loadingSåväl allmänhet som yrkessjöfarten rapporterar problem med vattenskotrar längs med hela kusten, enligt Kustbevakningen. På bilden Hornsbergs strand i Stockholm. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Såväl allmänhet som yrkessjöfarten rapporterar problem med vattenskotrar längs med hela kusten, enligt Kustbevakningen. På bilden Hornsbergs strand i Stockholm. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Insats mot gängkriminella på vattenskotrar

TT/Jonas Grönvik

Vattenskotrar har blivit en statussymbol för gängkriminella. Nu jagas de till sjöss i en gemensam insats av Kustbevakningen, polisen och Kronofogden med syftet att gå på deras tillgångar.

– Det är ofta mer effektivt än böter, säger inrikesminister Mikael Damberg.

Minst sju vattenskotrar, en båt, tre lyxklockor och väldigt mycket kontanter har kunnat utmätas till sjöss i Stockholms innerstad i sommar.

Sommarens myndighetsgemensamma pådrag "City 2021" har gett resultat inte bara mot buskörningar på sjön utan också mot den organiserade brottsligheten.

– Vattenskotrar har blivit en statussymbol. Kriminella vill synas och visa upp sig i Stockholms innerstad, säger Mikael Damberg (S).

"Stora skulder"

Kronofogden har en nyckelfunktion i det brottsbekämpande arbetet mot gängen såväl på land som till sjöss.

– Gängkriminella har i bland stora skulder. Då biter det att bli av med båten, jetskin eller sina guldkedjor som de så gärna vill visa upp för stockholmarna. Vi ska inte bara döma ut fängelsestraff, utan också gå hårt mot tillgångarna.

I dag krävs att Kronofogden är med fysiskt på båten eller i polisbilen för att kunna utmäta tillgångar. Regeringen jobbar nu på ett förslag som gör det möjligt för Kronofogden att utmäta på distans. Ett telefonsamtal ska räcka.

– Det är ett förslag jag vill komma fram med i höst, säger Damberg.

Buskör vid badplatser

Stöket med vattenskotrar är utbrett. Under torsdagen har ministern åkt med Kustbevakningen i ribbåt till Hornsbergs strand, ett område där problemet med buskörningar beskrivits som stort.

– Vi har problem med regelefterlevnaden. Man håller inte fartbegränsningar och kör nära badande människor. Att det har blivit så väldigt många vattenskotrar gör att det upplevs som störande, säger Johan Berggren, befälhavare på Kustbevakningens fartyg KBV 031.

Polisen fick i slutet av juni befogenhet att ge böter på plats för den som kör vattenskoter så att det stör.

– Det är befogenheter vi också önskar oss. Det skulle underlätta arbetet, säger befälhavaren Johan Berggren.

Även det är ett förslag som regeringen nu jobbar med, efter en hemställan från Kustbevakningen, enligt inrikesministern.

– Vi ska kolla om underlaget räcker för att fatta ett beslut. Det kan gå ganska fort, säger Damberg.

Krävs förarbevis

Från och med den 1 maj nästa år krävs förarbevis för att köra vattenskoter. Damberg kallar det för en "gamechanger".

– En del av dem som busåker kommer inte att vilja skaffa körkort.

Sverige har en vattenskoterförordning som reglerar var det är tillåtet att köra. Men en EU-dom har satt den ur spel, eftersom den strider mot EU-rättens krav på fri rörlighet.

– Vi rapporterar inte för brott enligt vattenskoterförordningen, säger Johan Berggren.

Problematiskt, medger Damberg.

– Å andra sidan har Kustbevakningen andra befogenheter som de tillämpar. När man samverkar mellan polisen, Kustbevakningen och Kronofogden har man tre olika regelverk och befogenheter. Då blir man väldigt mer effektiv.

(TT/Jonas Grönvik)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSåväl allmänhet som yrkessjöfarten rapporterar problem med vattenskotrar längs med hela kusten, enligt Kustbevakningen. På bilden Hornsbergs strand i Stockholm. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Såväl allmänhet som yrkessjöfarten rapporterar problem med vattenskotrar längs med hela kusten, enligt Kustbevakningen. På bilden Hornsbergs strand i Stockholm. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Insats mot gängkriminella på vattenskotrar

TT/Jonas Grönvik

Vattenskotrar har blivit en statussymbol för gängkriminella. Nu jagas de till sjöss i en gemensam insats av Kustbevakningen, polisen och Kronofogden med syftet att gå på deras tillgångar.

– Det är ofta mer effektivt än böter, säger inrikesminister Mikael Damberg.

Minst sju vattenskotrar, en båt, tre lyxklockor och väldigt mycket kontanter har kunnat utmätas till sjöss i Stockholms innerstad i sommar.

Sommarens myndighetsgemensamma pådrag "City 2021" har gett resultat inte bara mot buskörningar på sjön utan också mot den organiserade brottsligheten.

– Vattenskotrar har blivit en statussymbol. Kriminella vill synas och visa upp sig i Stockholms innerstad, säger Mikael Damberg (S).

"Stora skulder"

Kronofogden har en nyckelfunktion i det brottsbekämpande arbetet mot gängen såväl på land som till sjöss.

– Gängkriminella har i bland stora skulder. Då biter det att bli av med båten, jetskin eller sina guldkedjor som de så gärna vill visa upp för stockholmarna. Vi ska inte bara döma ut fängelsestraff, utan också gå hårt mot tillgångarna.

I dag krävs att Kronofogden är med fysiskt på båten eller i polisbilen för att kunna utmäta tillgångar. Regeringen jobbar nu på ett förslag som gör det möjligt för Kronofogden att utmäta på distans. Ett telefonsamtal ska räcka.

– Det är ett förslag jag vill komma fram med i höst, säger Damberg.

Buskör vid badplatser

Stöket med vattenskotrar är utbrett. Under torsdagen har ministern åkt med Kustbevakningen i ribbåt till Hornsbergs strand, ett område där problemet med buskörningar beskrivits som stort.

– Vi har problem med regelefterlevnaden. Man håller inte fartbegränsningar och kör nära badande människor. Att det har blivit så väldigt många vattenskotrar gör att det upplevs som störande, säger Johan Berggren, befälhavare på Kustbevakningens fartyg KBV 031.

Polisen fick i slutet av juni befogenhet att ge böter på plats för den som kör vattenskoter så att det stör.

– Det är befogenheter vi också önskar oss. Det skulle underlätta arbetet, säger befälhavaren Johan Berggren.

Även det är ett förslag som regeringen nu jobbar med, efter en hemställan från Kustbevakningen, enligt inrikesministern.

– Vi ska kolla om underlaget räcker för att fatta ett beslut. Det kan gå ganska fort, säger Damberg.

Krävs förarbevis

Från och med den 1 maj nästa år krävs förarbevis för att köra vattenskoter. Damberg kallar det för en "gamechanger".

– En del av dem som busåker kommer inte att vilja skaffa körkort.

Sverige har en vattenskoterförordning som reglerar var det är tillåtet att köra. Men en EU-dom har satt den ur spel, eftersom den strider mot EU-rättens krav på fri rörlighet.

– Vi rapporterar inte för brott enligt vattenskoterförordningen, säger Johan Berggren.

Problematiskt, medger Damberg.

– Å andra sidan har Kustbevakningen andra befogenheter som de tillämpar. När man samverkar mellan polisen, Kustbevakningen och Kronofogden har man tre olika regelverk och befogenheter. Då blir man väldigt mer effektiv.

(TT/Jonas Grönvik)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024