loading
Ever Green är loss och fartyget är nu på väg för att undersökas. Foto: Suez Canal Authority/AP/TT
Ever Green är loss och fartyget är nu på väg för att undersökas. Foto: Suez Canal Authority/AP/TT
Utrikes

Jätteskeppet loss – kanalen öppen igen

TT

Det gigantiska fartyget Ever Given drogs loss till slut i Suezkanalen. Med proppen borta är den världsviktiga transportleden öppen igen. Men de ekonomiska och logistiska följderna tar längre tid att komma över.

Natten till måndagen kom positiva signaler från den blockerade kanalen. På morgonen fick Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier och agent för det internationella rederiet Evergreen som Ever Given tillhör, besked om att saker var på gång.

Under det intensiva lossningsarbetet grävdes uppemot 30 000 kubikmeter sand bort på containerfartygets båda sidor.

Kanalen öppnades för trafik på kvällen, uppger sjöfartskällor för Reuters. Fartyg lämnade Bittersjöarna, som ligger mellan kanalens norra och södra del, och gick söderut mot Röda havet.

Global fascination

Ever Given ska undersökas i Bittersjöarna för att avgöra om fartyget är sjödugligt och kan fortsätta sin färd.

Malören i kanalen blev en veckolång följetong i världens medier. Ever Given rände av oklar orsak in i strandkanten och fastnade snett över kanalen. Ett effektivt stopp för sjötrafiken i en av världshandelns viktigaste farleder.

Över 400 fartyg tvingades köa söder och norr om olycksplatsen. Vissa rederier skickade båtar runt Godahoppsudden i stället, en flera veckor längre rutt.

Ett normalt dygn passerar varor till ett värde av motsvarande uppemot 100 miljarder kronor genom kanalen, enligt sjöfartstidskriften Lloyd's List.

Tyst om orsaken

Enligt Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, är det svårt att uppskatta när kanaltrafiken kan normaliseras, men inom någon eller ett par veckor bör köerna vara borta till stor del.

– De driver trafiken i konvojer eftersom man inte kan mötas på alla ställen, säger han till TT.

Först talades det om att starka ökenvindar fick Ever Given ur kurs. Men kanalchefen utesluter inte tekniska fel eller den mänskliga faktorn.

Johan Woxenius konstaterar att det varit tyst om olycksorsaken från inblandade parter:

– Jag antar att det förblir så, för det kommer att bli väldigt mycket diskussioner mellan jurister. Beroende på vad som har hänt avgör hur man ska ersätta varandra.

– Det kommer att bli en väldigt lång utredning, tror jag.

Trångt i hamnarna

De fartyg som tvingats köa kommer nu att försöka köra ikapp som mycket som det går. Men den slutliga förseningen hänger också på hur det ser ut i hamnarna med kapaciteten.

– I vanligt konjunkturläge i branschen hade det inte varit så farligt, men i dag går systemet med jättehögt kapacitetsutnyttjande och då dröjer det ett tag innan allt är i fas med logistiken, säger Johan Woxenius.

– Det kommer nog att bli stökigt i flera veckor.

Fredrik Hermansson på Greencarrier räknar även med problem när det gäller containertillgången en tid framöver.

(Lars Pedersen/TT)

(Marielle Theander Olsson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading
Ever Green är loss och fartyget är nu på väg för att undersökas. Foto: Suez Canal Authority/AP/TT
Ever Green är loss och fartyget är nu på väg för att undersökas. Foto: Suez Canal Authority/AP/TT
Utrikes

Jätteskeppet loss – kanalen öppen igen

TT

Det gigantiska fartyget Ever Given drogs loss till slut i Suezkanalen. Med proppen borta är den världsviktiga transportleden öppen igen. Men de ekonomiska och logistiska följderna tar längre tid att komma över.

Natten till måndagen kom positiva signaler från den blockerade kanalen. På morgonen fick Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier och agent för det internationella rederiet Evergreen som Ever Given tillhör, besked om att saker var på gång.

Under det intensiva lossningsarbetet grävdes uppemot 30 000 kubikmeter sand bort på containerfartygets båda sidor.

Kanalen öppnades för trafik på kvällen, uppger sjöfartskällor för Reuters. Fartyg lämnade Bittersjöarna, som ligger mellan kanalens norra och södra del, och gick söderut mot Röda havet.

Global fascination

Ever Given ska undersökas i Bittersjöarna för att avgöra om fartyget är sjödugligt och kan fortsätta sin färd.

Malören i kanalen blev en veckolång följetong i världens medier. Ever Given rände av oklar orsak in i strandkanten och fastnade snett över kanalen. Ett effektivt stopp för sjötrafiken i en av världshandelns viktigaste farleder.

Över 400 fartyg tvingades köa söder och norr om olycksplatsen. Vissa rederier skickade båtar runt Godahoppsudden i stället, en flera veckor längre rutt.

Ett normalt dygn passerar varor till ett värde av motsvarande uppemot 100 miljarder kronor genom kanalen, enligt sjöfartstidskriften Lloyd's List.

Tyst om orsaken

Enligt Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, är det svårt att uppskatta när kanaltrafiken kan normaliseras, men inom någon eller ett par veckor bör köerna vara borta till stor del.

– De driver trafiken i konvojer eftersom man inte kan mötas på alla ställen, säger han till TT.

Först talades det om att starka ökenvindar fick Ever Given ur kurs. Men kanalchefen utesluter inte tekniska fel eller den mänskliga faktorn.

Johan Woxenius konstaterar att det varit tyst om olycksorsaken från inblandade parter:

– Jag antar att det förblir så, för det kommer att bli väldigt mycket diskussioner mellan jurister. Beroende på vad som har hänt avgör hur man ska ersätta varandra.

– Det kommer att bli en väldigt lång utredning, tror jag.

Trångt i hamnarna

De fartyg som tvingats köa kommer nu att försöka köra ikapp som mycket som det går. Men den slutliga förseningen hänger också på hur det ser ut i hamnarna med kapaciteten.

– I vanligt konjunkturläge i branschen hade det inte varit så farligt, men i dag går systemet med jättehögt kapacitetsutnyttjande och då dröjer det ett tag innan allt är i fas med logistiken, säger Johan Woxenius.

– Det kommer nog att bli stökigt i flera veckor.

Fredrik Hermansson på Greencarrier räknar även med problem när det gäller containertillgången en tid framöver.

(Lars Pedersen/TT)

(Marielle Theander Olsson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025