Ordningsexperten: 5 tips för en hållbar kalender och en enklare vardag


Är din kalender fullproppad av möten och fritidsaktiviteter som du egentligen inte orkar med? Tackar du oftare ja än nej, och kommer på först i efterhand att du egentligen inte hinner? Då är det dags att byta strategi så att du får mer tid över, blir effektivare och får ett mer glädjefyllt och harmoniskt liv i längden.

Här kommer mina 5 bästa tips för att få en hållbar kalender och en enklare vardag.

1. Fyll på med sådant som gör dig glad

Gå bara på fritidsaktiviteter som du mår bra av och gör dig glad, och som fyller på med positiv energi.

2. Klart och tydligt syfte

Tacka bara ja till möten där du har en tydlig roll, vet vad du ska bidra med och som helst av allt hjälper dig att komma framåt i ditt arbete.

– Om du är osäker, fråga om syfte och mål med mötet och vad som förväntas av dig.

– Om din roll är otydlig och/eller om du har dåligt med tid; be om att få läsa igenom mötesprotokollet efter mötet.

3. Planera inte för tight

Planera in max 3 möten eller totalt 3 timmars mötestid per arbetsdag och max 3 fritidsaktiviteter per vecka (gäller även familjeaktiviteter). Vi behöver alla tid för reflektion, att andas ut och göra “ingenting”, det som faller dig in just då, den dagen.

4. Lämna utrymme

Planera in 30 minuter innan och efter varje möte.

– Innan mötet förbereder du dig genom att läsa igenom tidigare protokoll, agenda och resultat av dina att-göra-uppgifter.

– Glöm inte att fylla på kaffe- eller tekoppen innan mötet börjar!

– Efter mötet summerar och planerar du in det du ska göra till nästa möte. Hinner du göra uppgifterna direkt efter mötet är det toppen!

5. Boka in en "egen-dag"

Avsätt en arbetsdag i veckan som du bara ägnar åt dig själv – att-göra-uppgifter och planering.

– Börja inte med allt på en gång utan ta en punkt i taget och gå vidare till nästa när du känner dig redo, det ökar dina chanser att lyckas!

Bonustips!

Gå utanför boxen, och ställ dig följande frågor:

– Behöver mötet vara en timme? Kan det vara 20, 30, eller 45 minuter istället?
– Behöver vi träffas eller kan vi ta det på telefon eller video/Skype?
– Kan beslutet tas utan ett möte, tex. via e-post istället?

Lycka till!

Brita Hahne

Foto: Orlando G Boström

Brita Hahne är populär ordningsexpert och senior arbetsmiljökonsult, och driver företaget Smpl - Organiserad enkelhet. Britas röda tråd är ENKELHET vilket genomsyras i allt hon gör, hur hon lär ut och föreläser. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg