringen säger dock politikerna i regionen, som enligt avtalet ska stå för 60 procent av kostnadsökningarna, stopp.
– Vi måste ta tag i det här under 2023. Därför går vi fram med ett förslag om ett tilläggsavtal för att klargöra ansvarsgränserna men också för att få en diskussion om hur tillkommande kostnader ska hanteras, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm, till SvD.
Kontakta journalisten: [email protected]