Framstående konstverk på papper
Teckningsutställning på Florence Academy of Art i USA
Öppningen av "On Paper, An Exhibition of Drawings" på Florence Academy of Art - USA, Mana Contemporaery i Jersey, 29 april 2018. Foto: Milene Fernandez/Epoch Times


Teckningar kommunicerar kanske mer än något annat medium konstnärens inre värld. Detta visuella språk, som kommer från konstnärens själ, hjärta och hand och blir streck på ett papper, når bortom orden. En bra teckning går rakt in i betraktaren.

– I teckningarna kan man verkligen se det subtila och sofistikerade i konstnärens hand på bara strecken eller skrafferingarna, säger Jordan Sokol, akademichef på Florence Academy of Arts USA-filial (FAA-USA).

Vanligen tecknar konstnären för att testa nya idéer, göra en preliminär studie inför ett större, mer seriöst konstverk – en målning, en skulptur, en installation eller en byggnad. Ändå har teckningen fått en högre status på sistone, inte minst med Metropolitan Museum of Arts stora utställningar med mästartecknignar av Michelangelo och Leonardo da Vinci och Matisse i New York och National Portrait Gallerys utställning med teckningar av Leonardo da Vinci och Rembrandt i London.

Samtida konstnärer utvecklar teckningskonsten ännu längre i den pågående utställningen ”On Paper: An Exhibition of Drawings” (På papper: En utställning med teckningar) på FAA-USA. Den drog fullt hus när den öppnade 29 april på Mana Contemporary i Jersey City där FAA-USA ligger.

“Trinket” av Sue Bryan; kol på akvarellpapper monterat på trä, 25,4x25,4 cm. Foto: Florence Academy of Art–USA

Det är 50 teckningar i olika storlekar, av 30 ledande figurativa konstnärer, som visas. De är av alla slag: porträtt, självporträtt, modellteckning, interiör, stilleben, träd, hav, djur och landskap.

Sokol kurerade ”On Paper” tillsammans med konstnären Amaya Gurpide, som är hans fru och huvudlärare på FAA-USA.

– Det här är något jag har väntat länge på att göra, säger Gurpide.

– Teckning är en av de äldsta formerna av mänskligt uttryck, och den här utställningen är en hyllning till dess betydelse. Inte bara som visualiering av en tanke eller preliminär studie, utan som en konstform i sin egen rätt.

Gurpide skapar mycket av sin konst på papper, med olika medium, och ägnar lika mycket tid åt dem som hon skulle göra med en oljemålning.

“The Last Strands of Winter” av Amaya Gurpide. Blandat medium, 20,3x15,2 cm. Foto: Florence Academy of Art–USA

– Eftersom jag är så fascinerad av teckningar gillar jag tanken på att jobba på det jag kallar målade teckningar, säger hon.

Alla bilder i ”On Paper” säljs för under 5000 dollar (drygt 43 000 kr), vilket tillgängliggör dem för blivande samlare och allmänheten. Gurpides självporträtt såldes innan öppningskvällens slut över internet, men den skulle egentligen ha hamnat i samma prisklass som en oljemålning.

– Den har så mycket blyerts, kol, krita, vit krita och gouache, och dessutom är pappret tonat, så jag skojade med mina spanska vänner och sa att det var som att laga paella – lägga till och blanda alla dessa olika ingredienser med riset, säger Gurpide och skrattar.

“Happy House” av Michael Grimaldi. Blyerts, kol och krita på papper, 91,4x61 cm 36 inches. Foto: Florence Academy of Art–USA

Det går att se på teckningarna av bland andra Stephen Bauman, Michael Grimaldi, Edmond Rochat och Irvin Rodriquez att dessa konstnärer är målare – de hanterar kol och blyerts på ett mer måleriskt sätt, påpekar Gurpide. Dan Thompson och Vitaliy Shtanko använder tonat papper, en ”sås på pappret-teknik”, som Gurpide kallar det, ”så att det nästan är som att använda färg”.

Andra verk står ut från mängden med sitt narrativa innehåll, såsom Sue Bryan och Molly Judd, som ställer ut på FAA-USA för första gången, och teckningarna av Cornelia Hernes, Julio Reyes, Roald Sivertsen och Kate Lehman.

“La Mer” av Julio Reyes. Blyerts på papper, 46,4x36,8 cm. Foto: Florence Academy of Art–USA

En del av dem är större eller mindre än vad du hade förväntat dig efter att ha sett dem på nätet.

– Det är en väldigt engagerande psykologisk process att se de faktiska verken och dess format i verkligheten, säger Gurpide.

FAA lägger mycket vikt vid teckning för att skapa grund för konstnären, så att kurera en utställning som ”On Paper” föll sig naturligt. Teckning är en ”grundpelare” i konstnärlig utbildning, förklarar Sokol.

“Push and Pull” av M. Tobias Hall. Blyerts och kol på papper, 33x33 cm. Foto: Florence Academy of Art–USA

Många av verken som visas var i själva verket avsedda som preliminära studier. Många är akademiska, men inte alls stela i betydelsen att de skulle se ut som övningsteckningar. Exempelvis teckningarna av Colleen Barry, Will St John, Darren Kingsley, Jon deMartin, Zoey Frank och M Tobias Hall visar konstnärens hands uppfriskande intimitet.

På det hela taget är ”On Paper” en utsökt uppvisning av konstnärens tankeprocess, konstnärsskap och konceptualierade idéer, bokstavligen på papper.

Utställningen ”On Paper: An Exhibition of Drawings” pågår till och med 22 juni. Det går även att se den på nätet: FAAUSGallery.com 

“Convergence” av Edward Minoff. Skiss, 15,2x20,3 cm. Foto: Florence Academy of Art–USA