loadingLantmännen redovisar tertialrapport. Foto: Vidar Ruud NTB/Scanpix/TT-arkivbild
Lantmännen redovisar tertialrapport. Foto: Vidar Ruud NTB/Scanpix/TT-arkivbild
Inrikes

Lantmännen vill se ökad självhushållning

TT

Covid-19-pandemin har blivit ett stort avbräck för lantbrukskooperativet Lantmännen. Men mat behövs alltid, konstaterar vd Per Olof Nyman. Och han hoppas nu att beredskapsdebatten ska leda till åtgärder för ökad svensk självhushållning.

Bunkringen som tömde butiker på många baslivsmedel i mars hanterades bra efter omständigheterna, anser Per Olof Nyman.

Vi hade dagliga möten med våra kunder, som Ica, Axfood och Coop, för att detaljplanera leveranser. Det var en ganska kort period som det var en brist, säger han.

En väckarklocka

Men problematiken blev en väckarklocka i beredskapsdebatten.

Vad händer vid en längre avspärrning eller om en pandemi får ännu större påverkan? frågar Nyman retoriskt.

Han vet inte om det krävs nya statliga subventioner. Men en slutsats är klar:

Vi bör öka självhushållningen. Vi bör öka andelen svenskproducerad mat i Sverige. Vi tror att det är rätt väg att gå.

MSB, Försvaret och regeringen väntas nu tillsammans med lantbruksindustrin ta tag i frågan, enligt Nyman.

Coronakrisen slog till bara något drygt halvår efter det att Lantmännen återhämtat sig från den stora torkan 2018.

Det ändrar sig ganska radikalt inom vissa delar av verksamheten, i andra delen av mars och i april, säger Nyman.

Han tror det värsta är över. Botten nåddes nog i april–maj.

Vi har framför allt drabbats i vår internationella bageriaffär, där vi har mycket försäljning till restauranger och snabbmatskedjor. Den är väldigt påverkad, då vi har haft nästan totala nedstängningar i många länder, inklusive i USA och Ryssland, där vi har stor verksamhet.

Framtiden oviss

Framtiden är oviss och horisonten kort i coronakrisen. Men fram till september väntas det gå i rätt riktning, enligt Nyman.

Lantmännen har varit förskonade från större utbrott av covid-19 och Nyman ger tummen upp för regeringens stödåtgärder – särskilt att staten tagit över sjuklöneansvaret.

Lantmännen har även utnyttjat permitteringsstöd, men främst i andra EU-länder som Belgien, Storbritannien och Tyskland.

Risken för stora nedskrivningar eller större omstruktureringar till följd av krisen ser Nyman som liten.

Vi har en väldigt stark affär som vi tror långsiktigt kommer att komma tillbaka.

Vinstlyft för Lantmännen

(TT)

Lantbrukskooperativet Lantmännen, med varumärken som Axa och Kungsörnen i portföljen, redovisar ett vinstlyft till 447 miljoner kronor för årets första fyra månader. Det kan jämföras med 335 miljoner kronor under samma period i fjol.

Vinsten lyfter trots att resultatet påverkats negativt med cirka 150 miljoner kronor av nedstängningar och lägre ekonomisk aktivitet till följd av covid-19.

En del av resultatförbättringen hittills i år förklaras av att lantbruksdivisionen under 2019 års första fyra månader fortfarande påverkades negativt av den stora torkan 2018.

Nettoomsättningen under årets första tertial ökade till 15,7 miljarder kronor, upp från 15,3 miljarder ett år tidigare.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingLantmännen redovisar tertialrapport. Foto: Vidar Ruud NTB/Scanpix/TT-arkivbild
Lantmännen redovisar tertialrapport. Foto: Vidar Ruud NTB/Scanpix/TT-arkivbild
Inrikes

Lantmännen vill se ökad självhushållning

TT

Covid-19-pandemin har blivit ett stort avbräck för lantbrukskooperativet Lantmännen. Men mat behövs alltid, konstaterar vd Per Olof Nyman. Och han hoppas nu att beredskapsdebatten ska leda till åtgärder för ökad svensk självhushållning.

Bunkringen som tömde butiker på många baslivsmedel i mars hanterades bra efter omständigheterna, anser Per Olof Nyman.

Vi hade dagliga möten med våra kunder, som Ica, Axfood och Coop, för att detaljplanera leveranser. Det var en ganska kort period som det var en brist, säger han.

En väckarklocka

Men problematiken blev en väckarklocka i beredskapsdebatten.

Vad händer vid en längre avspärrning eller om en pandemi får ännu större påverkan? frågar Nyman retoriskt.

Han vet inte om det krävs nya statliga subventioner. Men en slutsats är klar:

Vi bör öka självhushållningen. Vi bör öka andelen svenskproducerad mat i Sverige. Vi tror att det är rätt väg att gå.

MSB, Försvaret och regeringen väntas nu tillsammans med lantbruksindustrin ta tag i frågan, enligt Nyman.

Coronakrisen slog till bara något drygt halvår efter det att Lantmännen återhämtat sig från den stora torkan 2018.

Det ändrar sig ganska radikalt inom vissa delar av verksamheten, i andra delen av mars och i april, säger Nyman.

Han tror det värsta är över. Botten nåddes nog i april–maj.

Vi har framför allt drabbats i vår internationella bageriaffär, där vi har mycket försäljning till restauranger och snabbmatskedjor. Den är väldigt påverkad, då vi har haft nästan totala nedstängningar i många länder, inklusive i USA och Ryssland, där vi har stor verksamhet.

Framtiden oviss

Framtiden är oviss och horisonten kort i coronakrisen. Men fram till september väntas det gå i rätt riktning, enligt Nyman.

Lantmännen har varit förskonade från större utbrott av covid-19 och Nyman ger tummen upp för regeringens stödåtgärder – särskilt att staten tagit över sjuklöneansvaret.

Lantmännen har även utnyttjat permitteringsstöd, men främst i andra EU-länder som Belgien, Storbritannien och Tyskland.

Risken för stora nedskrivningar eller större omstruktureringar till följd av krisen ser Nyman som liten.

Vi har en väldigt stark affär som vi tror långsiktigt kommer att komma tillbaka.

Vinstlyft för Lantmännen

(TT)

Lantbrukskooperativet Lantmännen, med varumärken som Axa och Kungsörnen i portföljen, redovisar ett vinstlyft till 447 miljoner kronor för årets första fyra månader. Det kan jämföras med 335 miljoner kronor under samma period i fjol.

Vinsten lyfter trots att resultatet påverkats negativt med cirka 150 miljoner kronor av nedstängningar och lägre ekonomisk aktivitet till följd av covid-19.

En del av resultatförbättringen hittills i år förklaras av att lantbruksdivisionen under 2019 års första fyra månader fortfarande påverkades negativt av den stora torkan 2018.

Nettoomsättningen under årets första tertial ökade till 15,7 miljarder kronor, upp från 15,3 miljarder ett år tidigare.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024