loading
Blogg

Ordningsexperten: Konsumtion – det verkliga problemet

Brita Hahne

När jag startade Smpl för drygt 6 år sen insåg jag att människor i Sverige inte var redo att minska ner på sin konsumtion och iver att hela tiden inreda enligt det senaste, jag fick helt enkelt inte gehör för när jag skrev och pratade om det.

Idag när jag tittar tillbaks ser jag en ännu större skillnad på vårt prylfokus, jag upplever det som ivrigare, nästan desperat. 

Inredningstidningar, bloggar, företag och influencers uppmanar oss att inreda mer, “skapa stilen”, att äga det senaste. Och om du inte kan köpa kan du byta, eller köpa begagnat. Prylar byter händer mer än någonsin.

Kanske tiden snart är inne för att vi ska våga ta steget från att prata om prylar hela tiden till att se helheten och vad livet verkligen innebär.

Men jag ser också fler som söker det där andra, den mer mänskliga meningen med livet. Kanske börjar vi nå toppen på prylberget och är på väg nedåt?

Jag tycker mig märka en liiten förändring hos influencers som bloggar om prylar och inredning – de har börjat prata om hållbarhet. De vinklar det dock på ett sätt som inte krockar med deras prylfokus, men det är ett steg i rätt riktning, inte riktigt där än, men det går åt rätt håll.

Stress och konsumtion är bästa vänner

Stress och konsumtion går hand i hand, är man stressad har man en tendens att inte tänka igenom de köp man gör och handla onödiga saker.

Att shoppa kan också ha den effekten att man kopplar bort det som stressar tex. jobb eller familjesituation. Det kan tyvärr föra med sig att man mot sin egentliga vilja fastnar i köpkarusellen. Då mår man sämre i det långa loppet. Att hela tiden vara med i den senaste inredningstrenden eller att följa modet kan också skapa stress och dessutom ekonomiska bekymmer, som i sin tur skapar ännu mer stress.

Se helheten och vad livet innebär

Kanske tiden snart är inne för att vi ska våga ta steget från att prata om prylar hela tiden till att se helheten och vad livet verkligen innebär.

Och nej, det livet handlar om är inte att samla, rensa, organisera, fotografera prylar och visa upp i bloggar och på Instagram. Det kommer inte göra oss till lyckligare människor.

Som Astrid Lindgren sa 1983:

”Vad som inte är livets mening vet jag. Att samla pengar, prylar och grejer, att leva kändisliv och fina upp sig på damtidningarnas kändissidor, att vara så rädd för ensamhet och tystnad att man aldrig hinner i lugn och ro tänka efter: Vad gör jag med min korta stund på jorden”. 


Brita Hahne

Foto: Orlando G Boström

Brita Hahne är populär ordningsexpert och senior arbetsmiljökonsult, och driver företaget Smpl - Organiserad enkelhet. Britas röda tråd är ENKELHET vilket genomsyras i allt hon gör, hur hon lär ut och föreläser. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Blogg

Ordningsexperten: Konsumtion – det verkliga problemet

Brita Hahne

När jag startade Smpl för drygt 6 år sen insåg jag att människor i Sverige inte var redo att minska ner på sin konsumtion och iver att hela tiden inreda enligt det senaste, jag fick helt enkelt inte gehör för när jag skrev och pratade om det.

Idag när jag tittar tillbaks ser jag en ännu större skillnad på vårt prylfokus, jag upplever det som ivrigare, nästan desperat. 

Inredningstidningar, bloggar, företag och influencers uppmanar oss att inreda mer, “skapa stilen”, att äga det senaste. Och om du inte kan köpa kan du byta, eller köpa begagnat. Prylar byter händer mer än någonsin.

Kanske tiden snart är inne för att vi ska våga ta steget från att prata om prylar hela tiden till att se helheten och vad livet verkligen innebär.

Men jag ser också fler som söker det där andra, den mer mänskliga meningen med livet. Kanske börjar vi nå toppen på prylberget och är på väg nedåt?

Jag tycker mig märka en liiten förändring hos influencers som bloggar om prylar och inredning – de har börjat prata om hållbarhet. De vinklar det dock på ett sätt som inte krockar med deras prylfokus, men det är ett steg i rätt riktning, inte riktigt där än, men det går åt rätt håll.

Stress och konsumtion är bästa vänner

Stress och konsumtion går hand i hand, är man stressad har man en tendens att inte tänka igenom de köp man gör och handla onödiga saker.

Att shoppa kan också ha den effekten att man kopplar bort det som stressar tex. jobb eller familjesituation. Det kan tyvärr föra med sig att man mot sin egentliga vilja fastnar i köpkarusellen. Då mår man sämre i det långa loppet. Att hela tiden vara med i den senaste inredningstrenden eller att följa modet kan också skapa stress och dessutom ekonomiska bekymmer, som i sin tur skapar ännu mer stress.

Se helheten och vad livet innebär

Kanske tiden snart är inne för att vi ska våga ta steget från att prata om prylar hela tiden till att se helheten och vad livet verkligen innebär.

Och nej, det livet handlar om är inte att samla, rensa, organisera, fotografera prylar och visa upp i bloggar och på Instagram. Det kommer inte göra oss till lyckligare människor.

Som Astrid Lindgren sa 1983:

”Vad som inte är livets mening vet jag. Att samla pengar, prylar och grejer, att leva kändisliv och fina upp sig på damtidningarnas kändissidor, att vara så rädd för ensamhet och tystnad att man aldrig hinner i lugn och ro tänka efter: Vad gör jag med min korta stund på jorden”. 


Brita Hahne

Foto: Orlando G Boström

Brita Hahne är populär ordningsexpert och senior arbetsmiljökonsult, och driver företaget Smpl - Organiserad enkelhet. Britas röda tråd är ENKELHET vilket genomsyras i allt hon gör, hur hon lär ut och föreläser. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024