loadingKonsumtionen minskade kraftigt under julen. Foto: Sofia Drevemo/Epoch Times
Konsumtionen minskade kraftigt under julen. Foto: Sofia Drevemo/Epoch Times
Ekonomi & Näringsliv

Konsumtionen sjönk kraftigt under julen

Epoch Times

Butikernas försäljning under julhandeln och mellandagsrean under 2020 var betydligt lägre jämfört med försäljningen året innan. Men dagligvaruhandeln fick ett uppsving i december och även näthandeln har gått bra. Det visar Swedbanks kortstatistik.

Restriktionerna under pandemin har tvingat svenskarna att ändra sina vanor. Enligt bankens statistik köpte vi 28 procent färre tjänster och handlade betydligt mindre i fysiska butiker under förra året än 2019.

Däremot avspeglades det nya hemmalivet i att vi lade mer pengar på mat och dryck från livsmedelsbutikerna (8,1 procent).

Näthandeln är här för att stanna

– Den höga smittspridningen och de striktare restriktionerna slog mot julhandeln och mellandagsrean. Försäljningen i fysiska butiker gick ned betydligt från mitten av december, då hårdare restriktioner infördes i Sverige. Näthandeln fortsatte dock att vara relativt stark, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i ett pressmeddelande.

Hemelektronik, hemmafix och näthandel var klara vinnare när många tillbringade mer tid hemma. Anders Wallström säger i pressmeddelandet att det är troligt att det mönstret gradvis kommer att minska men att näthandeln är här för att stanna.

Resebranschen de stora förlorarna

Sammantaget sjönk svenskarnas konsumtion med 5 procent under hela pandemiåret. Under årets sista vecka var den 17 procent lägre än 2019, och under hela december var omsättningen 8 procent lägre än förra året.

Värst drabbade branscher är flyg och resebyråer som tappade 79 procent och taxiverksamheten minskade med 71 procent.

Försäljning av kläder och skor minskade med 23 procent. Hotell- och restaurangbranschen tappade 22 procent av sin omsättning.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKonsumtionen minskade kraftigt under julen. Foto: Sofia Drevemo/Epoch Times
Konsumtionen minskade kraftigt under julen. Foto: Sofia Drevemo/Epoch Times
Ekonomi & Näringsliv

Konsumtionen sjönk kraftigt under julen

Epoch Times

Butikernas försäljning under julhandeln och mellandagsrean under 2020 var betydligt lägre jämfört med försäljningen året innan. Men dagligvaruhandeln fick ett uppsving i december och även näthandeln har gått bra. Det visar Swedbanks kortstatistik.

Restriktionerna under pandemin har tvingat svenskarna att ändra sina vanor. Enligt bankens statistik köpte vi 28 procent färre tjänster och handlade betydligt mindre i fysiska butiker under förra året än 2019.

Däremot avspeglades det nya hemmalivet i att vi lade mer pengar på mat och dryck från livsmedelsbutikerna (8,1 procent).

Näthandeln är här för att stanna

– Den höga smittspridningen och de striktare restriktionerna slog mot julhandeln och mellandagsrean. Försäljningen i fysiska butiker gick ned betydligt från mitten av december, då hårdare restriktioner infördes i Sverige. Näthandeln fortsatte dock att vara relativt stark, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i ett pressmeddelande.

Hemelektronik, hemmafix och näthandel var klara vinnare när många tillbringade mer tid hemma. Anders Wallström säger i pressmeddelandet att det är troligt att det mönstret gradvis kommer att minska men att näthandeln är här för att stanna.

Resebranschen de stora förlorarna

Sammantaget sjönk svenskarnas konsumtion med 5 procent under hela pandemiåret. Under årets sista vecka var den 17 procent lägre än 2019, och under hela december var omsättningen 8 procent lägre än förra året.

Värst drabbade branscher är flyg och resebyråer som tappade 79 procent och taxiverksamheten minskade med 71 procent.

Försäljning av kläder och skor minskade med 23 procent. Hotell- och restaurangbranschen tappade 22 procent av sin omsättning.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025