loading


Kinesiska kommunistpartiets ledare Xi Jinping besöker Cosco-terminalen i Pireus 2019. Xi vill att Kina ska bli ledande inom frakt till sjöss. Foto: Orestis Panagiotou/AFP via Getty Images
Kinesiska kommunistpartiets ledare Xi Jinping besöker Cosco-terminalen i Pireus 2019. Xi vill att Kina ska bli ledande inom frakt till sjöss. Foto: Orestis Panagiotou/AFP via Getty Images
Utrikes

Kinas regim investerar stort i hamnar

Nicole Hao

Den kinesiska regimen har investerat i, byggt eller hyrt hamnar i över 60 länder det senaste årtiondet. Somliga av dem ligger på nyckelpositioner för handel och militär närvaro. Hamnarna finns både i fattigare och i mer utvecklade länder.

I juni meddelade Kinas största statligt ägda frakt- och logistikföretag, China Ocean Shipping Company (Cosco), att man avser att förvärva en del av Hamburgs hamn. Det är Tysklands största, och den femtonde största i världen. Det är även Europas tredje mest aktiva hamn. 

"Strategisk dominans"

Innan Hamburgavtalet hade Cosco redan kontroll över hamnarna i grekiska Pireus, italienska Trieste, spanska Valencia och belgiska Antwerpen, liksom många fler hamnar i Asien, Afrika och Sydamerika.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Kinesiska kommunistpartiets ledare Xi Jinping besöker Cosco-terminalen i Pireus 2019. Xi vill att Kina ska bli ledande inom frakt till sjöss. Foto: Orestis Panagiotou/AFP via Getty Images
Kinesiska kommunistpartiets ledare Xi Jinping besöker Cosco-terminalen i Pireus 2019. Xi vill att Kina ska bli ledande inom frakt till sjöss. Foto: Orestis Panagiotou/AFP via Getty Images
Utrikes

Kinas regim investerar stort i hamnar

Nicole Hao

Den kinesiska regimen har investerat i, byggt eller hyrt hamnar i över 60 länder det senaste årtiondet. Somliga av dem ligger på nyckelpositioner för handel och militär närvaro. Hamnarna finns både i fattigare och i mer utvecklade länder.

I juni meddelade Kinas största statligt ägda frakt- och logistikföretag, China Ocean Shipping Company (Cosco), att man avser att förvärva en del av Hamburgs hamn. Det är Tysklands största, och den femtonde största i världen. Det är även Europas tredje mest aktiva hamn. 

"Strategisk dominans"

Innan Hamburgavtalet hade Cosco redan kontroll över hamnarna i grekiska Pireus, italienska Trieste, spanska Valencia och belgiska Antwerpen, liksom många fler hamnar i Asien, Afrika och Sydamerika.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024