loadingDen senaste notan för terminalbygget vid Slussen på Södermalm, landar på nära 21 miljarder kronor. Lokala politiker säger dock stopp. Foto: Holger.Ellgaard (CC BY-SA 4.0)
Den senaste notan för terminalbygget vid Slussen på Södermalm, landar på nära 21 miljarder kronor. Lokala politiker säger dock stopp. Foto: Holger.Ellgaard (CC BY-SA 4.0)
Inrikes

Prislappen för Nya Slussen landar på 21 miljarder

Sebastian Lindgren

Det sägs vara världens dyraste bussterminal: den som för närvarande sprängs in i urberget på Södermalm i Stockholm. Nu beräknas kostnaden ha stigit ytterligare, skriver SvD.

I genomförandebeslutet som antogs av Stockholms stadshus 2015 var den beräknade prislappen för ombyggnaden av Slussen 12 miljarder kronor.

Därefter justerades prognosen 2020 upp till 15,8 miljarder kronor, och i dag uppskattas kostnaden till hela 20,77 miljarder kronor.

Dessutom har bygget av terminalen, som enbart är ett byggprojekt kring Slussen, försenats med två år, och beräknas vara färdigt först vid årsskiftet 2027/2028.

– Hela anledningen till att det blir så här för dyrt är att det finns en komplexitet som gör att projektet försenas, säger Anders Österberg (S), ordförande för Stockholms stads exploateringsnämnd, till SvD.

Ytterligare komplikationer uppstår på grund av att bygget drivs gemensamt mellan Stockholms stad, som leder projektet, och region Stockholm. 

Efter prisstegringen säger dock politikerna i regionen, som enligt avtalet ska stå för 60 procent av kostnadsökningarna, stopp. 

– Vi måste ta tag i det här under 2023. Därför går vi fram med ett förslag om ett tilläggsavtal för att klargöra ansvarsgränserna men också för att få en diskussion om hur tillkommande kostnader ska hanteras, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm, till SvD.

Kontakta journalisten: [email protected] 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen senaste notan för terminalbygget vid Slussen på Södermalm, landar på nära 21 miljarder kronor. Lokala politiker säger dock stopp. Foto: Holger.Ellgaard (CC BY-SA 4.0)
Den senaste notan för terminalbygget vid Slussen på Södermalm, landar på nära 21 miljarder kronor. Lokala politiker säger dock stopp. Foto: Holger.Ellgaard (CC BY-SA 4.0)
Inrikes

Prislappen för Nya Slussen landar på 21 miljarder

Sebastian Lindgren

Det sägs vara världens dyraste bussterminal: den som för närvarande sprängs in i urberget på Södermalm i Stockholm. Nu beräknas kostnaden ha stigit ytterligare, skriver SvD.

I genomförandebeslutet som antogs av Stockholms stadshus 2015 var den beräknade prislappen för ombyggnaden av Slussen 12 miljarder kronor.

Därefter justerades prognosen 2020 upp till 15,8 miljarder kronor, och i dag uppskattas kostnaden till hela 20,77 miljarder kronor.

Dessutom har bygget av terminalen, som enbart är ett byggprojekt kring Slussen, försenats med två år, och beräknas vara färdigt först vid årsskiftet 2027/2028.

– Hela anledningen till att det blir så här för dyrt är att det finns en komplexitet som gör att projektet försenas, säger Anders Österberg (S), ordförande för Stockholms stads exploateringsnämnd, till SvD.

Ytterligare komplikationer uppstår på grund av att bygget drivs gemensamt mellan Stockholms stad, som leder projektet, och region Stockholm. 

Efter prisstegringen säger dock politikerna i regionen, som enligt avtalet ska stå för 60 procent av kostnadsökningarna, stopp. 

– Vi måste ta tag i det här under 2023. Därför går vi fram med ett förslag om ett tilläggsavtal för att klargöra ansvarsgränserna men också för att få en diskussion om hur tillkommande kostnader ska hanteras, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm, till SvD.

Kontakta journalisten: [email protected] 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024