loadingCockpiten i en Boeing 787-9 Dreamliner från Norwegian. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Cockpiten i en Boeing 787-9 Dreamliner från Norwegian. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Utrikes

Expert: Flygolyckan i Indien väcker frågor

TT

Bränslet till båda motorerna ströps – bara sekunder efter att Air India-planet lyft, visar en preliminär rapport efter flygkraschen i Indien. Nu har frågorna blivit fler än svaren, tycker flygexperten Jan Ohlsson.

260 människor miste livet när Air India-planet störtade kort efter start den 12 juni. Enligt en preliminär rapport som nu släppts om kraschen slogs brytarna för bränsleflödet av för båda motorerna, bara sekunder efter att planet lyft.

Flygexperten Jan Ohlsson berättar att bränslereglagen i flygplan behöver kunna stängas av, exempelvis om landningsställen inte fungerar och man behöver strypa bränslet för att undvika gnistbildning vid landning.

– Det är väldigt viktigt att de här instrumenten är någorlunda lättillgängliga, men de ska inte vara så lättillgängliga att du kan komma åt dem vid start för då är planet helt hjälplöst, säger Ohlsson.

”Måste utreda”

På inspelningar från cockpiten har det hörts att den ena piloten frågar ”varför stängde du av bränslet?” och att den andra svarar ”det gjorde jag inte”.

– Men bränslet var påslaget igen vid kraschen. Nu måste de utreda vad som hänt, och vem som stängde av bränslet. De behöver dyka djupare i den pilotens bakgrund, säger Ohlsson.

Ger fler frågor

Vad som kan vara orsaken vet ingen, i det här läget går det inte att fastslå vad som ligger bakom.

Nu tycker han att uppgifterna om det avslagna bränslet ger fler frågor än svar.

– För de anhöriga är detta oerhört otillfredsställande. Kanske blir detta ännu svårare för dem, säger Jan Ohlsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingCockpiten i en Boeing 787-9 Dreamliner från Norwegian. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Cockpiten i en Boeing 787-9 Dreamliner från Norwegian. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Utrikes

Expert: Flygolyckan i Indien väcker frågor

TT

Bränslet till båda motorerna ströps – bara sekunder efter att Air India-planet lyft, visar en preliminär rapport efter flygkraschen i Indien. Nu har frågorna blivit fler än svaren, tycker flygexperten Jan Ohlsson.

260 människor miste livet när Air India-planet störtade kort efter start den 12 juni. Enligt en preliminär rapport som nu släppts om kraschen slogs brytarna för bränsleflödet av för båda motorerna, bara sekunder efter att planet lyft.

Flygexperten Jan Ohlsson berättar att bränslereglagen i flygplan behöver kunna stängas av, exempelvis om landningsställen inte fungerar och man behöver strypa bränslet för att undvika gnistbildning vid landning.

– Det är väldigt viktigt att de här instrumenten är någorlunda lättillgängliga, men de ska inte vara så lättillgängliga att du kan komma åt dem vid start för då är planet helt hjälplöst, säger Ohlsson.

”Måste utreda”

På inspelningar från cockpiten har det hörts att den ena piloten frågar ”varför stängde du av bränslet?” och att den andra svarar ”det gjorde jag inte”.

– Men bränslet var påslaget igen vid kraschen. Nu måste de utreda vad som hänt, och vem som stängde av bränslet. De behöver dyka djupare i den pilotens bakgrund, säger Ohlsson.

Ger fler frågor

Vad som kan vara orsaken vet ingen, i det här läget går det inte att fastslå vad som ligger bakom.

Nu tycker han att uppgifterna om det avslagna bränslet ger fler frågor än svar.

– För de anhöriga är detta oerhört otillfredsställande. Kanske blir detta ännu svårare för dem, säger Jan Ohlsson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025