Utmattning och vägen tillbaks – 5 tips för en snabbare återhämtning


"E-postmeddelandet från Epoch Times Sverige i oktober 2017 ligger fortfarande i min inkorg, ett meddelande om att jag har lovat att skriva en krönika till dem. Det är den du läser nu, ett och ett halvt år senare, och med ett helt annat ämne än vad jag tänkt från början. 

Jag är företagare och jobbar med det jag älskar; människor, ordning & reda, arbetsmiljö och hälsa. Jag har byggt upp mitt företag på ett sätt så att det ger mig energi och glädje. Det känns mer som en hobby än ett arbete.

Ordning och reda, då kanske du tänker; varför tog det över ett år att skriva krönikan, om hon jobbar med ordning och reda?

Men vissa saker går helt enkelt inte att rensa bort. Allt som hände på en och samma gång gjorde att jag, min kropp och hjärna inte orkade med.

Ja, det är verkligen inte likt mig, jag brukar vara klar med alla uppdrag och löften dagar innan deadline, men det finns en anledning eller rättare sagt flera.

2016 och 2017 var väldigt tuffa och omtumlande år i mitt liv, i alla bemärkelser. Det hände många positiva saker som fyllde på min energi, men också många negativa saker.

Ett av mina motton i livet har alltid varit att: ”Rensa bort det som tar din energi eller som gör dig ledsen”. Men vissa saker går helt enkelt inte att rensa bort. Allt som hände på en och samma gång gjorde att jag, min kropp och hjärna inte orkade med.

Jag tog mig till doktorn som gav mig diagnosen utmattningsdepression och jag blev sjukskriven. 

Vägen tillbaks var otroligt tuff, och jag är fortfarande inte tillbaks på 100% men jag är på god väg.

För att jag ska kunna skapa mig ett liv och en vardag som jag mår bra av utvärderar jag nu framförallt tre områden löpande; min jobbsituation, min hälsa och mitt boende – vad mår jag bra av och vad behöver jag?

Mer utförligt om vad som hände mig under dessa år, och hur jag hanterade det kan du läsa i min blogg.

Här nedan vill jag vill dela med mig av några konkreta tips som hjälpte mig att återhämta mig efter min egen utmattning, och som kanske även kan hjälpa dig.

Mina 5 tips för att komma tillbaks efter en utmattning
 

1. Ge dig själv tid, det tar längre tid än du tror

2. Be om hjälp

3. Fokusera på det du tycker är roligt och som ger energi – välj bort det som ger motsatt effekt

Till dig som har mycket negativa/oroliga tankar: Besluta dig om en tid på dagen, tex. mellan klockan 13-13:30, då du ska gå igenom de negativa/oroliga tankarna. Om tankarna kommer upp på andra tider under dagen lägger du dem åt sidan, eller skriver ner dem, tills det tiden är inne att gå igenom dem.

Om du funderar mycket fram och tillbaks och inte kommer någon vart rekommenderar jag dig att ta hjälp för att reda ut tankarna, för mig har den hjälpen varit ovärderlig.

4. Var öppen för förändring

Ta ett steg i taget för att förändra ditt sätt att jobba och leva. Gör det på ett sätt som är bekvämt för dig. Sätt gärna mål och delmål, och följ upp dem med jämna mellanrum.

5. Motionera och ät näringsrik mat i rimliga mängder

Motion rensar hjärnan och hjälper den att läka, jag kan varmt rekommendera boken Hjärnstark av Anders Hansen, den boken har hjälp mig mycket.

Bra mat hjälper hjärnan och kroppen att må bra.

Lycka till på vägen tillbaka <3

Brita Hahne

Foto: Orlando G Boström

Brita Hahne är populär ordningsexpert och senior arbetsmiljökonsult, och driver företaget Smpl - Organiserad enkelhet. Britas röda tråd är ENKELHET vilket genomsyras i allt hon gör, hur hon lär ut och föreläser. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg