loadingAlla bolagets flygningar med Airbus ställs in. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Alla bolagets flygningar med Airbus ställs in. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Flygbolag i konkurs – slår mot Ving och Apollo

Johanna Ekström/TT

Flygbolaget Braathens har ansökt om konkurs för delar av sin verksamhet. Något som omedelbart påverkar charterbolagen Ving och Apollo.

– Vi tar det flygning för flygning nu, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.

Braathens lägger ner sin så kallade Airbus-verksamhet som flyger åt charterbolag som Ving och Apollo. Målet sedan tidigare var att successivt fasa ut verksamheten, men enligt bolaget blev de ekonomiska utmaningarna för tuffa.

”Den finansiering som vi har försökt att få på plats för en kontrollerad utfasning har tyvärr inte gått i mål och jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna. Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet”, säger Bra-ägaren Per G Braathen i ett pressmeddelande.

Flygning för flygning

Samtliga flygningar för researrangörer ställs därför in omgående. Martina Krantz, pressansvarig på Apollo, säger till TT att bolaget nu jobbar hårt för att hitta ersättningsflyg.

– Vi tar det flygning för flygning, dag för dag just nu, parallellt som vi tittar på långsiktiga lösningar för vintern.

Braathens står för 20 procent av Apollos flygningar från Norden. Från Sverige rör det sig om åtta flygningar den här veckan och hittills har "nästan alla” lösts med ersättningsflyg.

– Som kund kan man känna sig trygg med att vi kommer att kontakta alla berörda kunder så fort vi har mer information, säger Martina Krantz.

Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving, säger att konkursen kom plötsligt.

– Nu jobbar vi mycket intensivt med att hitta alternativa flyglösningar. Vi hade två avgångar i dag på morgonen, från Norge och Danmark, de har vi hittat bra lösningar till, säger han.

Kan ställas in

Ving använder främst Braathens till flygningar från mindre flygplatser i Sverige, som Borlänge, Umeå och Luleå. Men har även vissa avgångar från Stockholm och Göteborg.

– Resorna i närtid, de närmaste två veckorna, är vi trygga med att vi kommer att hitta lösningar för.

– Men vinterns resor behöver vi återkomma till. Där kan vi inte utesluta att någon flygserie kan behöva ställas in, men då får man självklart pengarna tillbaka, säger Pellvik.

Den här veckan har Ving sju flygningar med Braathens från Sverige. Totalt skulle bolaget ha stått för 2 procent av de totala resorna för Ving under vintersäsongen.

Omkring 200 anställda berörs av konkursen, främst piloter och kabinpersonal.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAlla bolagets flygningar med Airbus ställs in. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Alla bolagets flygningar med Airbus ställs in. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Flygbolag i konkurs – slår mot Ving och Apollo

Johanna Ekström/TT

Flygbolaget Braathens har ansökt om konkurs för delar av sin verksamhet. Något som omedelbart påverkar charterbolagen Ving och Apollo.

– Vi tar det flygning för flygning nu, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.

Braathens lägger ner sin så kallade Airbus-verksamhet som flyger åt charterbolag som Ving och Apollo. Målet sedan tidigare var att successivt fasa ut verksamheten, men enligt bolaget blev de ekonomiska utmaningarna för tuffa.

”Den finansiering som vi har försökt att få på plats för en kontrollerad utfasning har tyvärr inte gått i mål och jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna. Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet”, säger Bra-ägaren Per G Braathen i ett pressmeddelande.

Flygning för flygning

Samtliga flygningar för researrangörer ställs därför in omgående. Martina Krantz, pressansvarig på Apollo, säger till TT att bolaget nu jobbar hårt för att hitta ersättningsflyg.

– Vi tar det flygning för flygning, dag för dag just nu, parallellt som vi tittar på långsiktiga lösningar för vintern.

Braathens står för 20 procent av Apollos flygningar från Norden. Från Sverige rör det sig om åtta flygningar den här veckan och hittills har "nästan alla” lösts med ersättningsflyg.

– Som kund kan man känna sig trygg med att vi kommer att kontakta alla berörda kunder så fort vi har mer information, säger Martina Krantz.

Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving, säger att konkursen kom plötsligt.

– Nu jobbar vi mycket intensivt med att hitta alternativa flyglösningar. Vi hade två avgångar i dag på morgonen, från Norge och Danmark, de har vi hittat bra lösningar till, säger han.

Kan ställas in

Ving använder främst Braathens till flygningar från mindre flygplatser i Sverige, som Borlänge, Umeå och Luleå. Men har även vissa avgångar från Stockholm och Göteborg.

– Resorna i närtid, de närmaste två veckorna, är vi trygga med att vi kommer att hitta lösningar för.

– Men vinterns resor behöver vi återkomma till. Där kan vi inte utesluta att någon flygserie kan behöva ställas in, men då får man självklart pengarna tillbaka, säger Pellvik.

Den här veckan har Ving sju flygningar med Braathens från Sverige. Totalt skulle bolaget ha stått för 2 procent av de totala resorna för Ving under vintersäsongen.

Omkring 200 anställda berörs av konkursen, främst piloter och kabinpersonal.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025