Katrine Ganer Skaug: ”Livekonserten är unik och viktig”

Mötet

Helsingborgs konserthuschef Katrine Ganer Skaug. Foto: Mattias Berglund


Katrine Ganer Skaug berättar om sitt musikaliska liv och hur hon upptäckte sina ledaregenskaper. I dag är hon chef för verksamheten vid Helsingborgs konserthus. Hon delar med sig av sina tankar om musikens kraft och nödvändighet.

Katrine Ganer Skaug tillträdde tjänsten som chef för Helsingborgs konserthus i början av året. Till det mångsidiga konserthuset har hon med sig kunskaper och erfarenheter som borde passa som hand i handske. Hon har arbetat som musiker, musikjournalist och pedagog, och är utbildad vid Oslo universitet i musikvetenskap och psykologi. Som barn var det dock den klassiska baletten som var i fokus. När familjen bodde i Italien var hon med om en upplevelse som påverkade henne starkt.

– Jag såg stjärndansaren Mikhail Baryshnikov dansa med ballerinan Carla Fracci i baletten Giselle. Det inspirerade mig väldigt mycket och väckte mitt dansintresse. Mitt hem var fyllt med musik och konst, för mamma var pianist och pappa var konsthistoriker. Det påverkade mig på ett positivt sätt och gav näring till mitt intresse för dans. Ju mer jag dansade balett, desto mer insåg jag att inspirationen till att dansa kom från musiken. Den gav mig viktiga impulser. Parallellt med dansstudierna lärde min mamma mig att spela piano.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!