Flygbolaget Braathens har ansökt om konkurs för delar av sin verksamhet. Något som omedelbart påverkar charterbolagen Ving och Apollo.
– Vi tar det flygning för flygning nu, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.
Braathens lägger ner sin så kallade Airbus-verksamhet som flyger åt charterbolag som Ving och Apollo. Målet sedan tidigare var att successivt fasa ut verksamheten, men enligt bolaget blev de ekonomiska utmaningarna för tuffa.
”Den finansiering som vi har försökt att få på plats för en kontrollerad utfasning har tyvärr inte gått i mål och jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna. Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet”, säger Bra-ägaren Per G Braathen i ett pressmeddelande.
Flygning för flygning
Samtliga flygningar för researrangörer ställs därför in omgående. Martina Krantz, pressansvarig på Apollo, säger till TT att bolaget nu jobbar hårt för att hitta ersättningsflyg.
– Vi tar det flygning för flygning, dag för dag just nu, parallellt som vi tittar på långsiktiga lösningar för vintern.
Braathens står för 20 procent av Apollos flygningar från Norden. Från Sverige rör det sig om åtta flygningar den här veckan och hittills har "nästan alla” lösts med ersättningsflyg.
– Som kund kan man känna sig trygg med att vi kommer att kontakta alla berörda kunder så fort vi har mer information, säger Martina Krantz.
Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving, säger att konkursen kom plötsligt.
– Nu jobbar vi mycket intensivt med att hitta alternativa flyglösningar. Vi hade två avgångar i dag på morgonen, från Norge och Danmark, de har vi hittat bra lösningar till, säger han.
Kan ställas in
Ving använder främst Braathens till flygningar från mindre flygplatser i Sverige, som Borlänge, Umeå och Luleå. Men har även vissa avgångar från Stockholm och Göteborg.
– Resorna i närtid, de närmaste två veckorna, är vi trygga med att vi kommer att hitta lösningar för.
– Men vinterns resor behöver vi återkomma till. Där kan vi inte utesluta att någon flygserie kan behöva ställas in, men då får man självklart pengarna tillbaka, säger Pellvik.
Den här veckan har Ving sju flygningar med Braathens från Sverige. Totalt skulle bolaget ha stått för 2 procent av de totala resorna för Ving under vintersäsongen.
Omkring 200 anställda berörs av konkursen, främst piloter och kabinpersonal.